Gå til innhold
Arkivverket

[#74277] Amalie f. Lind i Sverige. Hennes foreldre


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Amalie ble gm Nils Sørensen Skaaring 1.mai 1886 i Johannes kirke i Kristiania. Hun oppgis å være f i Torrskogs menighet i Älvsborg og hennes far er husmann Ole Larsen Lind. Da deres sønn Ragnvald blir dp. som nr. 6 i 1892 i Rikshospitlets kirke oppgis hans mors navn til Amalie Andreasdatter f. Lind. Ved ft.i Kristiania i 1900 bor fam. i N. Slottsgate 17 og Amalie oppgis å være f. 20.01.1859 i Dalsland. Kan noen gi meg et tips om hvordan identifisere Amalies foreldre.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Amalia ble født 20.11.1859 i Bråttnäs i Torrskog. Faren het Lars Olsson Lind og mor het Lisa Andersdotter og var 34 år. Kirkebok for Torrskog 1833-1860 C:4, side 221. Legger ved et bilde fra husforhør i Bråttnäs 1851-1859. Presten var litt unøyaktig med mors navn.

bilete8141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Mors navn skal være Maria Lisa Andreasdotter, født 28.11., døpt 30.11.1825 født i Barkerud. Foreldre Andreas Larsson og Kerstin Pärsdotter. Kirkebok for Torrskog 1768-1832 C:3, side 242. I husforhøret 1820-1829 står det at far Andreas er født 17.02.1798 og mor Kerstin 21.06.1797. AI:6, side 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hjertelig takk Eva! Vet du også hvor Amalias far Lars Olson Lind kom i fra? og eller om han flyttet til Norge med sin familie.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsdotter Lind, Clara Sophia Dotter (ogift kvinna)f. 2/7 1846 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 25/10 1871 från Bråttnäs, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Hvaler, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 103Emibas emigrationsakt: Torrskog P 1871 017Onormerade namnformer:Destinationsort: Hvalön Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lind, Amalia Dotter (ogift kvinna)f. 20/11 1859 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 3/3 1875 från Nästegård, Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland) till Hvaler, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 346Emibas emigrationsakt: Torrskog P 1875 001Onormerade namnformer:Destinationsort: Hvalön Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Charlotta bor med sin mann Ingmar Andersson på Backa i Laxarbyen. Ingmar er f 1835 i Laxarbyn. De har sønnen Johan Algot f 1890Ingemarsson, Johan AlgotGårdsjö pl 3770 666 00 Bengtsfors (Boendeadress 1 nov 1970)Död 31/3 1976.Kyrkobokförd (1972) i Laxarby, Bengtsfors kn (Älvsborgs län, Dalsland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.Född 18/3 1890 i Laxarby (Älvsborgs län, Dalsland).Gift man (6/12 1930). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Laxarby, Bengtsfors kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: LAXARBY (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johan Algot Ingemarsson var gift med Edla Cecilia f 22 Feb 1891 i Laxarby. De har to sønner send meg en mail skal jeg sende deg navn mm. Mvh Hanne hanicka[a]start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ingemarsson, Edla CeciliaNärsidan 1 666 00 BengtsforsDöd 14/5 1980.Kyrkobokförd (1972) i Laxarby, Bengtsfors kn (Älvsborgs län, Dalsland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.Född 22/2 1891 i Laxarby (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (31/3 1976). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Laxarby, Bengtsfors kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: LAXARBY (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johan Algot Ingemarsson var gift med Edla Cecilia f 22 Feb 1891 i Laxarby. De har to sønner send meg en mail skal jeg sende deg navn mm. Mvh Hanne hanicka[a]start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kari Aabelvik

Hei!Her er Lars med foreldre og søsken: Husforhør Torrskog 1820-1829,Ramsbyn s. 115:soldat Olof Andersson Ram f. 10/11 1799 hustru Anna Ersdtr., f. 1797 barn: uekte dtr. Cajsa Andersdtr., f. 25/5 1820 (trolig Annas dtr.) sønn Olof Olsson f. 1823 (anm,født før vielsen) sønn Lars f. 1/7 1825 sønn Jan Magnus f. 10/9 1827Fant ikke Lars døpt i Torrskog. I husforhøret sto det at fam.innflyttet fra Hesselskog 1825,og at Lars er f. der. Fant han ikke i dåpslistene der heller.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Kari! Hvordan får du tilgang til husforhør og kb i Sverige? Finnes det på nettet? God søndag! mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei!Tror ikke det ligger svenske husforhør på nett dessverre.Det er en flott kilde som følger personer fra år til år med de fleste hendelser som skjer etterhvert. Noen kirkebøker ligger på nett, som her:http://www.slaktdata.org/register/Men det meste må du abonnere på for å få tilgang.Ha en fin søndag.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kari.I dine søkersider, skulle det vell ikke være en Abraham Larsen Lind. Herren ble los i Kristiansand i 1809, men var før den tid sjømann, han er trolig fødd kring 1780.Har søkt etter han i hele Norge, og det meste av det Jydske rike, uten å finne han. Navnet Lind er noe uvanlig på disse kanter omkring 1800, og der finnes en Lars Larsen Lind, som døde i 1816, men hans skifte, nevner ingen Abraham.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei Torleif!Husforhør er dessverre ikke søkbare som våre folketellinger. De er som kirkebøker,og umulig å finne personer dersom du ikke vet sogn og län dessverre. Men jeg så i folketelling 1890 i Sverige (som er den tidligste jeg har), og der fant jeg flere Larsson Lind.De var selvfølgelig f. flere år senere enn Abraham,men kan kanskje gi et hint om sted. Skal ha den i bakhodet i tilfelle.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.