Gå til innhold
Arkivverket

[#74368] Inger Larsdatter Skarnes f Sør-Odal 1737 (Skarnæs Gård?)


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei. Jeg søker etter foreldrene til Inger Andersdatter Skarnes f 1737. Hun giftet seg 1. gang med Gudmund Kristensen Sandshaugen (1739 - 1774), og giftet seg 2. gang 26.10.1776 med Tomas Olsen(1747 - 1809) som var husmann u Østre Os, se også folketellingen 1801: LenkeKan noen hjelpe med dette så hadde det vært flott.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Inger Andersd. Skarnes trolovet i Strøm kirke 19/8 1764 (side 287) m. Gudmund Kristensen Oppstad. Forl. Embret Einerud og Søren Os. Har ikke funnet vielsen. Ei Inger Andersd. døpt i Strøm kirke 13/11 1735 (side 485)Anders og Eli Amundsd. Harstad. Mangler etternavnt til Anders. Har heller ikke funnet vielsen. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Finn, og takk for svar. Det stemmer at 'min' Inger og Gudmund giftet seg i 1764. Hvis en bare kunne finne vielsen, så hadde man kanskje far ihvertfall..? Andre som kjenner til disse?Er det noen som kjenner historikken til Skarnes Gård forøvrig? Lurte på om Inger kunne komme derfra?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Foreldrene til Inger Andersdatter Harstad. f. 1735 (S-O V, 172) er korporal Anders Henningsen Mangset, f. ca 1685 og Anders 2. kone Eli Amundsdatter Hansstua Spetalen f. 1703, gift 22.10.1733.1. ekteskap, Anders Henningsen skjedde i 1712 med Lisbet Embretsdatter Stomperud (7.9.1690 - 1730).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Halvsøster til Anders Henningsen Mangset, Lisbet Olsdatter Mangset, ble forøvrig gift med Jens Persen Skarnes og han er bror til Embret Persen Einerud som var forlover i 1764. Kanskje det er en forbindelse her da Lisbet Olsdatter Mangset var en meget aktiv kvinne.Historie fra bygdeboka:Hun var bare 38 år gammel når hun ble enke og mente ved skifte at hun slett ikke kunne betale noen avgift til Kristiania tukthus, men hun måtte likevel ut med 1 dlr. På forespørsel svarte enka at boet verken hadde gull eller sølv, og at det ikke var mer løsøre enn det som i 1744 var ført opp i skiftebrevet etter den salige manns foreldre, Per Embretsen og Kari Jensdatter.Historie 1750 - 1758: Lisbet Olsdatter Mangset ville beholde 'tømmene' ennå noen år før hun overlot garden til sønnen Ola Jensen. Dette gikk vel og bra i noen år, men så kom hun bort i ei lei sak om 'utillatelig berederi og salg av tobakk'. Innstevnte Lisbet Olsdatter Mangset møtte og sa at hun ikke hadde solgt tobakk til noe menneske eller hadde hatt øl eller brennevinsalg. Men det hadde hent at en eller annen reisende mann 'his vei var falt om hennes gard på føret om vinteren, har for å slukke sin tørst begjært et glass øl alene, eller et glass brennevin mot kulda. Men adskillige ganger hadde mange reist forbi og ikke fått noe, skjønt de har begjært det. Hos henne har det ikke vært noen forsamling til drikk eller anne uskikkerlighet.'Dommeren sa at innstevntes tilståelse var så vidt mangelfull at han ville forlange flere vitner innstevnt for å komplettere det som manglet. Lisbet Olsdatter Mangset møtte ved neste ting, og på dommerens spørsmål hun at hun hadde solgt øl og brennevin til de reisende når de forlangte det, da hun ikke hadde hørt eller visst at det var noen forbud mot dette salget. Derfor hadde hun tatt seg den frihet å selge til alle reisende det som de ville ha. Etter denne tilståelsen var tiltalte ifølge fororningen av 22,3,1719 og reskript av 1739 pliktig å betale til hospitalet en mulkt på 10 dlr., da hennes unnskyldning for å være ukjent med forbudet ikke var troverdig fordi forbudet har vært kjent i lang tid. Alle borgere i landet burde vite om 'den gjerning som han intenderer å foreta seg er tillatt.'Dommen ble slik: Lisbet Olsdatters frivillige tilståelse om salg av øl og brennevin skyldes uvitenhet om kongelig forbud, kan ikke bli henne til noen slags befirelse. For hun bør ikke gi seg ut på utillatelig handel. Hun må til nærmeste hospital betale 10 dlr. ifølge kong. allernådigste reskript. Pengene skal betales til Oslo hospital i Kristiania, og det 15 dager etter denne doms lovlige forkynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Rolf, og takk så mye igjen for både artig og informativt svar. Dette hjalp meg videre, og ved å google litt kom jeg videre bakover i Mangset slekt helt til Amund Mangset, antakelig noe før 1600.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Nå er ikke mitt innspill noe bevis på at Inger Andersdatter Harstad faktisk er den Inger Andersdatter 'Skarnes' som du søkte på, men det er jo kanskje sannsynlig at Lisbet Olsdatter og Inger Andersddatter var kusiner når nærslekt var forlovere i 1764 og at kusinene like gjerne sammen måtte holde i 'tømmene' når den gamle Skarnes 'kroa' skulle drives, særlig når mange tørste Odølinger kom forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei. Nei, men at det lyder veldig sannsynlig, det må jeg si, så jeg velger inntil videre å støtte din teori. Og så likte jeg tanken på å være i slekt med geskjeftig dame som bisto de tørste i Odalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.