Gå til innhold
Arkivverket

[#74370] Karl August Johansson fra Borås i Sverige.


Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Kristine Westgård

Karl August Johansson Borås? født i Sverige,i 1867. Han kom til Norge og gifta seg her, med Mari Thorsteinsdatter født i 1870 i Saude. Hun døde i Gjerpen i 1897.Skulle ha visst litt om hans fam i Sverige. Det hadde vært moro og visst litt om Mari også.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Solveig. Du sier han kom til Norge og giftet seg her. Har du funnet vielsen ? Står det der noe om hvor/når Karl August var født og hvem som var hans far ?Det hadde vært info som hadde vært fint å ha.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Glemte å spørre om noe. Fikk Karl August og Mari barn ? Hun levde jo ikke i 1900, men han gjorde kanskje ? Har du funnet han i 1900 tellingen ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei Anne Lene.Jeg tror de giftet seg 12-5-1887 i Gjerpen kirke, Telemark.Far: Johanes Johanson?Barn: Johanne Marie døpt 21 juni 1891 i Gjerpen.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg skal se om jeg kan finne:Vielsen i 1887 i GjerpenDåpen til datterene Johanne Marie i 1891Karl August i tellingen 1900Vil gjerne se hva som står der. Om du har dette, så kan du kanskje legge ut lenker til det ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Karl August gifter seg igjen, 29-11-1898 i Eidanger kirke/Telemark. Med Gunhild Maria Carlsdatter.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har sett igjennom fødte i Borås for 1867, i tilfelle han var født/døpt der. Finner en Karl August f 4/9-67 med far Johan August Johansson, men dette må være feil. Denne Karl August dør i 1868. Fler har jeg ikke funnet det året, og jeg har heller ikke sett i andre år enda.Det står jo ikke at Karl August er født i Borås ? Det står vel at han gikk til alters der, så han kan faktisk være født et annet sted.Har det underveis stått noe om hans fødested ? Karl August og Johannes Johansson er jo svært svært vanlige navn i Sverige, så derfor hadde det vært så fint å hatt noe mer å gå på.Er det da denne familien i 1900 ? LenkeOm det er rett så står det jo at han har vært i Norge i 14 år. Da kan jeg se om jeg kan finne liste over utflyttede fra ca 1876 /- noen år fra Borås.Jeg får dette ikke helt til å stemme. Om han reiste fra Sverige rundt 1876, så var Karl August kun 10 år. Da burde han i såfall ha flyttet sammen med sine foreldre. I 1876 er også før hans konf. alder, og det er motstridende med at han gikk til alters i Sverige. Da tolker jeg det dithen at han første ble konfirmert i Sverige, og så reiste til Norge etter det.Kan det være at f.året her ikke stemmer helt tro ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei igjen.Det er den fam,som du fant på 1900 i nr:7.Det kan hende at han ikke er født i Borås.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Karl August og Mari gifter seg i Gjerpen kirke: 12-5-1889.Det står i klokkebok:1883-1900, Gjerpen/Telemark.Kan ikke tyde hva det står etter far: Johannes Johanson......?MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg få liksom ikke tak på dette. Den første vielsen var den i Gjerpen ? Så den ikke jeg. Kan jeg ha oversett den ?Ja, han kan godt være f.annet sted enn i Borås - men hvor tro ?Har du funnet han innflyttet til Norge ? Om ikke så bør du nok forsøke å finne den. Der vil det nok fremkomme når han kom og fra hvor han kom. Så har vi i allefall det å starte i fra.Det ser ut som det nå kan være litt for lite kjent info til å finne han, og i tillegg være sikker på at det er rett person.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Første gifte er i Gjerpen, 12 Mai 1889. Der står det at han er murer, fødested Sverige.Gifte nr. 2 er 29-11-1898 i Eidanger kirke Telemark.Der står det at han er født i Borås Sverige. Det står noe mer i kirkeboka i gifte deres i Gjerpen, men det er ikke lett å tyde.