Gå til innhold
Arkivverket

[#74217] Tydehjelp, kirkebok i Lom


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Om foreldrene: Amund Rolfsen Størust Gaarssøn og Karie Gregoriusdatter Størustbacken begges andet Leiermaal.'Gaarssøn' skal vel være det samme som 'gårdmannssønn', vil jeg tro.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Faren er vel Amund Rolfsen Bræk f ca 1781? Jeg tror ikke han var g m Kari Greg.dtr. Men det er egentlig litt underlig. De hadde muligens flere barn, så vi får vente og se om det kommer opp noen lokale spesialister. Tor Amund var g m Livø Trondsdatter Gaupar, men de hadde kanskje ingen barn. Kari er nok også enkel å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Ikke at jeg er noen ekspert på Lom, men det stemmer nok at Live Trondsdt Gaupar (min ane) ikke hadde barn med Amund Rolfsen Staurust (f 1780 etter bygdeboka). De ble gift 28/10 1818. Live ble døpt 9/1 1780 og hadde 6 barn med første mann Martin Martinsen Elvesæter/Brenna som omkom på Sognefjellet i 1813 sammen med 5 andre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Atle Brandsar

(7): Brekk-namnet kjem nok av at far til Amund kom frå Brekk (i Skjåk - annekssokn til Lom heilt til 1866) - men om Amund nokon gong budde der er vel tvilsomt. Far til Amund vart gift med enkja på Staurust; Anne Sevaldsdotter.Amund og Kari vart ikkje gifte, men fekk to søner likevel: Ola har du funne - her er dåpen til Lars, dpt. 13.10.1811: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9242&idx_id=9242&uid=ny&idx_side=-37>Lenke - 'Pigen Kari Gregoriusdt: Bakkens uægte Hms: [husmannsson] fød 2de [oktober] fadd: Ole Ødegaard, Rasmus Bakken, Lars ib:, Ingeborg Stourust og Anne Bakken - til Barnefader udlagtes Soldat Ammund Rolvsen Stourust, begges første Lejermaal.' Lars kom til Midtre Odde, gnr. 7-5 (i bind 1 av Bygdabok for Lom)Kari kom frå Søre Bakken under Staurust (i bind 2 av Bygdabok for Lom). Brenna finnst i bind 4. - Har du ikkje tilgang til verket - så skal det vere å finn her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.