Gå til innhold
Arkivverket

[#74293] Oppslag i Overhalla Bygdebok B III


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Lurer på om noen kan gjøre et oppslag for meg i Overhalla bygdebok B III (Flotten 1969).For det første lurer jeg på hvem som opprinnelig hadde eiendomretten til gården Solem gnr 51 i Overhalla. Jeg går ut fra at det står noe om dette på en av de første sidene som omhandler denne gården i bygdeboka. Jeg lurer også på hvor mange bruk det tradisjonelt har vært på gården, og jeg tenket da mest på gårdsbruk (med eget bruksnr.) av noe størrelse, ikke tomter og plassrom.Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

I bygdeboka står det at Solem/Solum, i perioden 1600 - 1800, stort sett var bondegods, som en av få gårder i bygda på det tidsrommet. Det med bruksnummer er litt vanskelig, men i 1723 var det 4 brukere som eier og bøksler like mye hver. Ved skipsskatten i 1559 var det 2 brukere, Nils og Sjur som hver betaler 1 daler. 1610-Gjør, eier og bruker av 2 øre, alene muligens. Ca. 1620, bruker Gjør halvparten. 1645 - 3 brukere, betalte 8 skilling hver. De samme 3 brukerne i 1661.MvH Inge Hildrum Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk for svar. Dette var langt på vei klargjørende. Jeg lurer likevel på følgende. Når du skriver at gården var bondegods fra ca 1600 - 1800, betyr det da at den ikke forble bondegods etter 1800?Videre lurer jeg på om det var mange bruk på gården utover 1900-tallet?Håper på svar også på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Unntaket på eierskapet var i perioden 1723-1758, da presten Morten Lund og hans sønner eide en part. Ellers ble vel perioden 16-1800 nevnt fordi det da var stort sett andre som eide gårdene enn bøndene, som da bøkslet stort sett. Etter 1800 kan ikke jeg se at Solem har vært annet enn bondegods, bortsett fra mindre parter som ble bøkslet bort i perioder. Litt vanskelig å følge alle brukene på 1900-tallet, men tror kanskje det ser ut til å være igjen 3 el. 4 fullverdige bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk også for dette svaret. Eiendomsforholdene var altså slik at i all hovedsak har Solem vært bondegods, men i perioden 1723 til 1758 åtter presten Morten Lund og hans sønner en part i gården. Dette skulle være tilstrekkelig kunnskap om denne gården til mitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.