Gå til innhold
Arkivverket

[#74356] Presten Oluf Andersen Kusse fra Brönnöy


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Per EVENSEN,- mange takk for en interessant tråd.Er på reisende fot men er av den formening at jeg i tråd¤ 37.060'Mogens BUGGE f. ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PHIL, - död i Vardö'såvidt har omtalt slekten KUSSE.Nemlig i innlegg # 163 hvor lensmann Henrik Paulssön BUGGE's förste svigermor. Henrik's förste svigermor var Milde (Hilde) Clausdatter SCHANKE ROSING 1633-1680.Hennes forelde oppgis å vaere Sogneprest i Brönny Claus Rasmussön ROSING 1600-1644 og hustru Beritte (Birgitte) Christensdatter KUSSE SCHANKE 1603-1681. Visstnok 5 barn i ekteskapet.Enken Beritte (Birgitte) var senere gift med Sogneprest (samme sted) Hans Thomassön MACHSON.Det skal bli spennede å fölge med her i tråden om KUSSE, - og i saerdeleshet hva angär Beritte's (Birgitte) tilhörighet i denne slekten.Legger inn en henvisning hit i den ovennevnte Mogens BUGGE-tråden. Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Here is the connection I have in my family. Birgitte was granddaughter of Hr.Oluf ( Olav ) Kusse Ron814. Claus Rasmussen Rosing f.ca.1603 Brønnøy d. 1644 Brønnøy. Claus Rasmussen Rosing was Søgneprest in Brønnøy from 1635 to 1644815. Bergitte Christensdatter Schancke Kusse b.1603 Bronnoy d.1681 Bronnoy i. Christen Claussen Rosing d.1675 Trondheim ii.Oluf Claussen Rosing student in Copenhagen Dec.1645 d.1674 Hitra.He was Søgneprest in Hitra iii.Hans Clausen Rosing f. 9 aug. 1625, d. 13 apr.1699 Bishop of Oslo marr.Christine Bang iv.Mille Clausdatter Rosing f. 1633 Bronnoy d. 1680 Bronnoy marr.Jakob Thorsen Tilrem,Bronnoy v.Rasmus Claussen Rosing f. 1641 Bronnoy d. mai 1705 marr.Anna Nielsdtr.SchelderupBergitte Christensdatter ( Skanke )Kusse married ( 2 ) Hans Tomasson Macheson after 1644 Hans Tomassøn Macheson Søgneprest in Brønnøy. i.Claus Macheson f. 1645 Brønnøy ii.Maren Hansdatter Macheson f. 1646 Brønnøy1630.Christen Stenssøn Schancke ( Skanke ) ble født 1565 marr. ca. 1600 i Brønnøy Christen Stensson Skanke was Søgneprest of Brønnøy from 1611 to 1624.Died ca 1635.1631 NN ( Else ? ) Olufsdatter Kusse b.1580 Brønnøy Died after 1613 i Brønnøy Berit Christensdr.Skanke b.1603 d.1681 Adelus Christensdr.Skanke b.1608 Anne Christensdr.Skanke b.1613 d.16803262.Oluf Anderssen Kusse f ca. 1530 in Steigen, Nordland. Søgneprest in Brønnøy from 1562 to 1611. Hr. Oluf died in 1611 in Brønnøy, Nordland.3263.Beritte Hermansdatter born circa 1540 in Brønnøy, Nordland.Died aft 1613 Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Dear Ron BERG-IVERSON,- thanks a lot for your interesting information concerning the KUSSE-family. There seems to be some common elements.As soon as I am back at home I will give some more comments in this debate.Best European regards, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Trine Gottlieb Salhus

