Gå til innhold
Arkivverket

[#74225] Jørgen Mandahl


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Hvem var denne Jørgen Mandahl, som 5 Feb 1768 i Holmestrand ble gift med Else Maria Bagge, dtr av Bodil Maria Falch f c 1714, og kapellan til Botne Mathias Green Bagge f 18 Apr 1710, begravd 29 Mai 1769 i Holmestrand. Hadde Else Maria og Jørgen barn ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Litt usikker, men ca. 100 år tidligere fantes det en Jørgen Olufssøn Mandahl i jarlsberggrevens tjeneste. Denne holdt til på gården Reggestad (Våle, gnr 1) nær Holmestrand. Denne skal ha tatt navnet Mandahl etter sitt opphavsted.Les mer om ham i Vestfolds Historie (1980) av Øystein Rian.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vi møtes her også Jan Erling. I Strøm, Odal ble Samuel Pedersen Mandahl trolovet i Strøm kirke 26/11 1748 med Anna Catharina Lerche. Caut. var Løytnant Legaard og hr Jacob Hejerdal. Dette til orientering for de som leter etter Mandahl slekt. Sønnen Jens Smit døpt 5/8 1749.Elin Maria døpt 29/6 1752. Hans 22/6 1755. Johanne 24/9 1758. Kirsten 28/6 1761 og Samuel 7/3 1764. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, det var jo pussig. Jeg skal lete meg litt frem her, men jeg tror at Jørgen Mandahl, var prest b la på Tolga og Grue, og at han var sønn av Presten Ole Jørgensen Mandahl (1684-1766) og Helvig Marie Falch (1705-1783), Ole igjen var i så tilfelle sønn av Sorenskriver i N Jarlsberg Jørgen Olufssøn Mandahl (1640-1724) og Bente Pedersdtr Juell (1660-1717). Denne Mandahl er vel den som Are peker på i sitt innlegg ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jørgen Olsen Mandal var prest i Tolgen 1767-1783 om vi skal tro den gamle bygdeboka fra 1908. Søk på Else under 'Døpte' i KB Tolga 1768-1786 og prestefrua kommer opp som fadder mange ganger og som mor 6-7 ganger. Minst to av barna dør i løpet av det første leveåret.Bygdeboka opplyser ellers at Jørgen Mandal hadde vært kapellan i Ramnes ved Tønsberg (før 1767) og ble forflyttet til Grue i 1783. Han omtales som en stor robust kar og en sjeldent dyktig prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Marie. Skal kikke litt i kirkebøker, og også skaffe meg tilgang på bygdebok, for å få litt mere bakgrunn! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jan erling! Send meg privat mailadresse, så skal jeg skanne sidene fra Våle bygdebok som omhandler familien Mandal. Jørgen var født 1640 Østre Berge,Halse ved Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.