Gå til innhold
Arkivverket

[#74393] Tydehjelp, konfirmasjon på Modum


Gjest Stein Finsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Finsrud

Hei Astrid. Du har sikkert rett, det er en Ragnil på Lobben med riktig alder som desverre ikke er den jeg leter etter. Uansett, takk for hjelpen. Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Jeg finner Ragnhild på Lobben som konfirmant i kirkeboka et par sider etter den Ragnhild jeg ikke klarer å tyde gårdsnavnet til. 'Min' Ragnhild er konfirmert i Heggen, den andre i Nykirke.Noen med andre forlag ? LenkeMvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Den Ragnhild Jonsd. som står oppført som nr. 29 i høyre kolonne på venstre side (side 516) tror jeg er hjemfestet til Leersk. - som vel må være en forkortelse for Leerskallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Takk for all hjelp. Lerskallen stemmer også veldig bra med den senere ektemannen, Hans Løchsen, rent geografisk. Så gjelder det å finne faren Jon.Vennlig hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Ragnhild Jonsdatter på Lerskallen er en av mine formødre. Jeg har ikke greid å finne dåpen hennes, hverken i Modum eller nabobygdene. Nå er jeg spent på om noen andre kan finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er 2 Ragnild Johnsdt. i 1801 i Modum. Den eldste Ragnild(36) gift 1792 Nykirke med Peder Carlsen og din Ragnild (34)gift 1793 i Heggen med Hans Løksen. Hans døde i 1833 på Thorsbye Lenke, men har dere funnet dødsfallet til Ragnild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Ragnhild døde 7.10.1854 og ble begravet ved Heggen kirke i Modum 17.10, 90 år gammel i følge Modum MINI 1851-59 s. 623 nr. 98. Det er hennes fødsel og dåp som er det store mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg sliter også med 'mysterier' i Modum - flere jeg ikke vet hvor kom fra, MEN Modum var en skikkelig smeltedigel, med all gruvevirksomheten o.l., og det kom utrolig mange flyttende, så lett er det ikke. Jeg antar du har lett etter dåpen i Sigdal, også - vet at mange kom fra Sigdal og Krødsherad.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

ErlingJeg har heller ikke funnet noe om Ragnhilds fødsel eller foreldre, men mistanken går mot Jon Syvertsen og Berte Knudsdatter som først var på Butterud under Hervik, senere på husmannsplass under Flattum. De kan jo ha flyttet til Kopåsen/Lerskallen etter 1765. De hadde mange barn, men jeg finner ingen av disse i 1801. Jon og Berthe er også borte i 1801. Jeg har foreløpig ikke funnet noen begravelse (mellom 1765 og 1801) som muligens kunne si noe om bosted. Kan også nevne at Hans Løchsens søster Åse var på Lerskallen i 1801.Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erling Diesen

Stein! Jon Siversen Flattumeie døde i 1770, og ble begravet på Heggen Dom. Oculi (Tredje søndag etter faste, 18. mars) i følge Modums kirkebok 1741-82 s. 803, nr. 22. Berthe Knudsdatter Flattumseie døde i 1784, og ble begravet på Heggen Dom. Oculi(14. mars) i følge samme, s. 1023, nr. 19. Etternavnene viser at de bodde på en plass under Flattum så lenge de levde. I følge Mormonernes hjemmeside Family Search hadde Berthe og John barn født i 1744, -47, -49 - 53, -55, -63 og 1770. Da Ragnild Jonsdatter ble konfirmert i 1781, ble hennes alder oppgitt til 17 år, hvilket betyr at hun var født ca. 1764. I folketellingen for 1801 er hennes alder oppgitt til 34 år, hvilket betyr at hun var født ca. 1767. I begge tilfelle kan hun ha vært Berthe og Jons neste yngste barn, så din teori kan ha mye for seg. Presten kan rett og slett ha glemt å føre inn dåpen hennes. Det samme var tilfelle med en av mine andre formødre, f. 1803. I dette tilfelle forelå et skifte som dokumenterte foreldreskapet. Kan det finnes noe skifte etter Berthe og Jon, selv om de åpenbart var husmannsfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

ErlingJon og Berthe har en datter Lispet født 1749. Det er en Lisbet på Kopåsen i 1765. Lenger kommer jeg ikke. Det er 24 personer med navn Jon i Modum i følge ekstraskatten 1765. Jeg vil forsøke å følge opp disse etter hvert for å se om jeg finner noen forbindelse til Kopåsen/Lerskallen.Vi har en Jon Pedersen på Jahr gift med Ingeborg Gundersdatter Lerskallen, dette er nok Lerskallen på Åmot. Jon er sønn av Peder Olsen Bøen som sammen med Jon Pedersen Torsby kjøpte Jahr i 1730. Jon og Ingeborg er på Jahr i 1765, Ingeborg dør samme år 39 år gammel.Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.