Gå til innhold
Arkivverket

[#74242] Tydehjelp skifte i Åsen i Nord-Trøndelag 1763


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Sliter litt med skiftet etter min formor Mali Larsdatter Brakstad for 1763, men jeg forstår jo en god del:Det var skifte etter Mali Larsdatter Brakstad 2.august(??) 1763, og igjenlevende enkemann var Lars Pedersen. Deres barn:-Johannes Larsen 7 år og noe med ditto?-Halvor Larsen 4 år-Berit Larsdatter 15 år(og min formor)-Karen Larsdatter 12 år-Ingeborg Larsdatter 10 år-Malene Larsdatter 3 år-Marit Larsdatter 12 ukerTeksten etter arvingene forstår jeg lite av, og det eneste jeg forstår er at enkemann var tilstede og at det står noe om formynder. Hvem var formynder for barna?Jeg har heller ikke foreldre på Mali Larsdatter, men det ser ut som om Mali og ektemannen Lars bodde i Skogn før de flyttet til Åsen, så hun kom kanskje derfra? Har utskrift av dette skiftet, men det hjalp jeg ikke noe særlig med tydingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Barna står oppført som:1 Søn Johanes Larsen 7 aar2 en dito Halvor Larsen 4 aar3 en Datter Berget Larsdatter 15 aarosv slik du har listet opp.Videre leser jeg:'For at være nærværende ved dette Skifte var efter foregaaende proclamation følgende Indkaldelse: Enkemanden og arvinger med værger og formyndere efter Loven samt boens debio og Creditores saavelsom alle andre der herved maatte have noget at erindre. Hvis følge Enkemanden indfandt sig og var tilstæde samt begiærede at maatte blive andsat til formynder for hans børn, hvortil og af Retten blev vedtaget og bevilget.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen. Jeg hadde håpet på at det skulle være slektninger av Mali som var formyndere, siden jeg ikke har noe på henne annet enn skiftet etter henne. Jeg trodde vel også egentlig at det sto at han selv var formynder, men var svært usikker. Jeg mener ellers at datoen på skiftet må være 2.august(?), men er usikker siden det for meg ser ut som det står et tall til etter 2-tallet. Skiftet ser heldigvis litt mer lesbart ut etterhvert utover skiftet, men arvinger, formyndere og boets midler er jo det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.