Gå til innhold
Arkivverket

[#74418] Thomas Pedersen, Mo i Hafslo


Gjest Inger Elise Bøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Elise Bøe

Ved søk etter Thomas Pedersen Mo finner jeg bare en som er født i 1765, denne, som er til stede på Alme ved folketellingen Lenke. Se nede på siden. Er det noen som kjenner til dette paret og kan bekrefte at aldersforskjellen er rett? Barna er ikke med i denne tellingen, så de er muligens tilstede for å arbeide. Dersom noen vil bidra med litt mer informasjon så blir jeg veldig takknemlig!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Hei,jeg har funnet dåpen i mars 1765, Lenke men skulle så gjerne hatt tak i moren til dåpsbarnet. Farens navn ser for meg ut til å være Peder i Moe.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.De gifter seg i 1786.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=HAFSVI&gardpostnr=956&merk=956#ovre>Lenke.Det står ikke alder på noen av dem, men dersom hun er 40 år eldre enn ham har de ikke felles barn.Det dør en Maren Olsdatter i 1809 som stemmer med alder i 1801.Lenke.I 1810 gifter Thomas Løeng, enkemand, seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Skifte etter Marie Olsdtr Loengen stadfestar at det er rett Maren/Marie som Kirsti har funne død i innlegg 3. (sjå andre kolonne, spesielt siste linja, ders står Thomas Pedersen oppgitt) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Indre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 12 , 1805-1813, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24146/475>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24146/475Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Tusen takk, Kirsti og Egil, for at dere låner meg litt tid i disse travle dagene! Nå vet jeg at Thomas Pedersen og kona som jeg fant i FT er registrert med rett alder, men jeg har ikke fått mer sikkerhet i om dette er 'min' Thomas Pedersen, sønn av Peder Mo. Kanskje noen fler har informasjon som de vil dele med meg? Jeg får vel heller være tålmodig og vente til nr. 8 av bygdebøkene for Luster blir ferdig.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Thomas Pederson (1765-1837), husmann i Motræ under Mo, var son av gardbrukar Peder Jørgenson på Alme (1718-1787) og andre kona Cecilia Christensdotter (1734-1813). Og det stemmer at Thiomas var gift tre gonger, men dei einaste to borni hans var frå siste ekteskapet med Anna Larsdotter (1770-1844). Ættar du, Inger Elise, kanskje frå sonen Peder Thomasson (1816-1893) som fekk plassen i Motræ etter far sin?Med venleg helsing og ønskje om God Jul!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Hallo Lars, tusen takk for ditt bidrag. Hvis mitt svar nå er rett, så har jeg fått på plass en viktig brikke i mitt 'puslespill'. Jeg kan faktisk ikke uten videre besvare spørsmålet ditt, men jeg kan opplyse at Anna Clausdatter, datter av Claus Reutz Adamson i Yngsdalen, er min oldemor. Claus giftet seg 2. gang med en Anna Pedersdatter fra Aarøy, hun er da min tippoldemor. Mitt problem er at jeg har en sterk mistanke om at jeg har gått i surr med alle samtidige Peder-er og Anna-er, så hvis du kan hjelpe meg tilbake i sporet, så vil jeg bli veldig glad:-)God jul til deg også, Lars. mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Då er jo saki ganske grei; Anna Pedersdotter frå Årøy (1849-1922) var dotter av Peder Thomasson, som frå kring 1866 var husmann på Bandskjerøyri under Årøy...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars E. Øyane

Inger Elise:For ei tid attende fekk eg ein e-post frå ein ættling av Ole Fjeldal som bur i Amerika (jmf. tema #57814). Han ville gjerne komma i kontakt med deg, og sidan eg ikkje finn nokon e-post for deg, so fortel eg om han her: Han heiter Chris Lund og har adresse: teamlund@mtaonline.netMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

LarsTakker for meldingen og vil ta kontakt med Chris Lund. Min e-adresse er ielisbatonlinepunktumenno:-)mvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.