Gå til innhold
Arkivverket

[#74223] Hvem er Johannes Olsens foreldre?


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Nå håper jeg på gode hjelpere der ute - igjen.Er det noen som vet hvem foreldrene til Johannes Olsen er? Olaberget der Johannes bor i 1793, er visstnok i Valanhamn, Kvænangen.Lenke til vielsen til enken Malena Eriksdatter Vigen, 5. august: ca midt på side 417, Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Ekteviede 1790-1793, side 416-417. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-213>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er de ved FT-1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Det er vel egentlig slekta bakover du skal ha, og dette jeg har funnet etter 1801, har du vel allerede og er kanskje på siden av det du spør om:I 1801 bodde familien i Joppenvigen og yngstemann, Ole, var 2 år, f 1799. I 1818 har jeg funnet en konfirmant Ole Johannesen, 18 år, som jeg mener bodde i Jopangvigen. Kan det være Johannes og Malenes sønn?? - Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 3 (1817-1820), Konfirmerte 1818, Fødte og døpte 1820, side 42. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9730&idx_id=9730&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er vielsen til Ole Johannesen Joppanvig LenkeKona til Ole het Anne Catrine Ellingsdatter Elvenes.Barn:Ellert Andreas, 1829 LenkeJohannes, 1831 LenkeMalene, 1833 LenkeAnne Cathrine, 1835 Lenke, død 3 uker gammel LenkeAnne Catrine, 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Grethe Flod!I utgangspunktet er det slekta bakover (foreldrene) jeg er ute etter.Når det er sagt, så har jeg ikke de opplysningene du kommer med her (kun når Ole var født)- så takk skal du ha.Jeg har i hovedsak konsentrert meg om slekta rett bakover og notert det jeg 'har kommet over' underveis..Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Jeg har funnet ut av dette ved en tilfeldighet, var inne på DIS slektsforum og en helt annen diskusjon - Tittel: Hans Olsen Kurås fra Røros til Skjervøy? der skriver Kristian Fors bla dette:Johannes Olsen Fors ble født 1. jan. 1769 i Pello, døpt 13. jan. i Øvertorneå kirke. Foreldre: Olof Olofsson Fors og Maria Esaiasdotter fra Turula. Johannes Olsen ble gift 1793 med enke Malena Eriksdatter, f. 1763 død 1803. 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kristian Fors

HeiKom helt tilfeldig inn på denne siden.Kan sende deg anene til Johannes Olsen. Kunne også være interssant, å vite om ditt slektsforhold til Johannes Olsen.Min e- post er: kri-for@online.no. Telf. 22714543Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Johannes Olsen f.1831 Jupanvig, Kvænangen.Omkom på sjøen utenfor Sørvær på vårfiske i 1860.Begravet 24 apr 1860 i Skjervøy kirke...... (Ungk. Johannes Olsen, Juppanvig, 29 aar)Sammen med ham flere sambygdinger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Korreksjon forrige innlegg: Ole johannessen f. 1831Død, druknet 24 apr 1860. Begravet 29 jul 1860 Skjervøy kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei! Det er mange Ole, Johannes, Olsen og Johannessen så her er det om og gjøre å ha 'tunga rett i munnen'. Jeg har fått oppgitt følgende: Ole Johannesen Fors (lør. 1. feb. 1800 - søn. 24. mai 1857) og Johannes Johannesen Fors (ons. 6. okt 1802 - tir. 28. nov 1882) disse to er brødreJohannes Olsen Fors (ons. 29. jun 1831 - tir. 24. apr. 1860) er sønn av Ole Johannesen Forsog brødrene Ole Andreas Johannesen Fors (tor. 3. apr. 1828 - druknet tir. 24. apr. 1860) og Gerhard Johan Johannesen Fors (tir. 23. feb. 1830 - druknet 24. apr. 1860) er sønner av Johannes Johannesen Fors og dermed søskenbarn av Johannes Olsen Fors. Ut fra dødsdatoene kan det se ut som Johannes Olsen Fors også druknet sammen med sine fettere.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sigbjørn Elvebakken

Har du vært inne på Nord Troms museums hjemmesider, der finnes avskrifter av en del av de tidligste kirkebøkene fra Skjervøy. Gjør særlig oppmerksom på kirkeboka fra 1761 og dåpen til Aleth Mallena Erichsdatter, kan dette være din Malena?1 7 6 1.Sancte Pater Sanctifica me audoresq meos inveritate tua, verbumtuum est veritasFest: Circumcis: Prædicket Herr Fabritius. Confit: 3. introduceret1) Eric lassesøns kone Anne Henricsd: hvis barn blev døbt N: Aleth Mallenatest: Grethe Catrina, Rachel Hansd: Aleth Ericsd: Axel Rasch, Søren Jørgenson Gamst Mvh Sigbjørn Elvebakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Dette mener jeg er 'min' Malena: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1764, side 34. Ca midt på høyre siden. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er hun konfirmert, 18 år i 1782. Datoen er jeg usikker på, kanskje 17 november??? Har litt problemer med disse datoene selvom jeg har en oversikt...Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Konfirmerte 1781-1785, side 490-491. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.