Gå til innhold
Arkivverket

[#74367] Rasmus Jacobsen Ytre Sæbø (f 1759) og hans kone Anne Eriksdtr


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

HeiFinnes det opplysninger i bygdeboka for Radøy mht hvor Anne ERiksdtr f ca 1761 kommer fra?Har lett etter vigselen i de mest nærliggende presegjeldene uten å finne noe.mvh, Jostein Børne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiTakker så mye for svaret.Jeg ser det nå , jeg har tydeligvis vært for fokusert på Manger. På Ytre Sæbø er det to Anne Eriksdøtre i mantall 1801. Den andre Anne Eriksdattera (den eldre)er gift med Jacob Rasmusen(far til Rasmus Jacobsen), og jeg har klart å spore opp to skifter(skifte etter Erik Olsen Myksvold nore Alenfit 610 6b 1779-1783 og Anna Eriksdtr Sæbø ytre Radø 515b 10 1798-1805 ). Disse to Anne Eriksdøtrene viser seg å være (halv)søstre med felles far Erik Olsen Myksvold.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forstår jeg deg rett da, så giftet far og sønn seg med hver sin halvsøster?? Er det rart man kan bli litt forvirret, især når de to damene attpåtil har samme navn!Ha en fin lørdag!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei igjen Grethe,Ja du forstår meg riktig. Far og sønn på Ytre Sæbø i Meland er gift med hver sin halvsøster(Anne Eriksdtr den eldre og Anne Eriksdtr den yngre fra Myksvold i Lindås,). Jeg har etterkontrollert skifte etter Anne Eriksdtr den eldre og der går det klart frem. Jeg har aldri vært bort i noe lignende.Jeg kjenner ikke helt til hvordan reglene for ekteskapsbevillinger er - men de burde nok være noe om disse der.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiDet er bra med korreksjoner, så det er helt greit.Det kan stokke seg litt når en skal skille nye og gml kommuner, skipsr. og kirkesokn i Nordhordland. Selv om jeg kommer opprinnelig fra Sund på Sotra så må jeg ha kartbok foran meg når jeg beveger meg oppover i NHL.mvh, JOstein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja nå skal det sies, at både ytre og indre Sæbø eier mye utmark på andre siden av fjorden, alså i Meland, men der har aldri vært bebodd.Så du hadde nok noe rett. Selv er jeg fødd og oppvoks rett over fjorden for Sæbø.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ad søstergifte;Henrik Wergelands oldefar Lasse Olsen Wergeland, sønn av Ole Jonsen Wergeland i første ekteskapet med Kari Hansdtr Brekke, var gift med Brita Halvardsdatter Fjellsende d.y.Lasses far Ole Jonsen Wergeland ble i andre ekteskap gift med Brita Halvardsdatter Fjellsende d.e., svigerdatterens halvsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiDet du skriver om Brita Halvardsdtr Fjellsende d.y er interessant. Claus Olsen f Asheim i Gulen (fra samme slekt) flyttet andre veien, og bosatte seg på Namtvedt. I skiftedesignasjonen etter han er det oppgitt 3 barn, Ole,Brithe og Synneve.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.