Gå til innhold
Arkivverket

[#74376] Berthe Rasmusdatter i Fosnes N-T, f. ca 1812 i Borgens Prgjld


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Søker info om ei Berthe Rasmusdatter bosatt i Fosnes Nord-Trøndelag. Hun er født ca 1812 i Borgens Prgjld. Ved FT-1865 er hun enke, bosatt på Øse gård i Salsbruget skoledistrikt i Fosnes i N-T. Hennes fødested er oppgitt Borgens Prestegjeld.Hvor kom hun fra? Hvem er hennes foreldre?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Dette tror jeg er hennes fødsel..Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A02 (1778-1817), Fødte og døpte 1812, side 98. Permanent sidelenke: Lenke PermanentBorgen prestegjeld er Borgund i Vatne Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk Lisbeth. Vet du at Borgens prestegjeld nå heter Borgund i Vatne? Når jeg nå søker i FS etter Berthe Rasmusdatter f 1812 får jeg to kandidater i Borgund. Den andre er Lenke Men hvis du vet at Borgens prestegjeld er Borgund i Vatne, så frafaller jo denne her. Da står vi jo med din kandidat. Supert. 1812 tok jeg utfra FT-1865 der hun er nevnt som 53 år gammel.Erfaring viser jo det kan være - noen år.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Her er giftemålet til Berte Rasmusdatter og Elias Andersen LenkeDe gifter seg 31 januar 1838 i Fosnæs kirke. Far til bruden er en Rasmus Birkevaag.Kan det være en annen Rasmus likevel?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg ser at ved konfirmasjonen til et av barna kalles hun for Berte Serine.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=kf17481857&gardpostnr=366&personpostnr=1097&merk=1097#ovre>Lenke.Da har vi en mulig kandidat her.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C03 (1801-1825), Fødte og døpte 1812, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hjertelig takk Kirsti for innspillet. Jeg fant også i går kveld flere av barna til Berte og Elias, og ved ett tilfelle skrives hun som Berte Serine, ellers bare Berte. Men en gang er vel betydningsfullt nok. Ved vielsen er faren nevnt som Rasmus Birkevåg. Når jeg har sjekket FT-1801 finner jeg at begge disse gårdene Birkevåg (Bjørkavåg) og Dypvik (Djupvik) ligger på øya Sula sør om Ålesund. Denne Rasmus kan jo ha bodd begge steder. Ved FT-1801 finner en Rasmus Eriksen 16 år som tjenestedreng på Alvik. Alvik fant jeg ikke i farta. Du er kanskje kjent i området? Finnes det slektsbok for Sula?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk igjen Kirsti. Utflytting i juni 1835 til Fosnes stemmer bra med at hun gifter seg i Fosnes januar 1838 og får en sønn Jens Johannes i juli 1838.Jeg finner på FS at Johanne Johnsdatter gifter seg 27 desember 1811 med Rasmus Reiksen (skal vel være Eriksen). Men i klokkerboka for Borgund kan jeg ikke finne dem...?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi15311800&gardpostnr=303&personpostnr=605&merk=605#ovre>Lenke.Lysningen, nr 14.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C03 (1801-1825), Lysninger 1811, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takker. Vet du om Rødsætreiten er det samme som Rørstad? Fant Rasmus sin dåp i 1782 Lenke Da skulle man kunne finne ut mer om hans far Erik Johannesen, og hvem han var gift med.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.