Gå til innhold
Arkivverket

[#74301] Skifte Skipper Anders Olsen Hollender i Arendal 1726 - Slekt


Gjest Bodil Øvernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Øvernes

Jeg har store problemer med å tyde skriften i dette skiftet, men har kommet frem til at følgende opplysninger kommer frem først i skiftet:Maren Simensdatter opplyste at hennes moder Anne Jacobsdatter (død) var Anders Olsen Hollenders kjødelig søskenbarn. Annes barn (arvinger)utenom henne selv (Maren): Ole Simensen som nå er død, enke Mette Christensdatter. Christen Simensen Anne SimensdatterHun opplyste at Lars Tallachsens moder Tonje Andersdatter var også var søskenbarn til Anders Olsen. Barn: Lars Tallaksen, Anne og Annike Tallaksdatter Lars Tallaksen død og etterlater seg barna Tallak Larsen og Tonje Larsdatter Karen Knudsdatter var likeledes søskenbarn. Karen Knudsdatter etterlater seg tre barn Peder Halvorsen Knud Halvorsen Ingeborg HalvorsdatterOle Simonsen holdt til i Bendixklev f. ca. 1668 og døde i 1722. Han ble da kalt Ole Longum.Maren Simonsdatter holdt også til i Bendixklev og døde i 1738 - 60 år gammel.De to øvrige søsknene har jeg foreløpig lite opplysninger om.Tonje Andersdatter var gift med Tallak Jørgensen Blødekjær/Langsev. Han døde ca. 1702 og var da gift igjen.Det siste søskenbarnet til Anders Olsen Hollender, Karen Knudsdatter, finner jeg imidlertid ingenting om når jeg leter i Arendal. Jeg går derfor ut fra at hun må ha holdt til et annet sted.Er det noen som kan hjelpe meg med ytterligere opplysninger om denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Anders Olsen Hollender er ikke nevnt der. Heller ikke de andre har jeg funnet.Dersom vi skal regne tilbake, må søskenbarnene til Anders Olsen ha vært født et sted mellom 1640 og 1660. Ole Simonsen som var barn til Anne Jacobsdatter, var født ca. 1668/69. Jegd tror han er nevnt som bosatt i Kuviga i 1701 og var da gift. Han hadde giftet seg med enke etter Joen Øvensen Haugen (Strømsbu?)og flyttet til Bendixklev like etter århundreskiftet. Bendixklev var på den tiden et tilholdssted for håndverkere av alle slag. Hans stedatter ble gift med Jacob Riise i Bendixklev. Sønnen Simon Olsen holdt til i Bendixklev frem til sin død i 1751. Ved giftermålet mellom Simon Olsen og Anne Hansdatter, står det at begge var født og oppvokst i Bendixklev.Lars Tallaksen og hans familie holdt til i Blødekjær/Langsev.Karen Knudsdatter har jeg imidlertid ikke klart å finne noe ut om. Jeg er klar over at vi snakker om personer som var født antagelig første halvdel av 1600, barna siste halvdel, men jeg håpet at det kanskje var noen som dro kjensel på navnene til barna eller barnebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Søskenbarna til Anders Olsen kan også godt være født før 1640, men jeg satte bare det tallet som et lite holdepunkt.Ole Simonsen skipstømmermann nevnes i ekstraskatten 1722 samme året som han dør. Han var som før nevnt, gift med Mette Christensdatter, tidligere gift med Joen Øvensen. Et av barna til Simon Olsen (sønn til Ole Simonsen) blir gift på Sandvigen, Hisøy. Ved konfirmasjonen til to av Simons barn etter hans død, kalles barna Røed. Jeg har gått ut fra at vi her snakker om Røed i Øyestad, men det finnes jo også Røed i Risør.Lars Tallachsen Blødekjær hadde samme yrket som Ole Simonsen - skipstømmermann. Han nevnes i skattelistene 1722, 1729-1731.Lars Tallachsen var gift med Anne Cathrine Christophersdatter Manal fra Larvik. Faren Christopher Manal var skipper og borger av Larvik. Anne Cathrine dør i 1756 i Arendal som fattig kone.Frantz Manal, skipper og handelsmann i Arendal, død ca. 1732 i Arendal, var vel hennes bror. Han var gift med Sissel Torgrimsdatter, datter av handelsmann Jacob Torgrimsen Arendal.Anders Olsen Hollender nevnes ikke i disse skattelistene, men siden skiftet foretas i Arendal, må man tro at han har tilknytning til distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Rettelse - Ole Simonsen døde 3. mai 1724 i Arendal 62 år gammel, hvilket vil si at han måtte være født ca. 1662. Da vil det antagelig ikke være den Ole Simonsen som boddes i Kuvigen i 1701.Den Ole Longum som døde i 1722, het Ole Olsen Longum, viser det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Øvernes

Jeg legger en lenke til Anders Olsens død i Arendal den 26. august 1724.LenkeHan var 80 år gammel da han døde. Jeg vet ikke om jeg skal forstå teksten slik at han var av hollandsk herkomst. Forbindelsene til Holland var jo sterke på den tiden,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.