Gå til innhold
Arkivverket

[#74396] Kari Nygaard ,mor til Anders Steffensen Mærli,Aurskog f.1784.


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Kan noen hjelpe meg med foreldrene til Kari Nygaard gift med Steffen Holtet.Deres sønns faddere er Gulbrand Tronget og Halvor Halvorsen fra Haneborg?Med vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Karin.Jeg går utfra at Steffen heter Andersen til etternavn. Steffen ,Halvor og Anders går igjenn som navn i denne slekta.Anders Steffensen ble gift med Berte Sakkariasdtr. fra Braaten i Mangen født 1790. De bodde i Mærli.Det er Kari Nygaards foreldre jeg er på jakt etterMVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Steffen Eriksen Holtet Haneborg søndre f. 1734. Dragon på Eid i Høland 1761 da han besvangret Barbara Halvorsd. (sønn Halvor) Etter dette har Steffen giftet seg med Kari/Karen Torsteinsd. Hvor vet jeg ikke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaret til Finn og Karin.Dette kan heller ikke være den rette Steffen.! Jeg har funnet ut at foreldrene til Steffen er Anders Bergersen gift 27/10 1740 med Maren Steffensdtr. Steffen er født 05/06 1741 Hans sønn var Anders Steffensen Mærli. Sønnen het Halvor og sønnesønn Ander Halvorsen Braaten Sør Mangen. MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Kari Nygård bar barnet til dåpen. Det behøver ikke bety at hun også var mor til barnet. Hvem ble Anders Steffensen gift med, når og hvor? Hva bygger du på dette med at det er Steffen f. i Høland med foreldre Anders Bergersen og Maren Steffensd. som er den rette? Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk Finn.Anders Steffensen f19/9.!784 g.m.Berte Haagensdtr f6/6.1790 på Langlien Mangen i Aurskog.Hun døde 1881.De bodde på Mærli. Anders var sønn av Steffen Holte og Kari Nygaard Faddere til Anders var Gulbrand Tronget , Jon Haneborg og Halvor Haneborg. Det er mulig at Steffens foreldre ikke var Anders Bergersen og Maren Steffensdatter. Det er noe jeg tror er mulig. Hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Steffen Eriksen er nok den som er far til Halvor (Aurskog/Blaker I side 164)Lenka som Kari Moen har lagt til viser Steffen og Halvors familie ved FT i 1801, samme bygdebok s. 128. Her er Steffen og Halvor nevnt ved navn. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaret. Får det ikke til å stemme! Når er Halvor født? Er det Steffen Halvorsen som er far til Anders Steffensen som er født 19/9 1784? Bodde på Mærli.Håper du Kan gi meg nærmere informasjon Hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Halvor f. 19/9 1761, døpt i Aurskog kirke 27/9. Hans far Steffen Eriksen døpt i Aurskog kirke 18/12 1734. Halvors mor er Barbara Halvorsd. som ble besvangret av Steffen da han var dragon på Eid i Høland. Vet ikke noe om Barbara. Halvor ble viet i Nes Romerike 25/11 1790 m. Margrete Jørgensd. som var på Rustad i Udnes. Halvor var dragon på Haneborg i Aurskog. Sønnen Johan døpt i Udnes kirke 7/8 1791. død 14 dager gammel.Anne døpt i Udnes kirke 28/10 1792. Begravet 11/6 1794. Anne døpt i Udnes kirke 2. juledag 1794. Steffen Eriksen f. 1734 Holtet, Haneborg søndre har giftet seg ca 1783 m. Kari Torsteinsd. Ikke f. eller viet i Aurskog. Deres sønn Anders født i Holtet og døpt i Aurskog kirke 21/11 1784. Anders og Berte Hågensd. f. 6/6 1790 i Langlien nordre, viet i Aurskog kirke 11/3 1815. Klikker du på Karin Moens lenke (5) vil du finne Steffen og Halvor i FT. 1801. Viser forøvrig til mine henvisninger i (9) når det gjelder Aurskog/Blaker I. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Finn.Far til Anders Steffensen f.19/9 1784 heter Steffen og ikke Halvor.Steffen , Anders og Halvor i denne rekkefølgen.Hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Finn. Du var nok på rett spor! Anene til anders Steffensen Mærli. Christoffer Eriksen Holtet u/Fossum f.1689 d.1722 g.m. Mette Auensdtr. Mærli Sørum f.1678 Barn: Halvor Christoffersen f.1720 g.1743m. Karen Sørensdtr. f.1722 Barn: 1 Hans Halvorsen f.6/1 1746 2 Ole Halvorsen f.2/4 1747 3 Goro Halvorsdtr. 27/1 1751 4 Steffen Halvorsen 30/7 1753 Hilsen helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helen Johanne Berget

Hei Finn.Du får ha meg unskylte at jeg har vært så påstålig.Jeg overså at Steffen Eriksen hadde barn med to stykker.Steffen var opp i årenenår Anders ble født,derfor mente jeg at dette ikke stemte. Unskyld meg så mye. Takk for hjelpen! Jeg har lett i flere år!!!Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Helen Johanne. Jeg bøyer meg ned på kne og tar i mot. Ønsker deg til lykke med det videre arbeide. Du kan kontakte meg på (fisollie()online.no) om det er noe mere. Jeg har interesse av etterslekt. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.