Gå til innhold
Arkivverket

[#74264] Typograf Cleveland i Oslo


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej!Jag har en släkting som hette Augusta Elisabeth Andreasdotter. Hon var född 1863 i Sverige. I den svenska folkbokföringen står hon som obefintlig 1906 och 1908 står det att hon flyttat till Oslo.När Augustas bror dör 1932 står det att Augusta heter Cleveland i efternamn och bor i Oslo. Jag har hittat Augusta och hennes man i databasen 'gravlagda i Norge' Augusta dör 1954 och hennes man Johan Fredrik dör 1918. I folketellingen 1900 bor Johan Fredrik på Theatergaden 9 med sin fru Karoline och det står att Johan Fredrik arbetar som typograf på Aftenposten.Jag kan dock inte hitta vigseln mellan Johan Fredrik och Augusta. De borde ha gift sig någon gång mellan år 1900 och 1910. De adopterade senare Augustas svägerskas systers barnbarn Ruth men fick troligen inga egna barn. Är det någon som känner till något om familjen?MvhAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det burde stå oppført eventuelle livsarvinger i Dødsmeldingen til Augusta eller Johan Fredrik. Protokollene befinner seg ved Statsarkivet i Oslo .Statsarkivet i Oslo , Postboks 4015 Ullevål Stadion ,0806 OSLO Tlf. 22 02 26 00e-post : statsarkivet.oslo@arkivverket.noMvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Jan FrodeTack för tipset! Är dödsmelding ungefär samma sak som det vi i Sverige kallar bouppteckning/skifte?Mvh Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.