Gå til innhold
Arkivverket

[#74412] Skilsmisse Bergen 1902 - 1924


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Angående skifte for Bernhard Martin Martinussen, død 13 feb 1936.Navn og fødselstidspunkt stemmer, men jeg lurer på om ikke barn fra et tidligere ekteskap som endte med skilsmisse også ville være nevnt ?Finnes det skilsmisseprotokoll for Bernhard Martin Martinussen Vik f.o. 1880 og Severine Alette Paula Paulsdatter, f.1775 ? De giftet seg i 1900, men ble senere skilt. Årstall vites ikke, men antakelig før 1924, da de på det tidspunktet har forskjellig adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da han døde i 1936 står det at han hadde tre 'særkullsdøtre':Betsy Norstrand, Hildur Eldholm og Laura Sæthre.Disse tre er fra hans første ekteskap, og alle tre var voksne og gifte da faren døde.Jeg ser av gravminnedatabasen til DIS-Norge at Hildur Eldholm var født i 1906, og at hun døde i 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Merkeligt!Det virker usannsynligt at det skulle finnes fler med det navnet, født o. 1880 og bosatt i Bergen.Men den Bernhard Martin Martinussen, jeg holder på med, hadde 3 barn i første ekteskap og de het Martin (1900), Anne og Gudrun (1902 - tvillinger).Under vielser i Bergen frem til 1911 finner jeg heller ikke andre med samme navn.Hadde vært fint å få løst denne gåten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Litta!Din og Yngves ''Bernhard'' er vel 2 forskjellige personer, din ''Bernhard'' skal väre Bernant Martin Martinsen födt 26/9-1881 nr.31 i kirkebok/Vik i sogn : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8417&idx_id=8417&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Og her er vielsen mellom Bernant og Severine Alette Paulsdtr. 25/2-1900 nr.2 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Svehn - selvom jeg nok har denne opplysningen fra før ;-)Det jeg lurer på er hva som skjedde etter deres skilsmisse, eventuelt finne vielsen til denne andre Bernhard.Nå har jeg fått informasjon om at 'min' Bernhard og Severine får flere barn , det siste kjente født 1911 og da bor de i Vik i Sogn, så kanskje han er å finne der senere. Da er det også utelukket at han er far til de andre barna ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Martin Gustavs konf 1916 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7147&idx_id=7147&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Stølegaten 11Gudrun og Annas konf 1918 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Stølegaten 111920: Severine Vik bor i Stølegaten 11, Bernhard Vik bor i Welhavensgate.Lovise Mathildes konf 1921 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Stølegaten 111924: Bernhard Vik bor i Nygårdsgaten.Amanda Berntines konf 1927 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Arnfrid.Jeg hadde nok dette fra før.Det er kun Bernhard's gjøren og laden etter den tiden, jeg er mangler. Bosted, dødsfall, evt. nytt ekteskap osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, mens jeg likevel holder på så nevner jeg at fru Severine A Wiig og (trolig hennes sønn) fabr arb Martin G Wiig fortsatt bor i Stølegaten 11 i 1958. Farb arb Martin G Wik bor der også i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.