Gå til innhold
Arkivverket

[#74377] Peder Olsen, f. 1829 i Ringsaker


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

U.b. Peder Olsen ble født på Ringsaker 30. januar 1829. Hans foreldre var Ole Pedersen og Marte Engebretsd. Er det noen som kjenner til Peders forfedre og -mødre? På forhånd takk. mh Eldar Gundersen 2052 Jessheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Legger lenken til dåpen her LenkeJeg kjenner nok ikke til forfedrene til Peder,men det skulle vel være mulig å finne ut av det :)Peder flytter altså som du sikkert vet med moren til Christiania i 1841, hun sies da å være 37 år,hun kalles fremdeles Baabergeie.Peder er både faren Ole Pedersen og moren Marte Embretsdtr sitt andre leijemaal. God ide å finne de første. Det står ikke spesifisert at det er deres andre leiemaal sammen, så mest sannsynlig har de begge fått et barn fra før med noen andre.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Else Kari.U.W. Takk for hjelpen. Ja, jeg funnet han konfirmert i Aker krk 1. okt 1843. Han ble først gm Else Marie Henriksd, senere med Caroline Emilie Tharaldsd. Han fikk flere barn med begge. Takk igjen. mvh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hva sies det om Peders far Ole Pedersen ved Peders vielser nevnes han med noe bosted?Forøvrig er Marte sitt første leijemaal her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9078&idx_id=9078&uid=ny&idx_side=-41>Lenke En av fadderne er Engebret Pedersen Baaberg eie m kone. Da tror jeg nok det er din Marte som døpes her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Else Kari. Hei igjen Ved Peders konfirmasjon kan jeg ikke finne annet enn at det står ug O.P. og pige M.E. Ved det første ekteskapet til Peder, med Else Marie Henriksd. er heller ikke farens bosted nevnt. Det andre ekteskapet, med Caroline Emilie, har jeg så langt ikke funnet. Men det må ha vært mellom 1870,da Else Marie døde, og 1872 da han fikk første barnet med sin andre kone. Ellers er det et par Marte Engebretsd som kanskje kan være Peders mor i tellingen 1865 i Oslo? mvh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Enken som er losjerende i Sagveien er nok en sterk kandidat. Kanskje hun ble gift i Oslo? Da skulle vi vel få bekreftet om det er rett Marte jeg har funnet døpt i 1804. Du vet ingenting om Marte sine bevegelser etter at hun kom til Oslo ? Har du funnet Peder konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Beklager jeg ser du skrev at du hadde funnet konfirmasjonen. Nå blir det ikke mer kirkeboktitting i dag, får se igjen imorgen. God kveld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har nå sett nærmere på paret jeg mener er Marte Engebretsdtr sine foreldre.Engebret Pedersen og Kjersti Larsdtr.De er 1801 nygifte under Røhr.Der bor også Engebret sine foreldre Peder Engebretsen og Marthe Jensdtr.Engebret og Kjersti vies 2/1 1801 Ringsakerbarn:Peder dpt 18/3 1801 Røhrs eieMarthe 1804 Narud eie se lenke innlegg 4Lars dpt 27/3 1807 Bjerke eieAnne f 6/7 1808 Bjerke eieLisbeth f 26/3 1811 Granerud eieLars f 17/5 1814 Skarløkken eieOle f 2/12 1816 Skarløkken eieBekreftelsen på at dette paret senere kommer til Baaberg eie finner vi ved Lars sin konfirmasjon i 1833 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare hyggelig å hjelpe! Ole Pedersen blir desverre en vrien nøtt. Tror jeg har funnet hans første leijemål ( ei Johanne f 9/9 1827) Men det blir bare gjetting. God lørdagskveld! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er nok Rør på Veldre Else Kari. Peder Engebretsen på Rør-eie oh kone Marte Jensdtr fikk sønnen Engebret p ca 1781. På Engebret har jeg døtrene Anne og Marte. Begge med etterkommere. Må evt komme tilbake med detaljer senere. Gjerne på e-post. Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Thor! Jeg har notert meg i alt 7 barn til Peder og Marthe,Embret (Engebret) var f på Houmb eie dpt 21/9 1780.De flyttet mye rundt omkring på Veldre,Peder og Marthe.Så at det var Rør på Veldre var jeg klar over :)I innlegg 8 ser du alle barna til Engebret og hvor de ble født,deriblant Anne og Marte. Har du etterkommere på Marte sier du ? Flere enn Peder f 1829?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne familien har vel egentlig ikke noe med Røhr å gjøre annet enn at Peder var husmand m/jord der i 1801 og sønnen m/kone var inderst... Peder Embrethsen f. 1756 Ø. Tandeeie gift 5/11-1778 med Marthe Jensdatter. De fikk 7 barn,men ingen født på Røhrseie, de 2 første døde 1779. Sønnen Embreth (Engebret/Ingebret) dpt. 24/9-1780 Houmbseie. Engebreth gift 2/1-1801 med Kirstie Larsdtr. De fikk første barn Peder på Røhrseie, ellers Narudeie, Biercheeie, GRanrudeie og Scharløcheneie. Denne Ole Pedersen som var far til den uekte Peder OLsen i 1829 er det værre å finne. Han første uekte var kanskje Lars dpt. 7/8-1828 Windlueie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans! Jeg trodde folketellingen i 1801 var en grei kilde å refferere til? Hverken du og jeg vet lite om hvor lenge de var på Rør? Hvorfor du da sier 'Denne familien har vel egentlig ikke noe med Røhr å gjøre annet enn at Peder var husmand m/jord der i 1801 og sønnen m/kone var inderst' forstår jeg jo egentlig ikke??? At far og sønn var der i en periode som dekker 1801 er neppe en ubetydelig kilde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Til (17): Har notert meg om gården Røhr fra 'Bygdebok for Veldre' på nett: 'Peder Engebretsen som overtar Røhrshagen i 1796 for pant i 27 år for 266 rd.' Er forøvrig selv 6. generasjon etterkommer etter Anne Engebretsdatter (Bjerkeie, se (8)) gm Christian Olsen 08.11.1832 (Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Ekteviede 1832, side 317.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Gjør oppmerksom på at flere av barna til Engebret Pedersen og Kjersti Larsdatter (se 8) flytter til Christiania: 12.05.1840 flytter Husmann, gift Peder Engebretsen Baabergseie Til: Christiania alder: 40 år, sammen med kona Gønner Jensdatter Baabergseie, 52 år. Samme dato/år flytter også Ungkar Ole Engebretsen Baabergseie Christiania - døpt 08.12.1816. født 02.12.1816. Marthe med sønnen Peder O. flytter altså samme vei som sine søsken i august 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er en tanke som slår meg og denne familiens tilknytning til Rør. Peder Engebretsens kone Gønner Jensdatter må vel være Gønner Jensdatter 'Handingsmann' født 1886? Noen sier hun var død før 1801, men hun behøver ikke å ha vært i Ringsaker i 1801? Reinspikke adel i farslinjen, men altså lenge etter at Handingsslekta var konkurs.Her er det mye å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Faren til Gønner Jensdatter slet økonomisk og det gikkstadig nedover. I 1801 kom familien til Rørsbakk som er naboplassen til Rørshagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Må legge til at Rørshagen, Rørsbakk og vel også Roterud samt velt Rør (deler av nåværende Skarløkken)på denne tiden ikke var skilt fra Rør som dermed var en betydelig gard på den tiden. 1801 telinga gjør mange til husmenn som ikke var det og Peder var vel da kanskje i moderne øyne pantebruker eller 'forpakter'. Peder kunne jo da ha brukt Rørshagen fram til på 1820-tallet. Har ikke sjekket Veldreboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor har du det fra at Gonnor dpt. 29/3-1786 Røhr (Enger) ble gift med Peder Engebretsen? Ifølge ekteskapet er Gonnor 30 år i 1822 og da er det 2 til som er aktuelle, den nærmeste er vel hun fra Østbye f. i 1789??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Selv om hun er nærmest, så er hun nok likevel fjærnest Hans. Gønner Østby hadde sikkert nok med sitt virke som gardkjærring med to ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.