Til Thomas (26) Beritte (Birgitte) Christensdatter (Skanke) 1603-1681 er datter av Christen Stensson (Skanke) sogneprest i Brønnøy 1611-1624 og hustru NN Olofsdatter 'av de Kiower'. Hun var datter av magister Olof Andersen (Kusse), prest i Brønnøy 1562-1611 og hustru Birgitte HermandsdtrBeritte hadde i tillegg søsteren Adelus Christensdatter (Skanke), og Anne Christensdatter Skanke 1613-1680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' på side 273 hadde Birgitte, Adelus og Anne en bror Jens Christensen som var capellan i Hamarøy i Nordland. Jeg hadde ikke Anne Christensdatter fra før, men en NN Christensdatter som var gift med Christen Pedersen på Torget i Brønnøy. Denne NN Christensdatter skal være omtalt i 1666 som søster av Bergithe. Er det dette som er Anne Christensdatter? Jeg skal forøvrig videre på Adelus Christensdatter født ca 1608 og ektemannen Oluf Jensen Mechlenborg(ca 1591-ca 1640).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Finn/21:) Er det mao. to ulike Anders Olsson/Olufsen i Steigen ute og går her, én som skal være nevnt som skipper i Steigen i 1563, og én som var sogneprest i Steigen (i 1536 ?) ?Sistnevnte er da selvsagt den som skal ha blitt nevnt blant erkebiskop Olav Engelbrigtsson sitt mannskap.Hvem av dem skal da være far til mag. Oluf Anderssen, sogneprest i Brønnøy 1562-1611 (og ev. Per Anderssen på Myklebostad i Steigen) ? Og hvem var far til de to omtalte Anders Olufsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg lurar på kvar du har fått denne presten, Anders Olsson i Steigen frå. Det kan vel neppe vera frå meg?Hypotesa mi er at han som tente erkebiskopen som ung mann og vart med til Nederland i 1537 er den same vi finn att som skipper i Steigen i 1563. (Vonar eg hugsar rett no).Hr. Oluf Andersson i Brønnøy må vera født i åra 1535 -1540, så det kunne vel høva bra at den gode Anders vart far eit par år etter at han kom heim frå Nederland. Som nemnd tidlegare, så var Anders Olsson (skipperen?) son til Olav Lauritsson Kusse og begge er kome med på Aspatavla. Olav var elles son til Karen Torsteinsdotter og ein ukjend Laurits, der Karen var dotter til Torstein Kusse på Torget og kone Anngerd Arnesdotter (Husby).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32:) Det er vel antakelig jeg som har misforstått, Finn, slik at presten Anders Olsson bare finnes inni huet mitt .... Takk for avklaringen.(30/Anne Lise:) Når skal denne Jens Christensen har virket som kapellan i Hamarøy ?I perioden 1648-1667 skal Jens Christenssøn BLOCH fra Gildeskål ha vært kapellan i Hamarøy. Han ble senere sogneprest i Hadsel, Vesterålen (1667-1690) og prost i Lofoten og Vesterålen. Han hadde andre foreldre enn Birgitte, Adelus og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(30/Anne Lise:) NN Christensdatter må jo være samme dame som Anne Christensdatter Schancke.Hennes svoger Oluf Jensen Mechlenborg fra Lurøy skal ha bodd på Nordmøre til 1625 og i Lofoten i 1663. Hvis dette er rett døde han altså ikke i 1640. Jeg har notert 'etter 1665, på Lurøy gård' ifm. hans død, hvilket kan tyde på at han er å finne i folketellingen 1664/1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Jeg skal være forsiktig med å blande meg inn i denne diskusjonen, men kan kanskje oppklare et par ting. Den Anders Olsen som var sokneprest i Steigen har vel ingenting med Kussene å gjøre. Hans navn var Arne Olufsøn, og han var s.prest i tiden 1614 - 1641. Hans opphav er vel ennå ukjent. Den Jens som er antatt å være sønn av Christen Stensøn Schancke i Brønnøy, tror man kan ha vært den Jens Christensøn som ei tid var prest i Skjerstad i Nordland. Han skal -etter tradisjonen - ha kommet fra Namdalen der han tuktet en dreng så voldsomt at han ble 'forvist' nordover. Bygdebokforfatter Terje Gudbrandson som p.t.skriver Skjerstad gårds- og slektshistorie har såvidt fått plass til denne Jens C. i presterekka, men har intet om hans opphav. Etterslekt har han derimot i mengder!Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Trine GOTTLIEB SALHUS's innlegg # 29;- mange takk for tilleggs opplysningene om prestedatteren Bergitte C:dtr. KUSSE SCHANKE 1603-1681 og hennes sostre Adelus og Anne, Bronnoy i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Oluf Jensen Mechlenborg så har du selvfølgelig rett Per Nermo, og 1639-1640 var da han undertegnet fogderegnskapet for Helgeland(ifølge boka Petter Dass, mennesket, makten og mytene' av Kåre Hansen. Han var ifølge samme kilde fogd fra en eller annen gang mellom St.hans 1639 og til han undertegnet fogderegnskapet ved St.hans 1640. Lurer ellers på på om dette er den samme Oluf i Lunderøen som er ført med 1/2(våg) der ved skattematrikkelen 1647. Lunderøen kan kanskje være det samme som Lurøen? Ved manntallet 16655-1666 er han oppgitt å være oppsitter på 74 år, og han hadde da 4 drenger. Sønnen Christen var der også.Det jeg skrev om Jens Christensen tidligere her ut fra side 273 i Svein Tore Dahls bok 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700' ser faktisk ikke ut til å stemme helt med det den samme Svein Tore Dahl skriver om Jens Christensen under Hamarøy. Her kalles han Jens Christensen Bloch, og det står ikke noe om opphavet hans. Iallefall var Jens Christensen Bloch ifølge Gunnerus sine liset prest i årene 1648-1667, og deretter prest i Hassel og prost i Vesterålen. Svein Tore Dahl finner han omtalt som prest i Hamarøy 1649-1661. Det er jo noe som skurrer i Svein Tore Dahls fremstilling her, for hvordan kan samme mann ha vært prest på to steder samtidig mellom 1661 og 1667. Jens Christensen Bloch nevnes som kapellan i Hamarøy 08.05.1656, da han makeskiftet til seg gården Kallenes på 1 våg, Hammerø med Ørsvik på 1 våg og Stunes på 1 våg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg.Jens Christensen Blocks foreldre finnes i dette tema: 18667 Magdalene Andersdatter, Horsdal/Gildeskål. Benkestokkslekt? LenkeSe innlegg 33IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Gottlieb Salhus

