Gå til innhold
Arkivverket

[#74256] Erik Andersen Frank født 1724


Gjest Karl Petter Gustafsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Petter Gustafsson

Ifølge bygdebok for Melhus og Klæbu er Erik Andersen Frank født i 1724, død 1792. Erik drev gården Rimol i Melhus noen år. Han kom til Rimol fra Lerånd i Buvika. Kjøpte gården Nideng i Klæbu i 1768. Gift med Else Hågensdatter f. 1730 på Me-egga i Melhus.Erik skal ifølge bygdebok for Innset være sønn av Andreas Frank på gården Kalstad i Meldal. Men jeg finner ingen opplysninger om denne Erik under gården Kalstad i bygdebok for Meldal.Erik skal være av tysk ætt - men jeg finner ikke hele sammenhengen.Er det noen som har opplysninger om denne Erik Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Petter Gustafsson

Takk for rask respons.Ifølge opplysningene fra Reidar Oddløkken kan det være en forbindelse mellom Franke-familien og Lerånd i Buvika. Og ifølge bygdebok for Melhus kom denne Erik Frank fra Lerånd. Denne sammenhengen skal jeg forsøke å finne mer ut av.Karl Petter Gustafsson, Rennebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du vill finde Lerånd i Buvikboka Bind II, side 58.Jeg lette forgjeves etter denne Erik.Hvis denne lensmannen i Meldal skulde få en sønn Erik utenom ekteskap i 1724, vilde vel det ikke fremgå av skiftet.H A L M S T R Å ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tviler på om lensmenn på den tid fikk sønner med andre enn sin kone mens de var gift, men en kan jo aldri vite.Men det kan jo tenkes andre Francke-linjer her, og en mulighet er også at navnet kan arves fra morssiden hvis en Francke-datter et eller annet sted er gift med en AndersBuvika og Melhus ligger ikke så langt fra Svorkmo, men Francke-grenen som holder til der, bruker mye navnet Petter, så hvis det ikke er oppkalt, dreier det seg neppe om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Til Reidar OddløkkenInnlegg 2 Denne Fransvis fra min Hjemmeside tilhører slekten JagowInnlegg 8 Du er her inne på min Hjemmeside hvor slekten Franck er forsøkt registrert så langt det har vært mulig for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, Karl Petter. Denne saken har vært framme flere ganger i forskjellige fora uten at jeg har sett noen løsning på det. Nedenfor finner du en lenke til Slektsforum hvor dette tema berøres.LenkeHvis jeg finner noe nytt skal jeg si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg har stort sett begynt å tro at det er en myte at Erik Andersen var av Franck-slekten, og at bygdebokforfatterne har blandet sammen han og hans svigersønn Ole Eriksen.Men isåfall...hvem er han da? Jeg har så langt ikke funnet et eneste spor i Buvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.