Gå til innhold
Arkivverket

[#74397] Peder Larsen f.ca 1800 på Toten


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Hei.Min tiptip-oldefar giftet seg 9.4.1828 med sin kjøre Hele hansdatter, og da står han oppført å vøre 28 1/4 år gammel og hun 24 1/4 år.... Dette finner jeg under Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Viede i Toten 1820-25 og Ø.Toten 25-28og der står ikke vanet på fedrene deres.....så hvem hans/hennes foreldre og når de er født finner jeg ikke.... dvs.det finnes flere ved de navnene på den tiden... Noen som kan hjelpe meg å finne den rette..Mvh. Birger

bilete8190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hei Berit.Takker for opplysningen. Stemmer det, jeg har registrert 4 barn, Marthin f.31.12.1828, Hans f.3.4.1831, Ole f.23.5.1833 ( min tipoldefar ) og Lars 14.4.1838... Ingen dårlige forslag på Peder og Helene, men jeg tror nok ikke hun er med i tellinga for 1801...da hun er født rundt 1804, det sier i alle fall kirkebøkene da hun giftet seg i 1828, peder er nok rundt året ved tellinga...Grete, ja jeg tror de ble boende der ( da min oldefar også er født på Totoen). Og alle de 4 barna til Peder og Helene jeg har funnet til nå, er alle døpt på Østre Toten.Steder familien bodde på er Blixet/Blixsetbakken/RiiseieMen jeg finner at Peder er knyttet til et sted som heter Gaaserud og Helene til et sted som heter Sogstad, etter det jeg kan se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

En mulig kandidat for riktig Peder Larsen (som bør sjekkes nærmere) er: Peder Larsen, døpt 17.11.1799. Foreldre: Lars Pedersen og Marte Pedersdatter på Stangestuen. Kirkebok for Toten, nederst på siden - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-223>Lenke Folketelling 1801 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Flott Grete, jeg tror ikke det er noen dårlig kandidat. Fant samme person under Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Toten 1794-1800, hmmmm meget intrs.

bilete8192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

..det er mulig Peder flyttet ut da hen ble voksen, da han ikke var eldstesønnen, så Gåserud kan rett og slett komme fra at han bodde/jobbet der da han giftet seg, i alle fall er det en sønn på Gaaserud under 1800-tellinga som heter Lars (Gåserud ) som kan ha vært hans 'kompis' og senere forlover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det var vanlig at barn flyttet tidlig hjemmefra for å tjene på andre gårder. Peder er også antakelig en husmannssønn.Når Peder Larsen og Helene Hansdatter døper sitt eldste barn, Marthin 16.04.1829 er Johan og Catrine fra Hveemstuen blant fadderne, nr 41 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8953&idx_id=8953&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Catrine kan være Peders søster. Folketellingen viser jo at Peder på Stangestuen skal ha en søster ved dette navnet som er 7 år i 1801. Har funnet en Katrine (Catrine) Larsdatter som passer i alder, nemlig Kattrine Larsdatter, Hanestadstuen, 25 år som gifter seg 03.12.1819 med Johan Xstiansen, Hermannrud, 22 år, nr 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier Grete, du er nok inne på et godt spor der, når jeg slår opp på Cathrine's dåp under Døpte i Toten 1794 - 1800, finner jeg faddere i fra Hveem der også....og da bodde familien på Haarstadbacken....så her er det mye å ta tak i ..

bilete8193.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har et forslag til hvem Peders kone, Helene Hansdatter kan være. Tror hun er den Elena som blir døpt på Toten 08.04.1804. Foreldre: Hans Olsen og Birte Nielsdatter på Sogstadbacken - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-334>Lenke Hans Olsen og Birte Nielsdatter hadde også barna Even, døpt 08.04.1804 og Agnete, døpt 15.11.1807. Sogstadstuen er da ført som boplass. Lenke LenkeHvis man studerer fadderne som Peder Larsen og Helene Hansdatter brukte til sine barn, vil man finne både Agnete og Even blant fadderne. I tillegg het Peder og Helenes yngste sønn Even, født 12.11.1844 og døpt 01.01.1845.Hvis dette er rette folk, finnes mer å finne i databasen til Gjøvik og Toten Slektshistorielag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier Grete, det ser slettes ikke urimelig ut det forslaget der...Sogstad er jo stedsnavn som går igjen i noen ledd her....leste foresten her i går at gården Sogstad er i vardal....stemmer det ?Ja det hadde vært gøy hvis dette er de rette folkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier Grete, det ser slettes ikke urimelig ut det forslaget der...Sogstad er jo stedsnavn som går igjen i noen ledd her....leste foresten her i går at gården Sogstad er i vardal....stemmer det ?Ja det hadde vært gøy hvis dette er de rette folkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.