Gå til innhold
Arkivverket

[#74216] Meløy(?) Nordland. Maren Hansdtr. f.Rana, død i Meløy?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Maren var g.m. Jens Eriksen Litlvatnet, Rana. Ho var f.omkring 1767.Trur det er 'rett' Jens Eriksen eg har funne i dødsfallprotokollen her: LenkeEr det nokon som veit noko om kona hans?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Dette er hva jeg har notert: Jens Eriksen, født 27.8.1767, gift 1794 med Maren Hansdatter fra Selfors, f. ca, 1761. Barn Ane Gurine, f. 1796: Golla f. 1798; Hans 12.4.1800 og Erik, født 19.2.1802. De flyttet til Botteløra i Holansfjorden, Meløy ca. 1804.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Jens Eriksen og Maren Hansdatter som trolovet 11.p.trinit(31.08)1794 med forlovere Anders Andersen Bosmoen og Ola Davidsen Lillevannet. Dødsfallet du har funnet i 1842 Mariann tror jeg er riktig, og jeg har Jens Eriksen som død 09.02.1842 og gravlagt 21.02.1842. Foruten kirkeboka så er boka 'Per Andersenslekten' av Per Braset en av mine kilder på denne familien ser jeg. Skal se etter i den boken når jeg kommer meg på biblioteket, men det er usikkert om det blir før jul. Jeg har Jens sin søster Anne Maria Eriksdatter som en av mine formødre. Jeg har dessverre ikke noe mer på Maren Hansdatter annet det Birger skriver om at hun ble født i ca 1761. Jeg finner henne ikke i bygdeboka under Selfors, og hun var kanskje i tjeneste der da de ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for hjelpa til begge! Kjem tilbake med meir seinare. No _må_ eg gjera litt andre ting ;-))Vart så oppteken med noko anna her inne :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hans ANdersen Dunderland (fra Bjerka lille) og Gaula Larsdatter fikk en datter Maren en gang tidlig på 1760-tallet. Kan denne Maren være en kandidat? -jfr navnene på Marens barn.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Iflg RSHLs transkriberte kirkebøker for Mo ble Hans Andersen Dunderlands datter Karen (ikke Maren) døpt 1. søndag i advent 1759.I Ft 1801 finner vi en Karen Hansd gift med Holger Holgers på Storbekkmo i Rana. Her finner vi også en datter Golla.Jeg trekker derfor tilbake forslaget i forrige innlegg.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Sånn, no kan eg gjera ferdig det eg starta på fredag i (4): Som sagt takk til begge :-))Og det eg ville sei var at eg hadde notert ned nokre feil datoar, så takk for hjelp til det og :-))Venleg helsing Mariann. Anne Lise: eg har notert at Jens døydde 30.01.1842, du har 09.02., kvar har du funne din dato? eg anar ikkje kvar min er frå :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitror du har din dato fra Per Andersen boken s. 30. Det står en del om familien men ikke noe om Maren, bortsett fra at hun trolig er fra Selfors i Rana f. ca 1761. på s. 32 står det om familiene til far og farfar til Jens EriksenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk :-) Det trur eg kan stemma, avdi eg har fått ein god del frå ein slektning, og det kan sikkert vera avskrift frå den boka.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher på s. 323 omtrent midt på siden er Jens og Marens ekteskap. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-38>Lenkeher er datteren Ane Gurines dåp i 1796 på høyre side Lenkedet er tilsynelatende ingen slektninger til Maren Hansdtr blant fadderne på henne.her er Golla s. 380 øverst Lenkedu har vel denne med familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du hadde nok rett Tom :-) for Hans Andersen, Dunderland fikk en datter ved navn Maren, men det var i 1765 Ved Moe Kirche tredje Paasske dag Døbt Hans Andersøn Dunderlandets B.N. Maren Fød dj. 4 Febr. (midt på h.