Gå til innhold
Arkivverket

[#74272] Hågen Olsen Mostad, Ola Pedersen Gederås, Gunnhild Jonsdatter Okkelberg


Gjest Knut Solem
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Solem

Hågen Olsen Mostad, en av mine forfedre var født ca 1757 på Frosta. Hans foreldre var: Ola P. Gederås og Gunnhild Jonsdatter Okkelberg.Foreldrene døde fra 3 barn og skifte var i 1766. Antar at Hågen vokste opp på Mostad, derav navnet.jfr. Frostadboka bind XI s.477 og 724. Det er enkelt å følge Gunnhild og forfedre med bygdebøker, Stjørdal og Hegra. Men far er verre å finne.Iflg Stjørdalsboka bind 2 s. 308 er Ola P. Gederås født 1718 gift med Karen Torstensdatter og de fikk 12 barn, hvorav 11 døde i ung alder.Dette er en annen person. Kan det være 2 med samme navn og ganske like på alder? Kan noen hjelpe meg med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Solem

Foreldrene er oppgitt å være fra Øvre Stjørdal så det passer med Hegra. Den Ola P.Gederås jeg finner, ble bruker på gården Hjelseng i Stjørdal. Takk for utvist interesse for å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er ikke lokalkjent i dette området, men her finner jeg et par gårder med LOKTUNAVN, på Frosta i 1801, LenkeOm familien flyttet en del kan de ofte skifte navn etter gårdene de bodde på, men om dette passer her vites ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ola P og Gunnhild forlover seg i Værnes krk. den 18.februar 1750 side 283b.Det interessante her er jo den ene forloveren, Ole Persen Sesseng.Og da er det mulig du må rette blikket mot Selbu for å finne hans opphav.Lykke til.V.h Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 13: Mon tro om det ikke står 'Jelseng', og ikke 'Sesseng' (og at det dermed er den O.P. som nevnes i innlegg 4).Ved trolovelsen står det han er 'ved oberst Heedmans kompani', altså Stjørdalske kompani. Jeg har tilfeldigvis kopi av militærrulle for dette kompaniet i 1748. Som nr. 62 finner jeg den vedlagte innførsel - Ole Persen Gedderaass, født på Gedderaass, 21 år gammel.

bilete8139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det var nok to Ole P. Gederås.Foruten den i #1 så blir det døpt en Ole med foreldre Peder Gederås og Lusie i 1727 side 272. Det er nok den soldaten Arne viser til.Den ene forloveren i 1750 er sikkert storebror Ole P.Gederås.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.