Gå til innhold
Arkivverket

[#74373] Johan Taalesen Kaveldiket f. 1800 i Løten. Hans første hustru


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Johan Taalesen og Inger Pedersdatter ble viet 19.10.1823. Kirkeboka forteller at Inger var 25 år ved vielsen. Johans andre hustru var Aaste Mikkelsdatter Kaveldiktet (gift 1845) og den tredje Anne Christensdatter Svartbækken (gift 1860). Johan Taalensen er omtalt i Løtenboka bind II på ss. 185, 197 og 392.Har noen kjennskap til Inger Pedersdatter famile bakover i tida og når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hun bor på Skøien, det samme som Johan da hun gifter seg. Ser du i klokkerboka og gjevnføringsskjema står det at hun er tjenestejente på Sagobakken. Samtidig er det henvisning til konfirmasjonen i 1813. Da bor hun også på Sagobakken. Det betyr at hun bør finnes i folketellinga i Løten 1815. Det finner jeg en kandidat, tjenestejente på Årsrudsveen.Da hun gifter seg er hun oppgitt å være 2 år eldre enn Johan. Han er 1 år i folketellinga 1801, husmannssønn på Skøyen. Da burde Inger også være med i tellinga 1801, men jeg finner ingen med passende alder. Det er sannsynlig at hun er født utenfor Løten og at hun var i tjeneste på Sagobakken da hun hun ble konfirmert. Det kunne være en mulighet å søke gjennom folketellinga 1801 for nabosognene, Vang, Romedal og Elverum først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har to kandidater som ligger godt an mht fødselsår, men har ingen tilleggsinformasjoner, men vil tro du finner dem i kjørkjeboka?Døpt 21 jul 1792 Inge Pedersdatter Foreldre: Peder Larsen og Kari Nilsdatter Eller:Døpt 5 jun 1797 Inge Pedersdatter Foreldre: Peder Andersen og Maria NielsdatterDette er altså bare løse notater som jeg i farten ikke kan si noe mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Inge døpt 5 juni 1797 passer. Foreldre Peder Andersen Sagobakken og Maria Nilsdatter. Jeg finner de fortsatt ikke igjen hverken i 1801 eller 1815. Enten har begge foreldrene dødd, eller de bor utenfor Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ungkar Peder Andersen Kolset trolover seg 29/10 1796 med pike Maria Nilsdatter Grindereng. De gifter seg 9/12 1796. Forlovere er Kristoffer Olsen Grindereng og Ole Eriksen Kolset. Jeg klarer ikke å koble Peder og Maria til noen slekter på Grindereng og Kolset jeg kjenner, så de var antagelig tjenestefolk hos forloverne som var de bøndene som hadde gardene.Jeg har sett på faddere til de 4 barna som Løtenboka kjenner, Peder f 16/12 1823, Berte f 26/9 1832, Lisabet f 19/7 1836 og Lisabet f 15/8 1838 for å finne eventuelle slektninger. Det eneste påfallende er hvordan brukerene på Tønset, Kristen Jensen og Johan Kristensen dukker opp gang på gang uten at jeg finner noen forbindelse. Antagelig er det noen barn mellom Peder og Berte. Kjenner du til noen Magne. Vet du hvor det ble av Peder og Berte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Jeg kjenner ikke til flere barn enn de som er nevnt i Løtenboka. I følge mine notater ble Peder gift 11. oktober 1850 med Inge Andersdatter. Brudgommens føde og oppholdssted er nevnt som Skøieneie og Sigstadeie, brudens fødested østre Finstad. Forlovere var Anders Jensen Sigstadeie og Knud Larsen Præstegaarden. Peder døde 30. oktober 1912 og ble begravet 8. november 1912. Han bodde da i Heggelund. De andre barna som er nevnt i Løtenboka vet jeg ikke mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I tillegg til Peder, ble Berte gift 11/11 1855 med Anton Larsen. De bor i Trosholseie i 1865. Ved å gå gjennom Peder og Bertes barn kom det fram 3 nye barn av Johan og Inge. Torkild født 15/8 1825, fadder i 1850 og 1853 med bosted Rømma og Klokkergarden, antagelig død før 1865. Martinus født 10/10 1826, død 16/12 1826. Martinus født 28/11 1829, meldt flytting til Tømten i Ringsaker i 1865 og at flyttingen skjedde for 5 år siden. Giftet seg i Ringsaker 3/2 1865 med Eli Knutsdatter. De bor i Farbergshagen i folketellinga 1865. Han kalles da Martinus Larsen, men de har nok hatt problemer med å tyde farsnavnet hans.Johan hadde flere søsken, men jeg har ikke funnet at noen av de har vært fadder for noen av barna hans. Jeg har heller ikke funnet noen fadder som passer som Inges søsken. Uten å få noe mer fakta på Inges foeldre blir det vanskelig å komme noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg hadde oversett en fadder, Anne Persdatter (Pedersdatter) Snekkersveen, fadder i 1825. Hun er søster til Inge og født 26/8 1805 Herdalsstuen. Da finner jeg faren begravet 28/2 1811 Herdalsstuen 40 år gammel. Enka, Maria Nilsdatter gifter seg på ny 8/2 1816 med enkemannen Lars Olsen i Snekkersveen. Snekkersveen er naboeiendom med Sagåbakken, og presten brukte Sagåbakken som navn den første tida. Eiendommen ble ryddet litt før 1800. Maria Nilsdatter skal være født omkring 1762. Herdal og Kolset er naboeiendommer, så Peder og/eller Maria har antagelig røtter i området. Sagåbakken ligger langt unna, men der var det mulig å rydde seg en ny eiendom, så derfor prøvde kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Denne Inge® Pedersdatter har også jeg jobbet en del med. Men jeg har ikke turt og dra noen konklusjoner. Jeg har ikke hatt nok lokalkunnskap. Tror konklusjonen ovenfor er riktig. Men hvor hun er i 1801, er en gåte. Kan hun være uteglemt? Den Martinius som var født 1826 i Kloppen (Klæpa?), har Marthe Olsdatter som mor, ikke Inge Pedersdatter. Både klokkerboka og ministerialboka har Marthe som mor. I bygdeboka under Snekkersveen er Ole Evensen, nybygger og forpakter, ført med hustru Anne Pedersdatter. Hun kan jo være Inge®s søster, Anne f. 26.08 1805. Har prøvd og finne dette paret viet i Løten, uten resultat. Kan sikkert ha oversett paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.