Gå til innhold
Arkivverket

[#74255] Viede i Kragerø ca. 1895-1900, kirkebok mangler?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Moen

Finner ikke vielsen i hennes hjemkommune Risør heller, men har en kadidat til Petra Marie om det hjelper. nr. 75 Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør, Klokkerbok nr. B 6 (1850-1884), Fødte og døpte 1878, side 121. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=823&idx_id=823&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til deg, Karin!Jeg har også sett på denne Petra Marie. Hun ble konfirmert i Kragerø 9. april 1893, så sannsynligheten for at dette er riktig person, og at vielsen fant sted i Kragerø, er ganske stor.Men det jeg synes er så rart, er at jeg ikke finner hennes foreldre i 1900. Derfor er jeg redd den Petra Marie f. 26/10-1878 og hennes foreldre emigrerte, og at en annen Petra Marie giftet seg med Hans Peter Sørensen.Det er vel nesten bare opplysninger fra vielsen som kan avklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSer ut til et er et kraftig manko på oversikt over vigde etter 1886 i Kragerø. Men har du forsøkt folkeregistret? eller sorenskriveren/skifteretten. De har mange opplysninger i sine arkiv, men da må du vel besøke dem. Fikk ganske mye fra sorenskriveren her i Harstad på noen par som ikke stod i kirkeboken. Nå må det kanskje legge til at sorenskriveren var en slektning, men de bruker vanligvis å gi opplysninger når personene er døde.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Finner en datter til men heller ikke her mer info.om hvor og når foreldrene er viet, datteren nr. 36 Elisabeth Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Klokkerbok nr. 7 (1881-1927), Fødte og døpte 1904, side 315. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3986&idx_id=3986&uid=ny&idx_side=-318>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill fra både Karin, Steinar og Berit!I tillegg til sønnen Thoralf og datteren Elisabeth har jeg også funnet sønnene Harald f. 1906 og Martin f. 1910. Dessverre står det heller ikke her noen vielsesdato på foreldrene, og det ser ut til at faddere bare kommer fra farens familie.Steinars tips fikk meg til å tenke på at jeg vil prøve en henvendelse til kirkekontoret i Kragerø. Det er kanskje en egen kirkebok for viede, som fortsatt finnes der, og i så fall får jeg kanskje hjelp til å slå opp vielsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei,Jeg har forsket litt på dette og fant Hans Petters vielse i 1896, men det var med en annen kone.Permanent sidelenke: LenkeHan har muligens vært gift 2 ganger. Skal sjekke det litt mer.Han er sønn av Søren Hansen og Karen Thorine Halvorsdt.fra Furuholmen. Men det vet du kanskje.Jeg har funnet Hans Petter og Marie i manntalls-lister for 1910-1925 og 1947, de bodde hele tiden på Thomesheia 60. I 1947 er også en Reidar Sørensen f.1914 ført opp. samt Thoralf Sørensen f.1900 og Ragna Sørensen 1905. Vet ikke om Ragna er datter eller svigerdatter. Har ikke funnet henne i KB. Ei heller Reidar som er født 1-4-1914.I 1961 bodde Reidar i flg.skattelista sammen med sin bror Martin i Tallakshavna 128, i dag Høyåsen 15. Thoralf bodde fortsatt i barndomshjemmet, som i dag er Feierheia 4.Jeg har litt flere opplysninger, men de må jeg dobbelt sjekke litt først.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Det første ekteskapet ble ikke langt. Anne Johanne dør samme året som de giftet seg. hun dør 23.nov.1896 av tæring. LenkeDessverre så mangler også vielse protokoll for Skåtøy i 1900. Muligens at den andre vielsen står der.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hjertelig takk for innspill Kerstin, og for at du har brukt tid på denne familien.Jeg har selv funnet fram til Hans Petters opphav, men opplysningene fra manntallsslistene var svært interessant!Ragna Sørensen var kona til Thoralf, hennes døpenavn var Magna (med M) Olava. Det er forresten barnebarnet til dette ekteparet jeg forsøker å hjelpe med å finne anene.I familien blir det sagt at kona til Hans Petter, Petra Marie, skulle være adoptert og av jødisk opprinnelse. Jeg har sett litt mer på den Petra Marie som det vises til i innlegg (2). Hennes mor døde i 1881, og da var Petra Marie bare tre år gammel. Ettersom faren arbeidet som styrmann, er det nærliggende å tro at hun (og søsknene) ble adoptert bort, eller 'satt bort' er kanskje riktigere tidmessig å si. Så tradisjonen med at hun ikke vokste opp hos sin biologiske familie kan nok ha vært en realitet. Men at hun var av jødisk opprinnelse har jeg ikke funnet noe som bekrefter eller avkrefter.Jeg har forlengst sendt en forespørsel til kirkekontoret i Kragerø vedrørende vielsen mellom Hans Peter og Petra Marie, og kan gjerne legge ut evnt. opplysninger her når jeg får dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Jeg fant nettopp en artikkel i årsskriftet til Kragerø og Skåtøy historielag. året 2004 s.7-11 som barnebarnet til Hans P. og Marie har skrevet om sin oppvekst på Feierheia som er en liten gate på Thomesheia. Besteforeldrene bodde i 2.etg.Det er bilder av de i boka.Barnebarnet bor der fortsatt.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for at du gjør meg oppmerksom på denne artikkelen, Kerstin!Dette må jo være noe som gir liv og sjel til de tørre fakta jeg har funnet så langt, så jeg håper det lar seg gjøre å få kopi av artikkelen ved henvendelse til Kragerø og Skåtøy historielag. Skal i hvert fall gjøre et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.