Gå til innhold
Arkivverket

[#74411] Skifte på Toska i Manger?


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Kan det finnes skifte etter Mikkel Knudsen Toska? trolig død engang mellom 1803-og 1815 og hans kone Inger Gudmundsdatter, også hun trolig død i denne perioden.Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke henvisning til skifte etter Inger Gudmundsdatter, og heller ikke denne Mikkel Knutsen Toska (derimot en med samme navn 100 år tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja takk Nedrebø, tar gjerne i mot det, jeg har store problemer med å skille hveten fra klinten på Toska, der er flere like navn, men jeg anntar at det er hans oldefar.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her dør Mikkel: LenkeKona Inger er som du antyder trolig død mellom 1801-1815.Mikkels foreldre: Knut Mikkelsen Toska f.kr. 1704, d. 1769 på Toska gift 1. gang med Anna Jakobsdtr. Vik, som var datter til Jakob Andersen Vik i Øygarden. Det ble holdt skifte etter henne i mai 1752 (overformynderprotokoll).Kan og opplyse om at Toska er en av de gårdene som kommer ut i den nye bygdeboken for Radøy høsten 2010.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Kenneth, har oversett han alså,eller rettere sagt, jeg var vell i tvil om han var den rette. Knut Mikkelsen fant jeg som 23 år i 1727, men kan du ta hvem som er far til Knut? Tygger litt på Mikkel Knudsen Toska, som er 40 år i 1704,(militærrullene)Ser ingen andre i området.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mikkel Knutsen Toska f.kr. 1668 d. 1711 (skifte) gift 1. gang med NN d. ca. 1696, gift 2. gang ca. 1697 med Herborg Olsdtr. Breivik, døpt i Hamre i april 1677. Hun var datter til Anna Gregoriusdtr. og Ola Jakobsen Breivik i Øygarden. Mikkel hadde skjøte på deler av Toska. Han etterlot seg flere barn, deriblant sønnen Knut f. ca. 1704. Men det vil være mer nøyaktig informasjon om dette i bygdeboken som kommer til neste år.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Foreldrene er Michel Gudmundsen Toska f.ca.1716 d.ca.1749 og Anna Knutsdatter Boge f.ca.1714 d.1783. Det er skifte etter Anna Knutsdatter 20.8.1783 som nevner datteren Kari Michelsdatter gift med Jonas Gundersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiTakker så mye for disse opplysningene, det var interessant.Og til Torleif Odland så lover jeg ikke å trenge meg på på denne måten flere ganger.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er neppe noen som trenger seg på, her får jeg jo inn noen gode opplysninger, hva mere kan en ønske.Kan jeg annet en å takke dere alle, og håpe at julenissen også ser i nåde til dere. Ha en forsatt fin førjulstid.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.