Gå til innhold
Arkivverket

[#74378] DS 'Sverre Sigurdsson' 1880-tallet - foto?


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Min oldemor var i mai 1888 på et 3 ukers besøk i Hamburg hos oldefar, som var seilskuteskipper og lå der med sitt skip i hele mai måned. Fra Hamburg skrev hun et brev 22. mai til sine barn hjemme i Stavanger, med beskjed om at 'dere maa gaa paa Kaien og se om jeg ikke kommer Mandag'. Den mandagen var 28. mai 1888. I inng. tolljournal for Stavanger har jeg funnet ut at ds 'Sverre Sigurdsson' ankom Stavanger akkurat den mandagen, fra Hamburg. Antar at det var Nordenfjeldske som var rederi. Kjenner noen til om det finnes foto av ds 'Sverre Sigurdsson' anno 1880-tallet? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er du sikker på dette? Fra Wikipedia:'Etter overleveringen i 1879 ble DS «Haakon Jarl» satt inn på ruten Hamburg - Vadsø, som Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab drev i samarbeid med Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS). Økende turistrafikk til Nord-Norge førte til at NFDS og BDS i samarbeid opprettet en egen turistrute fra Bergen til Nordkapp i 1883. Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab satte inn DS «Sverre Sigurdsson» og DS «Haakon Jarl» i denne ruten, siden disse skipene hadde best passasjerkomfort. I 1887 var den svenske tronearvingen kronprins Gustav og kronprinsesse Victoria passasjerer på et cruise til Nordkapp. Sommeren 1891 ble skipet forlenget med 3,2 meter. Nye kjeler og dampstyringsapparat ble montert.Her ser det ut som skipet gikk i rute til Nordkapp den aktuelle perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg er nødt til å gå ut fra at tolderen i Stavanger denne dagen i 1888 har vært i stand til å føre korrekt navn på skipet inn i inng. tolljournal. Det kan jo tenkes at den gikk i turistruten til Nordkapp i sommermånedene. Mai var kanskje noe tidlig for den sesongen?Er det noen som har tilgang til Nordenfjeldskes jubileumsbok? Er usikker på om det ble utgitt en til 100-årsjubileet, men forstår det i senere år er utgitt en ny bok til 150-årsjubileet? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk skal du ha. Dette er tydeligvis boka til 100-årsjubileet. Jeg mener jeg har sett at det kom en ny jubileumsbok til 150-årsjubileet. Det må ha vært i 2007. Men jeg vet ikke om disse bøkene er rett sted å lete etter foto av ds Sverre Sigurdsson. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk for dette Tommy. Da har du også funnet ut at ds 'Sverre Sigurdsson' i noen år (evt. deler av år) gikk i Nordenfjeldskes Hamburg-rute. Så jeg føler meg derfor trygg på mitt eget funn, som var fra ult. mai 1888. Jeg vet ikke om Nordenfjeldskes jubileumsbøker har med detaljer om hvilke skip som gikk i hvilke ruter på 1880-tallet. Jeg skal sjekke på biblioteket her lokalt om den/de er tilgjengelige. Når det gjelder fotoet du fant av ds 'Sverre Sigurdsson', ser den forsåvidt rimelig 'gammel' ut til å kunne være den jeg jakter på. Mener at jeg leste på nettet et sted at båten ble ombygget/forlenget på 1890-tallet. Så den du fant er foreløpig det beste forslaget jeg har. Men er takknemlig om andre som vet noe om Nordenfjeldskes Hamburgrute kunne gi meg et ord om saken. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.