Gå til innhold
Arkivverket

[#74307] Kriterier för listning i Manntall 1663-66 Gudbrandsdalen


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Jag undrar om det finns någon källa som nämner kriterier för vilka personer som skulle tas med och inte tas med i nedan mantal?Manntall 1663-66: Gudbrandsd. og Hedemrk. amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack för den länken! Det förklarar varför det i Fåberg finns med de som är 12 år men ej yngre samt varför det på andra håll finns med de som är yngre än 12 år. Några kvinnor finns nämnda men mycket få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kent Williamsson

Vet man något om hur noga dessa undersökningar var ? Hur många missade man på ett ungefär i undersökningen ? Jag kan inte se Niels Olsen Lundgaard nämnd i mantalet för Fåberg fast han är nämnd i en sak på Prestegarden 1665 i tingboken och senare nämnd 1674 i tingboken. Vad kan skälet vara att han inte är nämnd? Han borde väl ha varit omkring 25-30 år vid den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Manntallet har bare med familier og enkeltpersoner knyttet til vanlige gårder. Prestegårder, vertshus og andre steder som ikke var knyttet direkte til gårdsbruk er heller ikke med. Dersom folk f.eks. var i tjeneste på en prestegård, er de derfor ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Tack för klargörandet! Det förklarar problemet. Jag trodde nog att det var skälet till att vissa inte finns i mantalet fast man finner dem i tingboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.