Gå til innhold
Arkivverket

[#74304] Tistedalen, Frederikshald ca 1850. Hvilket kirkesogn?


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Aksel (Axel) Jørgensen er innført som utflyttet fra Gjerstad AA til Tistedalen i 1846. (Gjerstad mini 1841-1857). Har jeg andre alternativer enn Halden for å spore hans videre bevegelser? Er litt 'hjelpetrengende' her.Hilsen Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Han har nok beveget seg videre fra Halden, her er vielsen i Oslo 28 april 1850 med Ingeborg Carlsdatter, nr. 47 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 20 (1848-1865), Ekteviede 1850, side 72. Permanent sidelenke: LenkeAt han ble døpt i Gjerstad 6 des 1818 av foreldre Jørgen Axelsen og Kari Nielsdtr. har du sikkert fra før. På flyttemld. til Tistedalen i 1846 kaller han seg Axel Jørgensen Sunde.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk skal du ha! Den der har jeg ikke klart å finne....Nå får jeg se om gjersdølen slo seg til ro i Kristiania, finner ikke ekteparet i FT 1865. Kanskje det er jeg som er blitt klønete. Tistedalen tilhørte Idd, du hadde rett der. Jeg fant ham ikke i 'inn/ut protokollen', men nå gjorde jo du det enda bedre.Jeg leter etter en Axel Jørgensen som utvandret til USA ca 1850. Jeg har ikke utelukket denne gjersdølen ennå. Men jeg må kanskje lage en egen etterlysning etter ham dersom dette er feil person. Du skal få et liten smakebit. 'Carver Heritage Preservation Commision' i Minn. leter etter opphavet til 'sin' Axel Jorgenson. Huset han bygde i Carver eies av slektsgranskervenner av meg og huset er en del av 'Carver Historic District Walking Tour'. Jeg skal prøve å henge med et foto av huset i dag.Et sitat fra 'Nordmændene i Amerika' av Martin Ulvestad utg.i Minneapolis i 1907: 'Carver County. En Mand ved Navn Axel Jørgensen, fra Fredrikshald, som forresten ikke var saa lidet af en Eventyrer, bosatte seg på det Sted, hvor Byen Carver nu ligger, allerede i 1852; men han flyttede bort inden nogle faa Aars Forløb.'Fra FT 1880 Minn.: Axel Jorgenson, 61, saws deals in lumb,N, bosted Stockholm Wright Minn. Kone Ellen Marie, 40,N, osv. Axel og Ellen skal ha blitt gift i Carver. Hun døde i Keystone i 1910 og skal ha vært fra Vadsø. Axel Jorgenson døde ca 1899. Jeg har lett en del i Haldendistriktet, men kandidatene står ikke akkurat i kø. Huset skal være det eldste i Carver i dag. Jeg skal prøve å få med et foto - men her kan alt gå galt.Hjertelig hilsen fra Eva

bilete8176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Interessante linker vil nå jeg påstå. Her kommer jo Fredrikshald opp igjen som opprinnelsessted for Axel Jorgenson. Kanskje vi bør få huseieren med i debatten - han leser norsk. Og for å legge mer ved på bålet kan jeg sende et par foto :-)

bilete8177.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Dette må da være riktig ektepar. Jeg ser i tegnforklaringen til skipslisten at !! viser at info må være feil 'for obvious reasons'. Jeg fant Ingeborg døpt i Romedal, no 25 på side 73 Permanent bildelenke: Lenke. Jeg skal spille ballen over til USA, dette er kanskje de opplysninger som skal til for å komme videre der borte.Er dette feil Axel i forhold til Carver, er det i hvert fall av interesse for Gjerstad historielag.Hjertelig takk! Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Nå har jeg kastet terninger både i øst og vest for å få innspill i debatten. Deltakere i kilderegistreringsprosjektet for Gjerstad kommer til unnsetning så snart juleferien er over. Anetavle er ikke interessant foreløpig. Etterslekts'tavle' derimot når det gjelder Axel Jørgensons søsken kan muligens bli til hjelp. Det å finne slekt i dag som kanskje kan vite eller har fått fortalt hva som skjedde med familien som utvandret, er kanskje utopisk, men vel verd et forsøk. Må vel ta fram 'kunster og knep' for å få det til.Historiske undersøkelser blir også satt i gang i Carver etter jul. Sitat:'Maybe it is time for a paper on Axel Jorgenson, the founder of Carver, writen both in Norwegian, by you, and English, by me.' Først må vi være sikre på å ha riktig kandidat, dernest er jeg ingen skribent - så skjerp sanser og penner de som kan..... Dette kan jo bli moro.Ettersom debatten nå også blir fulgt fra Carver, tar jeg med den lille informasjonen jeg har om familien Jørgensen. Jørgen Axelsen var født i 1788 på gården Kals (Caels) (Kvisli?) i Gjerstad. Han ble gift i 1816 i Søndeled kirke med Karen Margrete Nielsdtr. fra Eikelands Verk. De flyttet til en gård på Sunde i Gjerstad hvor Jørgen først var husmann - siden bygslet han et gårdsbruk der. Karen og Jørgen fikk fem barn.- Aksel (Axsel) f. 1818 som ble smed og flyttet til Tistedalen ved Halden i desember 1846. Han giftet seg i Christiania i Vår Frelser/Oslo Dom. 28.4.1850 med Ingeborg Carlsdtr. f. 1818 i Romedal. Ekteparet emigrerte med briggen 'Incognito' fra Christiania 3.5.1850 og ankom New York 14.7.1850. Her slutter alle spor.- Gro f. 1821 som flyttet til Søndeled i 1849 for å tjene hos enken Kirsti Olsdtr. Østebø. Gro giftet seg 18.9.1852 i Søndeled med Svend Thordsen, 30 år fra Gjerstad, sønn av Thord Bentsen Lunden. Svend flyttet fra Gjerstad til Øren? i Søndeled 18.1.1852. Jeg har to barn: Severine f. 26.9.1854 d. 27.11.1856, 26 mndr. og Gunhild Severine død 29.12.1862, 31/4 år. Bosted Buvig. I kirkeboka for Søndeled er navnet Thordsen endret til Thorsen.- Niels f. 1824 kom til gården Helland i Gjerstad. I ft 1865 er han 42 år, gårdbruker og leilending på Ødegaarden i Gjerstad med kona Mari Halvorsdtr. 36 år og fem barn: (Halvor 10 år, Jørgen 5 år, Karen 15 år, Marte 8 år, Ragnil 3 år) og sin mor Karen M Nielsdtr. 75 år og enke.- Hans som emigrerte til USA?? En kandidat i ft 1865 er Hans Jørgensen på gården Dalene i Kragerø, Sandøkedal. Han er 38 år, husmann med jord og født i Gjerstad. Kona heter Inger Gundersdtr. 31 år og de har tre barn:(Jørgen 9 år, Liv 7 år, Karen A 3 år) foruten konas datter Inger Olsdtr. 8 år.- Ola f. 1830 var svær og ble omtalt som 'ovkjempa'. Han flyttet i 1856 til Hans Trosby i Bamble som dagarbeider.Jeg ønsker alle debattantene en riktig god jul - og et nytt år fylt med hyggelige overraskelser i denne debaten.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.