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, så det nå. Lenke Kanskje noen kan forsøke seg på å tyde det som står i rubrkken for konfirmasjon/gått til alters ? Det er vielse nr 12, tredje innføring ovenfra.Hva med å ta for deg listen over innflyttede til Gjerpen ? Start på vielsestidspunktet og gå bakover i tid. En eller annen gang er han jo innflyttet til Gjerpen. Hvor kom han da fra ? Lete på den måten til du kommer til den gang han flyttet inn til Norge.Jeg skal bort snart så jeg må ta igjen dette senere. Kanskje noen med noen gode ideer/innspill ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Rubrikken for konfirmasjon er som du sier utydelig. Kan det være så at han kan være konf i Saude ? Det er i allefall enkelt å sjekke opp.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er ikke sikker på om det er Skjøvde det står Hanne. Jeg vet ikke.Solveig ! Jeg har desverre ikke kommet lenger. Hva med å spørre her http://gamlegjerpen.no/ Er du heldig så kanskje noen der sitter på info som hvor/når Karl August var født eller f.eks når han kom til Gjerpen og da fra hvor.Jeg har fått utrolig god hjelp der før.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. Har vært borti samme mann på DisNorge, Slektsforum. Søk under 'Etniske minoriteter', tema 'Karl August B.....', der kommer deres mann opp. Gårds- og slektshistorie Eidanger, under gården FURULUND. Mvh Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei.Tusen takk, for at dere har hjelpa meg med å leite. Dette er for ei dame, som jeg har lovet å hjelpe.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja her var det skjedd litt.På lenken til gårds og slektshistorien for Eidanger, står det desverre ikke noe mer om hvor/når han er født, annet enn at han er Svenske og født i 1867. Det står at han kom til Norge i 1886.Jeg har lett litt på disnorge under etniske minoriteter men ikke funnet det som er om han enda. Har noen andre funnet det, og kan legge ut lenke ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Anne Lene! Her er den lenken til Dis-slektsforum som er nevnt av Laila S.Her handeler det mest om en annen Karl August, 'tater Karl' LenkeI et svar her ligger det jeg la inn om slekta fra Eidanger, jeg forstår det slik at det dreier seg om en annen mann født et par år tidligere i den debatten :-)Mvh. Gunn ( for tiden i Bengtsfors)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn. Ja akkurat denne hadde jeg faktisk sett, men jeg trodde det måtte dreie seg om et annet tema. Dette kan vel ikke være den karl August som Solveig søker ???Da står det fortsatt litt fast. Det skal sikkert ikke være umulig å finne i Sverige en som heter Karl Augsust Johannessen født i 1867, men vi vet nok alt for lite til å vite hvem som i såfall er rett person for Solveig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Her prøver jeg å legge inn 2.ekteskapet til Karl August Johannesen i kirkebok mini. Eidager: LenkeHer står at han er født i Borås, og fars navn Joh.Johansson , skomager. ( Det er nevnt skifteattest, etter hans 1. ekteskap. mulig dette skiftet kan si noe nærmere om hvor han er født?)Vet ikke om dette hjelper noe? Tror ikke dette har noe å gjøre med den personen som Laila S. søkte etter i slektsforum, det lurer hun vel på i innlegget der!:-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Ja, jeg vet at det står at han er født i Borås, og så vidt vi vet skal det være 1867. Jeg har gått gjennom f.boken for Borås 1867, og den eneste Karl August som er født det året dør året etter. Men, det er klart f.året bør ikke være nøyaktig, men det har vel konskvent stått 1867. Jeg kan se /- noen små år på begge sider av 1867.Du er vel snart for halvt norsk og halvt svensk å regne Gunn. Blir dere i Sverige til over jul? Tusen takk for hyggelig julemail jeg fikk av deg, jeg har ikke svart deg enda, men har ikke glemt det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om dette kan være en mulig kandidat? LenkeDet ser ut til å være flere mulige kandidater f. 1867 med rett navn og farsnavn, men der tenker jeg du Anne Lene kan finne den rette!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.