Gå til innhold
Arkivverket

[#74245] Hr Eloff Eloffsen, Jardar Jonsen og Gyrid Anfindsdaatter


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

På denne sida til Tore H. Vigerust http://www.vigerust.net/adel/heraldica_ubo597.html finner vi opplysninger fra en kopi ca 1690 av Iver Nielssøn Hirtzholms (1635-93) norske våpenbok, nr 36, der det står følgende:'No. 36. Hr: Eloff Eloffsen. Jtem Jardar Jonsen paa Beringsheim hanß Hustru Gyrid Anfindsdaatter i Strandbarm i Sundhor lehn som haffde Kong Magni Sösterdaatter, og ligger sammestedß i een höy begraffven.'Er det noen som kan fortelle noe mer om disse? Vil dette si at Eloff Eloffsen og Gyrid Anfinnsdaatter førte samme våpen? Hvor ligger Beringsheim? Hva betyr dette: 'som haffde Kong Magni Sösterdaatter'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg lurer på om ikke dette er noen fra Soopslekten. Men nå skal jeg så fort som mulig komme meg inn til Oslo og avfotografere disse våpnene!Må jeg ringe inn på forhånd og bestille materialet som jeg ønsker å se på - jeg får det vel ikke på momangen? Noen som vet? Er det parkeringsmuligheter ved Riksarkivet (jeg har vært der tidligere, men da pr T-bane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kan vi forstå dette slik at det på gården Beringsheim i Strandebarm er en gravhaug som inneholder kong Magnus sin søsterdatters levninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og her kan det være noe interessant, for her er også 'Jarðare a Birghishæimi' stevnet for 'at höre de Vidnesbyrd som fremförtes angaaende Slægtskabs- og Svogerskabs Forholdet mellem Beboerne af Stein, Skeid og Rossaland, samt de Vidner, der havde provet om Nösttomterne paa Sandvin, som hine Gaardes Beboere havde tilegnet sig'.Det dreier seg om DN b.XV s.12 Lenke og her er det mye slektshistorie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Desse nausttomtene på Sandvin har vore oppe til drøfting i ein debatt tidlegare så vidt eg hugsar. Men kva for debatt det var er nok verre å hugsa, kanskje var det debatten om Rike-Torstein? I alle fall har Karin Romstad studert dette og truleg er det kommentert i Ugulens doktoravhandling også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Finn! Jeg får vente litt å se hva jeg eventuelt finner i RA. At dette var så langt tilbake som 1316, ble en liten overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har kommet frem til at det dreier seg om en original våpenbok fra ca 1670-1680. Velger å kalle den for Iver Hertzholms norske våpenbok. I motsetning til en annen våpenbok, Iver Hertzholms store norske våpenbok. Den siste vet jeg imidlertid ikke hvor befinner seg, men den er kopiert noen ganger på 1700-tallet og finnes dermed å avskrifter / kopier. Jeg har jobbet en del med å kartlegge kildegrunnlaget for disse våpenbøkene. Noen av kildene er to eldre norske våpenbøker fra henholdsvis ca 1580 og 1600, mens andre kilder er bl a innberetningene til Ole Worm 1623.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.