Har ikke hørt at Birgitte, Adelus og Anne skulle ha noen bror.Når det gjelder prest Olof Andersen i Brønnøy, så er det noen som mener at han er den Olaus Andreæ Nidrosiensis som ble immatrikulert i Rostock desember 1552. Der er han nevnt som 'Norvegus', samt 'Stegensis' noe som skulle tilsi at han var født i Steigen. Fra Benkestokk boka.Det er tidligere i denne debatten nevnt noe tekst vedr. at Olof Andersen og hustruen overtok en gård i Bindal. Jeg har hørt mange ulike versjoner av denne teksten, og lurer på om noen vet eksakt hva som står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Gottlieb Salhus

Beritte (Birgitte) Christensdatter sin sønn biskop Hans Claussøn Rosing skal ha sagt følgende om sine forfedre (Benkestokk boka): Min mor var av Schanche, og av de gamle nordlandske adelige slekter Krukow, Bratt, Benkestokk og Heinesøn. Min far var Claus Rasmussøn Rosing, sogneprest og prost til Brønnøy, Nordland. Min farfar var Rasmus Claussøn Rosing, pastor til Vefsn i Nordland, født i Jylland, Danmark, av en gammel ædel extraction og herkomst.....' Spørs hvor mye han skrøt på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Om samme person, Biskop i Oslo - Hans C:son (SCHANKE) ROSING 1625-1699, sa Stattholder Ulrik F. GYLDENLOVE 1638-1704;- 'denne mann ken en ikke miste i Norge'.Dette ifm et ledig bispesete paa Sjelland i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

HeiJeg kan gi litt mer opplysning om Anders Olsen, Steigen og Jens Christensen Schancke - i tillegg til det som er skrevet ovenfor- (35). Sokneprest Arne Olsen var kalt både Anders og Aren, men det riktige skal være Arne. Det heter at han skulle være født i Leksvik, Trøndelag, men vi har ingen dokumenter som underbygger dette. Han var først kapellan i Vågan, Lofoten, kom så til Hamarøy som kapellan, og ble sokneprest i Steigen i 1614, da forgjengeren og svigerfaren Abel Michelsen Broch døde. Så Anders Olson (Kusse), Måløy i Steigen, var en helt annen mann.-Om en ser på Svein Tore Dahls prestehistorie, under Skjerstad i Nordland, vil en finne anmerket i en fotnote vedk. Jens Christensen at Gunnerus i sin liste har 'foreslått' at han muligens var sønn av Christen Stensøn Schancke i Brønnøy. Han er IKKE den Jens Christensen vi finner i Hamarøy.Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(40:) I 1552 var 'Olaus Andreas Stegensis Norvegus' registrert som student i Wittenberg. I 1560 ble 'Olaus Andræ Nidarosienis' immatrikulert i Rostock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hypotesa mi er altså at Olav Andersson (Kusse frå Steigen) var son til skipperen Anders Olsson (på Måløy, nemnd m.a. 1563. Den siste meinar eg kan vera identisk med den Anders Olsson som er oppført på Aspatavla og som ein ser omtala av Oddvar Grønli på det vedlagde biletet.

bilete8374.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

På vedlagde kopi frå NST XIII 1953 s. 232 og 233, kan ein sjå far til den tidlegare nemnde Anders Olsson, Olav Laurisson omtala av Grønli.

bilete8375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til slutt legg eg inn oversiktstavla over etterslekta til Anngerd Arnesdotter og Torstein Kusse på Torget. Anders Olsson (Kusse), han som er tiltenkt rollen som far til Hr. Olav Andersson (Kusse) finn ein nedst heilt ute til høgre. Som vi ser, så er Angerd og Torstein Kusse oldeforeldra hans.

bilete8377.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ett spørsmål litt på siden: Ser Vendel navnet nevnes noen ganger. Har Vendel Larsdatter død i Gausvik 1693 noe med denne Kusse slekten å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.