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-145>LenkeSkifte etter Hans Andersen i 1775 Dunderland, Gaula Larsdatter, Ektefelle – Barn: Catarina Hansdatter, 14 år - Karen Hansdatter 12 år - Berithe Hansdatter 10 år og Maren Hansdatter 8 år (alderen stemmer jo ikke i dette skiftet, men tror det er rett Maren)Finner også denne Maren i 1764, men vet ikke om hun kan være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk Hill Gunn :-) Jaaa, kva trur de, er det mest sannsynleg nr.1 dotter av Dunderland, eller nr.2 dotter av Bjørnvasdalen?Det står Selfors når ho og Jens giftar seg, men det er vel ikkje vesentleg kanskje. Det var vel ein stad ho var og tente...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisitter med Ranaboken, tar siste Maren først. På Bjørnvassdalen s. 382 spalte 2 bruk 1. så framkommer det at Maren dpt 31/5-1757 det står (Bringbergfjell) bak henne. Finner ikke det navnet i listen bak i boken. klipp fra Brennbergfjell Hemnes der en finner henne10) Israel Israelsen, f. 1757, fra Plurheia bnr. I NR, fikk bbr. dat. 9.7.1796, tl. 19.10. 97. g. m. Maren Hansdtr f. 1767. Bjørrnvassdalen Rana, s. 382 Barn: 1. Kirstine, f. 1797, 2. Davina, f. 98, d. 99, 3. Martha, f. 1800, 4. Ole Israel, f. 02, 5. Jakob, f. 07. Fam. antakelig flyttet til NR etter 1810.så til klipp Skifte etter Hans Andersen i 1775 Dunderland, Gaula Larsdatter, Ektefelle – Barn: Catarina Hansdatter, 14 år - Karen Hansdatter 12 år - Berithe Hansdatter 10 år og Maren Hansdatter 8 år (alderen stemmer jo ikke i dette skiftet, men tror det er rett Maren)Dette er vel den mest sansynlige. s. 267 spalte 1.Hennes fasr Hans Andersen fra Lille Bjerka (Bnr. 2 (lnr.217) OPPIGARDEN) Hans var først gift 1724 med Anne Pedersdtr ca 1690-1754, så gift med enken Gaula Larsdtr fra Massingslet (var før g. m. Sakarias Eliasen) Hennes barn 1 ekt: 1. Elias, Ragnhild, Hans og Gaulas barn: Sakarine (Krokstrandmoen, Karen, Berthe (Storvoll), Maren, Hans (d. liten)Det er vel som forrige innlegg antyder den mest sansynlige Maren, og det at hun kaller datteren Gaula (Golla) er vel en kraftig indikasjon på det.Hennes halvbror Per Hansen 1728-1808 overtok farens bruk.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Vel... Saken løst?Men vi har utvilsomt et mønster her.Som tidligere nevnt døpte Marens søster Karen sin andre datter Golla.I Ft 1801 ser vi at også søsteren Sachrine, g m Anders Sjursen Krogstrand, har døpt sin andre datter Golla. Birrithe Hansd, g m Johannes Holgersen Storvold, har ved FT 1801 kun en datter. Kanskje Steinar finner flere døtre i gardshistorien?Er du heldig finner du Maren som fadder ved dåpen til noen av søstrenes barn..mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei her er Hans andersens familie på Bjerka2) Anders Pedersen, trolig sønn av f.br, var bruker ved M 1666. Han var da 29 år, og 62 år ved M 1701. g. (II?) m. Kirsten Nilsdtr (ca 1674 1742). Ved skiftet etter Anders 1723 var boets brutto 64 4 4, avg. 6 4 4. Husdyr: 1 gl. hoppe, 10 kyr, 2 markkviger, 2 ettårs kviger, 8 sauer, 8 jømmer, 2 geiter, 2 hartegeiter, 1 bukk. Barn: 1. Peder Andersen 1698 her 2. Nils Andersen 1700 Dunderland Bruk II NR s. 267 3. Hans Andersen ca 1702 Dunderland Bruk II NR 4. Anders Andersen ca 1703 (Høynes) 5. Jakob Andersen 1708må bare skrive dem inn i databasen først, sammen med Sakariasenslekten som bl. a. er på _Frostmo i Bodin. Er en debatt her et sted, ar ikke helt oversikt nåPer var gift med Abelone Jensdtr fra Øverdal, søster til Thomas Jensen. Pers sin sønn Hans P. var f. 1862 og hans datter Margrethe vag gift på Reinforsheia. (desverre ikke oppgitt alder)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg tror det har blitt en feil vedr. kona til Anders Pedersen, br. 2., Lille Bjerka i Hemnes. - Han er oppf. m. kone Kirsten Nilsdr., f.c. 1674. -- På Bruk 1. Lille Bjerka er det en Hans Pedersen fra Forsbakken, f.c. 1655, g.m. Eva Nilsdr. - De har en dr. Kirsten Hansdr., f.c. 1674, som blev g. på br. 2. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.