Gå til innhold
Arkivverket

[#74346] Professor Olav Olavsen og hustru Anne Christine Jacobsdatters barn. Kongsberg


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er et nytt tema basert på noen opplysninger i slutten av tema 64395.I 1793 blir det født en liten gutt på Kongsberg. Han het Andreas Christian Olavsen. Her er hans dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8573&idx_id=8573&uid=ny&idx_side=-164>LenkeHans mor Anne Christine dør i barsel LenkeNår hun dør blir det opplyst at hun til sammen tre barn, det første født ca 1787.Sønnen Andreas Christian vokste opp hos pleieforeldre, ble konfirmert på Kongsberg i 1807. og han har vi grei oversikt over, men jeg har ikke klart å finne de to andre barna til Anne Christine verken født eller konfirmert på Kongsberg.Jeg har heller ikke klart å finne vielsen til Anne Christine og Olav. Olav Olavsen eide en gård på Kongsberg i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.I Store Norske Leksikon står det at Olav Olavsen giftet seg 23 mars 1784 i København med Anne Christine Jacobsen.Det skulle vel være mulig å finne ut om dette stemmer.Det står også at han ble ansatt i 1784 som tegnelærer og lektor i matematikk ved Bergseminaret på Kongsberg.Når det gjelder de andre to barna er det jo ikke sikkert at de levde opp, bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KirstiTakk for den. Ja det kan jo hende at de to første barna ikke levde opp som du skriver, men det blir jo bare en 'tanke'Jeg vil gjerne få bekreftet eller avkreftet om de kunne hatt en datter med navnet Kirsten Dor(o)thea f. ca 1787. Denne kvinnen brukte navnet Collin/Colding som voksen, og hun var pleiebarn i samme familie som sønnen Andreas Christian.Var hun søster av Andreas Christian? Eller var hun bare et pleibarn uten noen familiær tilknytning til familien Olavsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og Kirsten Dorothea var oppgitt å være 15 år ved FT 1801, men det kan jo helt klart være feil.Kan hun være født i 1784 i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, Kirsten Dorthea kan være født i København. Eneste holdepunkt om alder, er opplysningen i folketellingen 1801 for Kongsberg, der hun er 15 år gammel, samt at hun senere samme år står konfirmant. Vanligvis skulle det tilsi en fødsel i 1786.Det har vært lagt ned mye arbeid, både på 1890-tallet i forbindelse med Bassøe-boken, og senere, f eks de siste to ukene, i å finne hennes dåp i norske kirkebøker, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KirstiJeg er imponert! Har bladd i denne boken før, men har sikkert oversett henne.Ja du kan ha rett. Men kan vi finne henne i ft 1801? (jeg må ut en tur nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Flott Kirsti!Da er den kandidaten eliminert.Da har vi igjen et 'forsvunnet' barn, og det må være født mellom 1885-1892.Men hun kanskje ha bli født før 1884 i Danmark, altså er alderen hennes i FT feil, eller så er hun ikke (Kristin Dorothea) datter av Olav og Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg mener den Berte må være datter av Olavus Carlsen, 40 år og gift 2 gang, på samme gård.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Slagen i Sem, Ministerialbok nr. II 2 (1764-1792), Fødte og døpte 1788, side 75. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8191&idx_id=8191&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KirstiTo sjeler og en tanke. Jeg tenkte faktisk på det samme nåMen etternavnet 'Olavs' er sjeldent i 1801. Men det kunne jo skrives på mange måter.Dette er ikke lett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonine Christine Grønvold f. OlafsenLenke Hun var mor til sokneprest Bernt C.O.Grønvold på Modum. Jeg mener å ha lest at hennes far, professor Olafsen, var fra Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her må det vel da være en feilopplysning i innlegg nr. 18 ? Jon sier her at Jonine Christne Grønvold var mor til sognepresten ? Hun var vel hustru, men hvor kom dette Høst -navnet fra . Olavsdatter ? Høst? Her blir jeg litt forvirret :-)Men dette løser jo heller ikke opphavet til Christine Dorthea ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå begynner det å gå opp et lys for meg. Her er altså snakk to generasjoner :-)Finner litt om Grønvoldslekt i flere kilder.Hans Mow Grønvold f. 1771 . d. 1848 Larvik g. med Christine Jorine Marie OLsdatter f. 1785 Kongsberg , d. 1868 Sandefjord . Dette paret her en sønn Bernt OLaves Christian Grønvold som ble gift med Justine Christine Høst .Ved skifter i Larvik finner jeg igjen noen av navnene i Grønvoldslekten: LenkePussig at Bernt Grønvolds mor og hustru hadde så like fornavn. Mor var Olavsdatter og hustru f. Høst . Ikke så merkelig at jeg ikke greide å se sammenhengen her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.