Gå til innhold
Arkivverket

[#74228] Borgersrud-sysken frå Høland i Kristiania, Drammen og Kongsberg


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Hans Larsen og Anne Andersdatter var brukere av Veststua Borgersrud, gnr. 30, bnr. 1. Dei hadde mange barn.Sonen Johan kan være identisk med følgjande person i Kristiania i 1875: LenkeEi dotter Mette Sofie er busatt i Nygata 9 i Kristiania i 1875, og her omtalt som 'handelsberettiget'.Ein son Lars Hansen var smedmester og kom til Kongsberg.Ein son Aleksander (Alex) Hansen var òg smedmester og busatt i Drammen i 1865-tellinga.Ein son Jul Ottar Hansen var handelsborger i Kristiania i 1875, og busatt i same gate som systra Mette Sofie.Ein son Hans Arnt var hattemakar og busatt i Kristiania.Er det nokon der ute som kjenner meir til nokre av desse, og deira videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette da den rette gåreden i 1865-telling? Her er muligens en av sønnene som gårdeier og hans mor Anne enke med opphold her: Lenke Kan lete litt etter flere opplysninger :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er vel dette dåpen til eldste sønn Andreas som overtok gården? LenkeTok et foreldresøk i Mormonerdatabasen først her og fant i tillegg til Andreas , følgende barn født i Høland:Caroline dpt 31 okt 1830Johan dpt 27 may 1833Mette Sophia dpt 27 sep 1835Alexander dpt 28 feb 1841Jull Otter dpt 26 sep 1843Hans Arnt dpt 2 aug 1846Du har jo god oversikt over barn, men jeg lister bare opp først disse jeg fant , så kan jeg lete etter mulige etterkommere? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk fant jeg at paret Hans Arnt Hansen og Ambrosia Brynhildsdatter ? fikk to døtre, døpt i Domkirken Oslo . Disse barndåpene kan sikkert finnes i kirkebøker.Jeg legger en lenke her til 1. datter Zedena : LenkeNeste datter Ragnhild døpes 11 august 1878, samme kirke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-tellingen finner jeg igjen hattemageren som Hattefabrikant i Tolbogaden 22 i Kristiania. Nå med en rekke barn som du ser :-) LenkeDa tar jeg en pause for i kveld .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter min enetale her:-)Siden Matte Sophie Hansdatter er fortsatt ugift her i Kristiania i 1875, Lenkekan det hende hun heller ikke giftet seg eller fikk etterkommere?Har ikke lett etter henne i 1900-tellingen, men det kan jeg jo forsøke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her på gården Borgersrud i Høland 1900bor fortsatt Andreas Hansen og hans etterkommere. LenkeEr redd jeg ikke finner flere opplysninger om etterkommere, om det da ikke er registrert noen på Dis Gravminner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du finner fler med Borgresrud-navn på Dis gravminner. Kan hende du vil finne noen av dem du søker etter opplysninger om her?Legger lenke til en gravstøtte fra Høland her:LenkeDu må nok dobbeltklikke for å finne bildet av gravstenen.Lykke til med leting! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg legger jeg inn en lenke til Anderas Hansen Borgersrud f. 1828 fra Dis gravminner. Også Antonette Sophie Borgersrud finner du på gravnummer etter: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (10) og (11):Bruden var nok bare 19 år (ikke 48), født 6/4 1848. Trolig første barn, Harald, ble født 19. mai 1868, døpt 26. juli. Blant fadderene finnes også en J.O.Borgersrud (Jul Ottar?).Klokkerbok nr. 3 (1859-1875): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1101&idx_id=1101&uid=ny&idx_side=-90>LenkeMinisterialbok nr. 10 (1859-1875):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den rettelsen i alder på brud og brudgom Bjørg:-) Var litt for rask her i min iver. Foltt at du fant barn her også. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.