Gå til innhold
Arkivverket

[#74276] Når en legger inn et innlegg og får svar, så bør en gi en tilbakemelding!


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser av og til det er enkelte som stiller spørmål og som ofte får flere svar, men de unnlater å gi tilbakemelding på de svarene de får. Det er ikke akkurat særlig motiverende når du ikke får noen respons tilbake! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Helt enig i at en bør gi en eller annen form for tilbakemelding på et søk. En bør kanskje være såå lite egoist at en i det minste kan si takk for hjelpa!!!Hvis en persom har vært inne med et spørsmål eller søkt hjelp og ikke gitt noen tilbakemelding etter svar, så eventuellt neste gang denne personen 'søker hjelp' hvorfor ikke spørre om hjelpa som ble gitt sist var tilfredstillende!!Tror vi har noe som fortsatt heter 'Mangel på folkeskikk'.Jeg boykotter konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Som et resultat av et innlegg tidligere ikveld vil jeg overveie svartelisting. I tillegg til å være uhøflige, er det noen som holder kortene inntil brystet, slik at meddeltagerne må prøve å nøste på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg er enig i at man skal takke for hjelp, om ikke annet så for den gode viljen som ble vist. Det hender jo at hjelpen ikke hjalp så mye. Ofte kan det også være vanskelig å skjelne mellom 'hjelp' og 'debattinnlegg'. Jeg føler meg ikke alltid forpliktet til å legge inn svar i de debattene jeg selv har startet, hvis siste innlegg var en fin avrunding.Det er mye som kan ergre en ved andres innlegg. Noen er så språklig ubehjelpelige at det er tvilsomt om de har blitt kontroll-lest før de ble lagt inn. Det hender at noen sprer et titalls innlegg eller mer på en kveld, og trykker dermed mange andre ut av førstesiden. Så leser de svarene sine, oftest uten å takke for dem, og så har de liksom gjort slektsforskningen sin.I de årene jeg har fulgt med på slektsdebatter, har jeg rukket å se mye rart. En profilert slektsforsker truet en gang en annen med noe som måtte tolkes som rettslige skritt. Og her om dagen så jeg en annen profilert kalle sin motdebattant for løgner. De profilerte er sannelig ikke alltid eksempler til etterfølgelse.Noen svarteliste har ikke jeg. Jeg glemmer de fleste som ikke takket. Men noen har pekt seg ut med ren sjikane mot andre, uten noe som helst saklig innhold. Se f.eks. en viss Køhler-debatt, der en mann har tillatt seg å mene noe annet enn alle de andre. Slikt gjør man ikke ustraffet i dette landet. Det er ikke straff nok at det sikkert vil vise seg at han tok feil. Nei, hundrevis av 'debattanter' vil gjerne stikke kniven i ham og vri rundt. Motbydelig! Mye verre enn mangel på takk. Direkte ondsinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for innspill! Jeg har ikke noe svarteliste enda, men det har vært fristende. Jeg er enig at debattene skal gå i høflige former. Når det gjelder språk, så tar jeg ikke det så nøye, da det sikkert er flere som kan slite med både ord og formuleringer av forskjellige grunner. Hvis en legger godviljen til, så forstår en nok det aller meste. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ikke alle husker å takke, men det er ikke bestandig pga dårlig folkeskikk. Av og til blir man ivrig, og ikke tengker på at en eller flere vennlige sjeler har brukt tiden sin på deg.Regner med med at de fleste har et eller flere innlegg hvor det ikke er takket, eller at alle er takket.Det gjelder også denne trådens starter.Det er bare å søke på sitt eget navn. Ja, jeg har nok selv noen hvor ikke alle og en er takket. Håper jeg ikke er svartelistet for det.PS: Jeg liker også å bli takket, men har ennå ikke svartelistet noen pga av manglende takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Nå tenker jeg helst på de som aldri gir tilbakemelding. Det tror jeg at jeg har gjort i de aller fleste tilfeller. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

'Takk' eller 'Ikke Takk' ?? :-)Det er sikkert ikke ondt ment fra de som ikke sier 'Takk'. Det kan være forglemmelse. Tror faktens jeg og vi alle har glemt det noen ganger.For min del skal det mye mer til før jeg 'svarlister' en person. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Nå har jeg ikke nevnt noe om svartelisting i mitt spørmål og det er selvfølgelig ikke ondt ment om noen ikke svarer. Når det gjelder alle de trådene som den enkelte har startet og ikke hatt 'siste ordet', så betyr det ikke at de ikke har takket. Noen ganger er det for at noen har 'overtatt' tråden og dreid det inn på noe helt annet. Jeg ser at jeg har 20 slike tråder uten meg som sistemann, men i disse 20 har jeg gitt 57 tilbakemeldinger. Dette temaet handler om dem som ikke gir tilbakemeldinger i det hele tatt! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Helt enig. Det med takken blir underordnet,viktigst er å få ei tilbakemelding på at den som har startet debatten,har lest opplysningene/det man har funnet, og-kan bekrefte om man er på rett spor.I motsatt fall er det ikke inspirerende å bruke tida på lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har også opplevd mye av det med manglende tilbakemelding eller takk om man vil. Har ikke 'svartelistet' noen. Svarer på de spørsmål jeg får med stor glede, men må nok innrømme at når det er personer jeg aldri får noen tilbakemelding fra, så har nok min innsats en tendens til å bli noe mindre.Helge Håloseter var i innlegg 5 inne på det med å holde kortene tett til brystet. Det er en uting, at noen skal 'teste' meg og andre av ukjent årsak. Da leter vi jo etter noe som spørsmålstiller allerede vet godt. Nei det minste er at den som spør stoler på den man spør, og legger frem ALT man vet med en gang. La den som leter få avgjøre viktigheten av det man kjenner til når man spør.Ellers vil jeg vri det litt bort fra mangel på takk, og vil heller kalle det mangel på respons/tilbakemelding (takk er med der selvfølgelig). Jeg er ofte spent på en tilbakemelding. Det kan være at jeg kan finne mer i et spørsmål, men venter på en tilbakemelding på om det er rett familie/person jeg har funnet, før jeg så evt går videre.Det er noen få som spør, de får svar, og noe mer hører man ikke før neste gang de spør. Det er helt klart en uting.Men, stort problem ? Nei, jeg er ikke sikker på om jeg synes det. Det er alltid moro å både få hjelp og å hjelpe.Hilsen anne lene hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ellers må jeg vel si at jeg har en god dialog hele veien med de aller fleste jeg forsøker å hjelpe. En del spørsmål har det jo blitt etter hvert, både til mitt tema om svensker her på debatten og til meg privat, og ellers andre ganger.De aller fleste er svært glade for den hjelpen de får, og jeg har ofte kontakt med de samme gang etter gang og det er jo svært hyggelig.Jeg opplever så mye positivt med denne hobbyen, hvor det å også lete etter slekt for andre er en del av det, like mye som selv å spørre og lete.Jeg har ikke problemer med å se gjennom fingrene med de jeg ikk hører noe mer fra, eller om det skulle være noen mindre hyggelige kommentarer.Kanskje vi også skal huske på at alle kjenner ikke de skrevne/uskrevne lover i fra starten. En dialog og hyggelige anbefalinger er med å gjøre det lettere for dem. Slik at i neste runde er de med mer aktivt i egen debatt/spørsmål.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om jeg er med av 'synderne' med manglende takk, men nå er det antagelig ikke lenge før det kommer opp temaer med jul- og nyttårs-hilsener, og her blir det ofte takket for all hjelp i året som har gått, så håper at det dekker opp en del hvis det noen ganger er blitt slurvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.