Gå til innhold
Arkivverket

[#74426] Plassen Nygaard, Biri og familien etter Kristian Antonis (1829).


Gjest Hilde Nysæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nysæter

Du har helt rett! Jeg takker selvfølgelig for alle innlegg! jeg har sett på innleggene ang USA, og setter stor pris på alt du har funnet. Jeg opplever det som vanskelig å følge 'sporene' videre i USA, eller kanskje jeg ikke helt vet hvordan. Men igjen, tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Jeg håper jo å finne litt mere ut av eventuelle etterkommere, om det finnes noen i dag, og om plassene familien har bodd på Biri. Noen som har tips om hvor/ hvordan jeg kan finne ut av det? Jeg setter som sagt pris på alle innleggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel særlig etterkommere av farver (samme yrke som broren) Martinus Kristians. Nygaard og Aagot Torsteins.Nygaard Lenke som er født på starten av 1900-tallet som bør bære Nygaard-navnet.Jeg ville sjekke kirkebøker i Nord-Aurdal først, men jeg har ingen indikasjon på at opplysningen i innlegg 28 ikke bør medføre riktighet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Hei Helen! Fulgte linken din til Gjøvik kommune, og fant to plasser som heter Nygaard. Må dobbeltsjekke med gård/ bruksnummer for å se om det er samme plassen som Kristian og familien bodde i 1865. Ang eventuelle etterkommere etter Martinius, ser det ikke ut til at de hadde noen barn i 1900- tellingen. Men det kan jo være noe å sjekke videre. Anton og Syver hadde dårlig med etterkommere, ser det ut til. mari var ugift i 1900. Even, Peter og Martin har jeg lite/ ingenting på. Fint med info! MVH Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Antons sønn Clifford har 2 adoptivbarn, Gordon og Margaret. Jeg regner det som slekt, selv om de er adoptert. Om de igjen har etterkommere, kan kanskje bli vanskeligere å finne ut, men vi kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Se LenkeKanskje personen i innlegget fra 2. jan 2008 kjenner til Gordon Orville? Hun hjelper en person med å finne Gordon Orvilles biologiske mor. Da er vel den personen et barn av Gordon Orville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens adoptivsønnen?Social Security Death IndexName: Gordon O. Nygaard SSN: 720-14-3970 Last Residence: 61341 Marseilles, La Salle, Illinois, United States of America Born: 11 Dec 1917 Died: 9 Dec 1998 State (Year) SSN issued: Railroad Board (Issued Through) (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Elsie Marie Nygaard(Johnson)Elsie Marie Nygaard, 82, of Virden, Illinois, formerly Rockford, IL, Larimore, North Dakota, and Marseilles, IL, died Monday, August 18, 2003 in Memorial Medical Center in Springfield, IL. She was born October 8, 1920 in Lang, Sask, Canada, a daughter of Joseph Robert and Marjorie Thompson Johnson. She married Gordon Orville Nygaard on January 27, 1942 in Sterling, IL. and he preceded her in death on December 9, 1998. Surviving are one son: Gary (wife Carmen) Nygaard of Waverly, IL. one grandson: Corey J. Kindred of Pontiac, IL; one brother Calvin (wife Midge) Johnson of Cavalier, N. D. four sisters: Muriel Farster of Lisbon, N.D.; Eleanor Johnson of East Grand Forks, Minn; Beverly Greenberg of Grand Forks, N.D. Millie Johnson of Sergeant Bluffs, Iowa; sister in law, Fay Johnson of Fort Worth, Texas. She was preceded in death by one brother Robert A. “Bud” Johnson, and four sisters: Lois Johnson; Elaine Johnson, Caroline Johnson, and Dureen Ewals. She worked as a retail clerk in Arlans Department Store and Ben Franklin Store in Rockford, IL.and as a waitress for a while. In the early years of her marriage she and her husband owned taverns in Woodstock, IL and Dixon, IL. She is a member of St. Paul’s Lutheran Church in Rockford, IL. Public Funeral services will be held at 1 pm Thursday, August 21, 2003 in Willwood Cemetery Chapel, Rockford, with visitation from noon until funeral time. On Sunday August 24, 2003 from 2 until 5 pm, the family will receive friends at the Nygaard residence at 10570 Waverly Road, Waverly, IL. Burial will be in Willwood Cemetery Rockford, IL. Memorials are suggested to St Pauls Lutheran Church in Rockford or Christ Lutheran Church in Waverly. Neece Funeral Home in Waverly, IL is in charge of arrangements.