Gå til innhold
Arkivverket

[#74218] Wergeland ved Norabakken, Oslo slutten av 1930-åra


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Min farmor var i ca. et halvt års tid (1938)hushjelp hos Johannes Wergeland fra Rødenes (født 06.10.1887, død 1961). Han bodde ved Norabakken på Majorstua. Jeg har sett etter i adresseboka for Oslo uten resultat. Hun husker at hun hadde sønnene Arne, Stein og Harald (Arne Johannes var født 24.05.1914, visstnok i Berg, Troms, død 2004) Noen som kan hjelpe med adressa til Johannes, og hvem han var gift med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Johannes Wergeland ligger i alle fall gravlagt på Vestre Aker kirkegård - [url="http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=719160>LenkeKan dette være kona? LenkeStein Wergeland, født 1912, død 1987 LenkeFinner også en Kjell Wergeland, født 1912, død 1955 på Vestre Aker kirkegård LenkeArne Johannes Wergeland, født 1914, død 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takk. Jeg fant nettopp det samme. Alle disse ligger i samme grav. Dette er uten tvil familien jeg leiter etter. Harald mangler. Stein og Kjell er ganske sikkert tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Family Search har funnet følgende registrering, men den må selvsagt sjekkes:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100242769134&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFinner ei Anne Kirstine Berger, født 1891 i Eidsberg i 1900 LenkeFinner Anne Kirstine, som er iflg kirkeboka født 30.6.1891, mens Anne Wergeland var født 20.6.1891, så dermed er det ikke helt sikkert at dette er rette damen - Østfold fylke, Hærland i Eidsberg, Ministerialbok nr. II 1 (1879-1900), Fødte og døpte 1891, side 47. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johannes' far, Sigurd, var født på Wergeland i Gulen i 1848, og døpt Sjur, som var det vanlige skriftformen av navnet i Sogn på den tiden.Sigurds foreldre var Lasse Sjursen Wergeland og Elisabeth Torsdatter Brekke.Lasses foreldre var Sjur Halvardsen og Haldis Lassesdatter Brekke.Sjurs foreldre var Halvard Olsen Wergeland og Brita Rasmusdatter Ynnesdal.Halvards foreldre var Ole Jonsen Wergeland og Brita d.e. Halvorsdatter Fjellsende.Ole Jonsen Wergeland hadde i sitt første ekteskap med Kari Hansdatter Brekke sønnen Lasse gift med Brita d.y. Halvorsdatter Fjellsende (søster til Oles andre hustru).Lasse og Brita Wergeland hadde sønnen Halvar gm Antonette Auguste Jonsdatter Nedrevoll, som var Nikolai Wergelands foreldre.Med andre ord var Sigurd Wergeland og Henrik Wergeland 4-menninger.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takker for innspill. Slektskapet til de landskjente Wergelandene var ikke overraskende. Er det noen som har adressebok for Oslo i åra 1936-38 for hånden og kan sjekke om Johannes står der ? Mulig at jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Norabakken er Pilestredet fra Bislet eller Sporveisgaten og opp til den svinger nordover langs Stensparken.Navnet kommer av Nora ble grunnlagt i Oslo i 1877 som et ølbryggeri (St. Halvard Bryggeri) i Pilestredet («Norabakken»), fra 1882 drev man også mineralvannproduksjon. Fabrikken flyttet i 1918 til Maridalsveien. (Sitat fra snl.no) Men navnet brukes ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.