Gå til innhold
Arkivverket

[#74425] Oppslag Fusa/Strandvik i Sunnhordland, gården Hatletvedt


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til bygdebok for Fusa/Strandvik og gården Hatletvedt, er jeg interessert i folket som bodde der rundt 1750. Jeg finner en Guro Arnesdtr. konfirmert i 1753 og Nils Arnesen konfirmert i 1756. Jeg antar at de var søsken, men hvem var foreldrene deres? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I folketellingen 1801 og 1865 ligger gården Hatletveit i Strandvik sokn, Fusa prestegjled. Men i bygdebokoversikten på Dis-Norge finner jeg ikke gården i bygdebøkene for Fusa, Os, Strandebarm, Jondal eller Samnanger. Kan noen med god kjennskap til området fortelle meg hvor denne gården ligger/lå?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for tilbakemeldingen. Da må jeg ha oversett den i Dis-Norges oppsett over bygdebøker i Norge.Jeg finner forøvrig ingen Guri Arnesdtr. født i riktig tidsrom på Family-Search som kan indikere hvor de kom fra. Da hun døde på Skålevik i Fjell 05.01.1812, er alderen oppgitt til 72 år. Hun ble konfirmert i 1753, vilket vel indikerer et fødselsår rundt 1737/38.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Å det er den Guria.Ho som vart konfirmert samtidig med Guri fra Hatletveit, eg finn ikkje ho heller i bygdeboka, så ett eller annet stemmer ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her var ein liten epistel.Enkemann Engel Hansen Gjøn son til Hans Torgelsen g. 1767 Guri Arnesdatter Hatletveit. b. 1670 Kallestad i Kvam??? 1765-71 Mjånes 1773-76 på Revna.Under Kallestad i Kvam finner eg ein Arne Sjursen som bygsler av Hans Torgelsen Gjøn, men han er ikkje oppført med noen barn Guri eller Nils, men 6 andre barn, som aldersmessig stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Under Mjånes finner eg paret igjen, der står det at Guri er født på Hammerhaug. Etter ein rundtur fra Nedre Hammerhaug så havner eg på Økland S. på Tysnes og der står Guri som datter til Ådne Sjursen f.1702 d.1750 N. Hammarhaug g. Johanna Nilsdatter f.ca1703 Russås i Strandvik 2g. Willum Ellingsen Hatletveit i Strandvik. Broren Nils f.1740 trulig busett Vik i Jondal d. 1806. Ref. Bygdebok for TysnesHer er far til Adne Sjursen [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=68016&sok=hammerhaug&nr=4&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeHer har du resten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for kjempefin info. Det er ikke første gangen jeg ser at Aadne har blitt til Arne, men det gjør det jo ikke akkurat enklere å forholde seg til når man skal lete etter noen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.