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra telefonkatalogen whitepages.com:Gary O Nygaard10570 Waverly RdWaverly, IL 62692-8507phone (217) 435-9094Household: Carmen C Nygaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Elsie Maries barnebarn, muligens også Gordons barnebarn?Corey J Kindred933 N Morgan StBement, IL 61813-1014phone (217) 678-8480Age: 30-34Household: Erin A Kindred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej Hilde. Ved FT 1875 for Biri, som du kan se på www.slektshistorielaget.no , bor Kristian Antonsen, husmand på Nygaard (Svenneseie). Der ligger en Nygård nord for Svennes, i nærheden af Sembshagen Bergstua og Strandsvea, det er jo nok det husmandssted Kristian og familien bor på. vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Jeg kan jo prøve om jeg får kontakt med noen av personene som nevnes på for eksempel facebook. En annen mulighet er jo også damen som hjelper vennen sin. Skal se videre på det. Takk for innsatsen! Skal også se på stedene som Helen nevner, og høre med mormor om hun kjenner til/igjen noen av navnene. Mormor er jo født og oppvokst i Vingrom (mellom Lillehammer og Biri), men giftet seg og flyttet for mer enn 60 år siden. takk for alle innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Apropos Vingrom/Lillehammer-området så bodde Syver der i 1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00501&gardpostnr=192&personpostnr=2313&merk=2313#ovre>Lenke , mens hans bror holdt til på Leira i Valdres/Nord-Aurdal LenkeEtterkommere av Martinus på Leira er barnebarn av Kristian og Olava. Et raskt søk ga 2 gutter: Christian Magnus Nygaard (nr.9 Lenke ) og Sverre Trygve Nygaard (nr.15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Spennende! Jeg er nok ikke god nok til å søke, for jeg har ikke funnet ut så mye på egenhånd. Martinius bodde altså i nord- Aurdal. De flyttet nok dit det var arbeid å få. Fredrik, mormors morfar, bodde på Vas(e)rud utover mot Vingrom/ Fåberg, men han kalte seg Kristiansen. Tvillingbroren het Pet(t)er, men mormor sier at Fredrik døde tidkig, og at hun ikke kjenner så godt til morens onkler. Hun husker imidlertid at de var på besøk hos noe familie som het Kristiansen, og som drev med hester. Men hun er ikke helt sikker på hvem de var/ hva slektsforholdet var. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sverre Trygve Nygaard (sønne-sønn av Kristian og Olava) blir i alle fall konfirmert i Nord-Aurdal i april 1920 (nr. 14 Lenke ) , og familien hans bor ved dette tidspunktet fortsatt på Leira.(Jeg har ikke sjekket opp eventuelle andre søsken).Det er vel ikke utenkelig at det finnes bygdebokopplysninger fra Nord-Aurdal om denne familien.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite tips:Det viser seg ofte bygdeboklitteraturen kan bidra til å løse mye. Jeg vet ikke om du har gjort oppslag i bygdeboka for Biri. Carsten ga deg noen viktige holdepunkter tidlig i debatten: En av storgårdene Svennæs, Bjerke, Grythe, eller for den saks skyld Glassverket, må ha et avsnitt om NYGAARD der familien bodde i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60525&gardpostnr=128#nedre>Lenke og videre i 1900 Lenke , da sønnen LUDVIG hadde overtatt.Videre kan det være lurt å ta en titt på Nystuen, - også en husmannsplass i Biri hvor Kristian og Olaves sønn PETTER holdt til i 1900 Lenke . Denne plassen lå vel også i nærheten av Svennes, men det kan godt tenkes den er knyttet til glassverket på Biri (interessant oppl. i innl. 24).På Snukkerud nedre, som antakelig ligger under Båberg (2-3 km. ovenfor og nord-vest for Biri sentrum) holder Kristian og Olaves sønn NILS til i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Mye å se videre på her. Har bestilt bøkene husmannsplasser på Fåberg fra biblioteket. Blir spennende å se hva som står der. Var det andre bygdebøker jeg burde lese? Takk igjen til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nysæter

Skal prøve å få tak i bygdebøkene fra Biri og Nord-Aurdal også. Det blir spennende å se om det kan stå noe om plassene der. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.