Gå til innhold
Arkivverket

[#74246] Hva er forlagsrett?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

I mitt arbeid med å skanne artikler og bøker må jeg forholde meg til 'Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven)'.Men så dukker ordet 'Forlagsrett' opp innimellom. Kan noen fortelle meg eksakt hva dette er og hva denne 'retten' innebærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bare for å gjengi hva Norsk Riksmålsordbok sier om ordet - ganske enkelt og greit: 'Forlagsrett...rett til å utgi en forfatters manuskript i trykken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OlaJa den er grei, men da formoder jeg at forlaget må ha en skriftelig avtale med forfatteren.Og hvor lenge vil en slik 'rett' vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja for forfattere dom er døde er det arvingene som har opphavsretten, hvis ikke forfatteren eller arvingene har gitt sine manuskripter eller verker til et offentlig arkiv til fri bruk. Da opphører opphavsrettens 70-års regel.Loven om opphavsrett er helt klar og ikke vanskelig å forstå.Men det er fortsatt 'Forlagsretten' jeg lurer på hva innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Dette er virkelig ikke mitt fagfelt, men her er min forståelse av 'forlagsrett'. Forlagsretten er utgiver/forlagets (ene)rett til å fremstille et arbeide etter avtale med opphavsmannen.Googlet litt og kom opp med denne: LenkeKap.3 og utover beskriver en del rundt forlagsrett, se f.eks. 'kap. 3.3 Forlagsavtalen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk EinarJeg har forståelse for at et forlag ønsker å ha enerett på verket, og at en forfatter av økonomiske årsaker ønsker samarbeid med et forlag. Det er gjensidige forpliktelser forbundet med en slik avtale, og de står godt beskrevet i den linken du henviser til.Og slik jeg tolker det må det foreligge en skriftelig avtale mellom opphavsmannen og forlaget. Hvis ikke den finnes kan ikke forlaget påberope seg enerett til publisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.