Gå til innhold
Arkivverket

[#74349] Anna Andersdtr. f.o.1844, Vedviken, Selje, SogF


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiAnna Andersdatter Vedviken får i 1875 et uekte barn, Severine, med Paul Jacobsen. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje, Ministerialbok nr. A 12 (1870-1880), Fødte og døpte 1875, side 50. Permanent sidelenke: Lenke Ved dåpen er en Anders Vedviken fadder, men på Vedviken er der fler med navn Anders og jeg vet ikke hvem som er far til Anna. -og dermed heller ikke mor.Noen med kjennskap til Selje som kan hjelpe ?På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei!Har ikkje noko fasit til deg, men kan no spekulere litt: Ved folketeljinga i 1865 bur det på gården Enehaug i Selje ei Ane Andersdotter som då er 21 år. Ho er då tjenestepike, men husmannen med jord er Anders Iversen og sonen Samuel og kona bur der også. Det er då lett å tru at Ane også er dotter til Anders Iversen. Eg kan ikkje finne andre Anne'er med rett alder i Selje ved denne folketeljinga.Viss dette er rett er Ane fødd som Anna Malene Andersdotter den 10.8.1845 på Lille Kjøde i Selje til foreldrene Anders Iversen og Malene Abelsd.Som sagt, berre ein teori.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Bent!Hun er i hvert fall en mulighet.På IGI fonner jeg en til: Lenke Og Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Jeg forsøker å tenke meg måter å finne ut av dette på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg holdt nesten på å si: 'Så bra da!' , men kom på at det vel ikke passet helt med tanke på hvor trist det var dengang med alle barna som døde.Men det er jo bra at jeg kan se bort fra hende.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I Selje blir det døypte 3 Anna Andersd. i perioden 1841 til 1846 som stemmer med alderen til din Anne som er 31 år i 1875. Den eine fann vi ut døydde same året ho var fødd. Den andre heitte Anna Sylvine og var fødd på Liset. Ho vart gift på Liset i 1863 og bur der i 1900, så då er også ho ikkje aktuell. Då står vi att med den eine som eg nemnde lenger oppe. Korleis få dette 100% verifisert vert ikkje lett.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det begrenser i hvert fall utvalget betraktelig, så takk !Jeg har også gått gjennom en del innflyttede og der kommer en Anne Malene i 1871, men jeg tror hun er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Alf - du fikk meg på en tanke!Den Anna som er ført opp i Bergen i 1900 er jo for ung, men det kan være en feilskriving.Derfor søkte jeg etter døde i Bergen ved navn Anne Andersdatter og fant en her: [url="Http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=doed1881&gardpostnr=17245&merk=17245#ovre>LenkeDenne Anne er født i Selje i 1841. Deretter søkte jeg på Anne'r med alder 23-25 i Selje i 1865 og her fant jeg denne damen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

En Anna Serine Andersdtr, f. 1841 i Vanylven, finner jeg innflyttet til Selje med foreldre og søsken i 1858 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje, Ministerialbok nr. A 11 (1858-1870), Inn- og utflyttede 1858-1859, side 306. Permanent sidelenke: Lenke (nr 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har også sett henne og jeg tror at hun kan være en god kandidat.Desverre sto det ikke noe i arkivet ved dødsfallet til den Anne Andersdatter som døde i Bergen i 1904.Jeg har lett i Selje under Utflyttede, men har ikke funnet noe utover at Paul Jacobsen som denne Anne fikk barn med reiste til Amerika i 1881. Men han kom tilbake, for han er forlover ved vielsen til Severine i Bergen i 1900. Han var også sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Viser til ditt innlegg i Arkivforum. Bernard Martinussen og Severine døper fire barn i Vik i Sogn i perioden 1906 - 1911.Lovise Mathilde f. 1906 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=sogndaap&gardpostnr=36748&merk=36748#ovre>LenkeAlfred Bertin f og d. 1908 LenkeAlfred f. 1909 LenkeAmanda Bertine f. 1911 LenkeSer at det ligger noe ute på denne familien på DIS-treff også. Og Severine døde i 1960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hjertelig takk, Lars! Jeg skal ogsåå sjekke DIS.Jeg var ikke klar over at de hadde døpt barn i Vik. Jeg har funnet konfirmasjonen til Anne og Gudrun i Bergen, så jeg gikk vel egentlig ut fra at de holdt seg her.Severines død har jeg også funnet. Og hennes bosted i 1924 og 1958 (adressebøker for Bergen).Som du skjønner har jeg hatt problemer med å finne ut hva som skjedde med Bernhard etter at de skiltes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Har ikkje så mykje, men prøver å finna ut litt. Paul Jakobsen hadde ein bror, Anders. Det kan vera han som er fadder på Severine då ho vart døypt.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.