Gå til innhold
Arkivverket

[#74305] Karen Sørensdatter f. 1755 Stønnesbotn (Botn/Senja) gift m Joen Clausen f.1737


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Karen Sørensdatter f. 1755 ble gift 1776 med Joen Clausen f. 1737 i hans 2. ekteskap. De var bosatt på Mjelde/Kvaløya i Troms- Gnr. 55 Sør-Mjelde, bruk løpenr. 160. Sammen hadde de blant annet barna Cornelia f. 1784, Johan Peder f. 1790, Bertheus f. 1792 (overtok gården), Else Margrethe f. 1794, Cecilie Bergithe f. 1794, Ingeborg Margrethe (Ingeborg Anna) f. 1797, Hanna Andrea f. 1799.Familien er omtalt i 'Mjelde-boka', utgitt ved Slekts- og lokalhistorisk forening i Troms.Det har bodd en Søren Antonii i Botn/Stønnesbotn- men vi har ingen sikker kunnskap om hvem som kan være foreldre til Karen Sørensdatter f. 1755 Stønnesbotn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Unni! Karen var født i 1755 som datter av Søren Anthoniusen og Bergitha Christine Pedersdatter i Stønnesbotn (Hillesøy). Dette her vært velkjent helt opp til våre dager blant Karens tallrike etterslekt på Mjelde. Søren og Bergitha hadde i 1770 også barna: Anthonius, Peder, Ingeborg, Anne og Bereth. Karen var sannsynligvis den yngste av søsknene. Av en eller annen grunn nevnes hun ikke i 1770, men hun ble konfirmert 18 år gammel fra Botn i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk for svar. I boka 'Kulturbilder fra Hillesøy' bind II, side 213 under gården Botn eller Botngård er følgende opplyst: ' En går ut fra at det er Antoni Sørensens sønn, den Søren Antonisen som bor i Botn i 1753 og senere. Han var gift med Beret Kristine, datter av Peder Halvorsen og Ingeborg Eriksdatter i Buvik. Søren og Beret hadde sju barn, og her nevnes de yngste hvis navn og fødselsår er kommet i kirkeboka. Det er Maren Sørensdatter f. 1754, gift med Hans Tommesen fra Galnslått, Berith f. 1755, og Ole f. 1758. Søren Antonisen døde år 1793. Broren Kristian Henrik Antonisen, var gift med Beriths søster Margrethe. Han døde 1766, 48 år gammel.'Karen f. 1755 blir ikke nevnt her, men hun kan jo være tvillingsøster til Berith f. 1755.Fra en dame med røtter i Botn har jeg fått referert folketelling 1702 for Botn. Her er Jens Nielsen f. 1652 oppsitter med stesønner Jens Sørensen f. 1687 og Antonius Sørensen f. 1690. Hun tror hans hustru kunne hete Maren. Det fortelles videre at Antonius Sørensen f. 1690 hadde barna: Søren Antonii, Christian Henrik Antonii, Helvig Antoniidtr., gift med Lars Olsen Greipstad, Olava Antoniidtr. f. 1736 og død før 1801, gift med Tomas Olsen, Engenes, Margrethe Antoniidtr., gm Petter Sørensen Hekkingen, Karen Antoniidtr., gift med 1. Ole Andersen Greipstad, 2. Ole Hindrichsen Austein, samt Maren (Maria) Antoniidtr. (Det antas at moren døde i barsel- og at de yngste barna vokste opp hos Helvig på Greipstad.) Denne informasjonen er hentet fra Kirkebok for Lenvik 1753-1783.Det er altså meget trolig at Søren Antonii som bodde i Botn 1753 og er far til Karen f. 1755, er sønn av Antonius Sørensen f. 1680.Finnes det mer informasjon om Antonius Sørensen f. 1680 og trolig farfar til Karen f. 1755 gift med Joen Clausen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Unni! Denne Bereth f: 1755 kan jeg ikke finne. Dom. p. Trin. 1755 døpes Karen Sørensdatter f: 17. sept. 1755, foreldre Søren Anthoniisen og Birgitha Kristine. Av barn som har 'kommet med' i Krkeboka er: Maren 1754, konf. 20 år gml. i 1773. Karen 1755, som nevnt konf. i 1773. Ole 1757. Ole 1758. Denne 'Anthoni-familien' er stor, og butde vært kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk til Alvin! Bildet begynner å bli klart- ved at Karen f. 1755 er datter til Søren Antonii bosatt i Botn 1753 og Birgitha Kristine. Det er også trolig at Antonius Sørensen f. 1680 bosatt Botn er far til Søren Antonii. Denne Antonius Sørensen har derfor en stor og betydelig ellerslekt i området Senja/Hillesøy/Kvaløy. Jeg viser blant annet til Olava Antoniidtr bosatt på Engenes og Karen Sørensdtr. bosatt Mjelde Sør. Denne slekten burde absolutt undersøkes nærmere, og den personen som har forutsetninger for å klare det- er vel Alvin selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Alvin (4) Det er to barn til av Søren og Berit som står oppført i Kirkeboka: Jeremias, f. 1760 og Sebulon, f. 1763.Den Bereth som dere nevner, kan eventuellt være født før 1753. Hvor kommer det fra at hun skal være født i 1755? Karen som er f. 11.09.1755 og døpt 21.09.1755 i Hillesøy Kirke på Hillesøya, var iflg kirkeboka, ikke tvilling!Anna, Ingeborg, Antonius og Peder, må også være født før 1753! (alle barn av Søren og Berit)Husk at årstallene (Født etc.) i 'Kulturbilder fra Hillesøy' ikke er å stole på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk til Bernt Jenssen (6). Da har altå Søren Antonii og Birgitha Kristine 7 barn- nemlig 1. Bereth f. evt. født før 1753, 2. Maren f. 1754, 3. Karen f. 1755, 4. Ole f. 1757, 5. Ole f. 1758, 6. Jeremias f. 1760 og 7. Sebulon f. 1763.Dersom Bernt Jenssen har mer informasjon om familien til Søren og Birgitha Kristine, hadde det vært meget fint om han kunne dele den med undertegnede. Det gjelder både aner og etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Unni! Hvis den informasjonen jeg har er riktig, så hadde Søren og Birgitha Kristine, 10 barn.4 født muligens før 1753: Anna, Ingeborg, Antonius og Peder. Så kommer Maren, døpt 23.03.1754, Karen, f. 11.09.1755 og døpt 21.09.1755, Ole, f. 07.04.1757 og døpt 15.05.1757 (muligens død som spebarn) for, Ole, f. 25.06.1758 og døpt 23.07.1758, Jeremias, døpt 28.06.1760 og Sebulon, døpt 14.08.1763. Når det gjelder Bereth, så er hun ikke reg. i kirkeboka og kan kanskje være født før 1753. Har du mer info på henne? (Med eventuellt henne så blir det 11 barn!)Alle som er oppgitt med fødsel og eller dåpsdato er fra kirkeboka for Lenvik 1753-1783. (ligger på Digitalpensjonatet.)Videre har jeg en del etterkommere på søsknene til Søren og på Søren's kones side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ja, de hadde mange barn, men hvor ble det av alle disse barna. Det er svært få vi finner konfirmert, men konfirmasjonslistene kan være ufullstendige. Og enda verre er det med dødsfallistene i Lenvik på den tiden. Presten kaster jord på 'tre Liig', og det sier ikke så mye. Bortsett fra Karen finner jeg i 1801 bare Maren. Hun giftet seg i 1782 med Hans Thomasen og bodde i Stønnenbotn. Hun hadde en sønn som hun kalte Sebulon og en Ole Jeremias, altså oppkalt etter hennes yngre brødre. Det er ikke noe skifte etter Søren Anthoniusen. Kan Karen og Beret være en og samme person, og ved dåpen har Presten bare tatt med et navn; det ser man ofte. Og ofte dukker flere og andre navn opp senere på en og samme person. Man har liksom ikke bestemt seg for hvilket navn man ville bruke. Når døde kona til Søren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Unni og Alvin. Skal prøve å hjelpe til så godt jeg kan. Noe har jeg allerede, samt at jeg har tilgang på en del materiell som jeg vil gå gjennom. Vil også prøve å tolke noen av de problemstillingene du Alvin kommer med, de er interessante.Dette er en 'slekt' som også går inn i Sebakk's på Mjelde/Bakkejorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Slekten på Mjelde/Sebakk er dels etterkommere av Karen Sørensdatter f. 1755 og Joen Clausen. Karen og Joen har en betydelig etterslekt- og jeg har noen navn.Trolig er Olava Antoniidtr.f. 1735, gift 1750 med Tomas Olsen f. 1724, død 1807, bosatt Engenes- datter av Antonius Sørensen og søster til Søren Antonii- far til Karen Sørensdatter. Også Olava Antoniidtr. og Tomas Olsen, Engenes har en stor etterslekt i distriktet Senja/Hillesøy og Kvaløy. Jeg har også noen navn her. Dersom Bernt Jenssen ønsker å dele informasjon med meg, kan han evt. sende mail til ujak@online.no Jeg er spesielt interessert i slekten fra Botn. Gården ble trolig overtatt av en helt ny familie etter at Sørens Antonii hadde bodd der. Hvor ble det da av alle barna til Søren Antonii f. 1720 Botn og Bergithe Kristine Pedersdatter fra Indre Buvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Unni! jeg må bare samle infoen litt bedre, så skal du få det jeg har.Det var noen av mine aner som på slutten av 1700 tallet kjøpte Botn/Botngård etter Sørens Antonii :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.