Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Mariann Stokken

[#74366] Kva har presten skrive om jenta frå Hallingd, vil nokon oversetja?

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Det er ikkje anna enn nysgjerrighet altså(byrjar øvst på venstre side): LenkeVenleg helsing Mariann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Sånn omtrent: 'd 24de April kom en Pige, Groe Ols Datter Skierven af Hallingdal, til mig og begierede at antages til Herrens Bord; men da hun ikke havde Attest fra noget Steds Præst kunde jeg ikke antage hende mod vore Anordninger; ved en Times Samtale viiste hun den Qvinder anbefalede Ydmyghed og Sagtmodighed; men røbede tillige, at hun paa Grund af Joels 3, 1. seqv. igientaget af Petro Actor. 2,16 seqv., troede at have guddommeligt Kald til at vandre om for at opbygge sin Næste ved Lære og Levnet - ved Grunde søgte jeg at føre hende tilbage til hendes ordentlige Stand, Kald og Fødeland,hvorpaa vi med giensidige Ønsker adskildtes. Hun har fra afvigte Sommer omvanket i Bergen, og andre Steder saavelsom her i Menigheden.'Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Tusen takk! Det høyrdest ut til å vera ei jente 'med tak i' :-))Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Mamen

Interessant å møte denne kvinnen i 1802. Var hun en av Hauges venner? Joel 3,1f: En gang skal det skje at jeg utøser min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal tale profetord. Apostlenes gjerninger 2,16 (Peter sa): Her skjer det som profeten Joel talte om: I de siste dager skal det skje, sier Gud:Jeg vil utøse min Ånd over alle mennesker. Sønner og døtre hos dere skal tale profetiske ord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Mamen

Heggtveit forteller om Gro Olsdtr Skjervem i 'Den norske kirke i det 19. Aarhundre', s79. der fortelles om den kjente haugianer Ole Mjelva. Han 'blev kjent med Gro Olsdatter Skjervem fra Aal i Hallingdal, med hvem han i 1814 ingik Ægteskab. Hun var født i 1777 og en høitbegavet Kvinde, der sammen med sin ligesaa ævnerige Søster, Guri Olsdatter,senere gift med Farver H. Strand i Drammen,blev greben af den store kristelige Bevægelse i Aal 1801 og følgende aar. De drog ikke lænde efter ud for at bekjende sin Tro; mange strømmede til,og deres varme, alvorlige og vækkende Vidnesbyrd blev Talrige til Velsignelse. Engang paa en Opbyggelsestur haavde Gro Mjelva nær sat Livet til paa en Skiferd over Fjellene, han hun fortalt.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Ja, dette var svært interessant! Tusen takk :-))Venleg helsing Mariann.-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive