Gå til innhold
Arkivverket

[#74428] DIS-Norges nye medlemstilbud. Er dette riktige veien å gå?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

(25): Bjarte, jeg har ikke noe problem, så det er ikke så rart at du ikke skjønner det :-) Det er vel snarere DIS som har et problem etter hva jeg forstår. Og den gangen jeg satt i styret, vælva pengene inn i form av medlemskontingent som man ikke helt visste hva man skulle bruke til. Så jeg tror ikke det er økonomiske årsaker til at man oppretter denne typen private sider. Det er nok heller som du sier et agn for å få flere medlemmer. Det agnet betakker jeg meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Nå er det ikke _alt_ som koster penger i USA, Sverige og de fleste andre land jeg har forsøkt å finne aner i. Men, som regel så er det de avfotograferte originalkildene som koster.Det som gjør det så bra i Norge er at det er så mye statsfinansiert, gratis på Internet. Det gjør kanskje også att vi er litt bortskjemte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjarte (25)Men agnet må være godt og av god kvalitet, eller biter ikke fisken.Og når det finnes mange gode mate-plasser uten kroker, så er det mange som spiser der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg tror nå at aktiviteten og kontakten fra DIS og NSF mot offentlige myndigheter og arkivverk, har større innflytelse på hva som kommer fra enkelte av debatantene her.Men det er nå alltid slik at noen vil ha det på sin måte og drive for seg selv og er 'sur' (missunelig) på de som får til noe annet.Går det ikke ann å heller samarbeide enn at noen av bidragsyterne her i dette tema 'til stadighet' skal hakke på andres arbeider. Hva er årsaken til det? Er de misfornøyde, så 'ti' stille og driv med det dere selv ønsker innenfor private områder. Gjør det i stedet for istedenfor år etter år stadig å klandre andre for deres arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Leif (26) Hva DIS bruker pengene til må besluttes på demokratisk vis i DIS selv. De som ikke vil ha 'stengte' sider i DIS og ikke er medlem, må melde seg inn og forsøke overbevise en majoritet at all informasjon skall være gratis tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg klarer meg utmerket uten å være medlem av DIS. Det er vel kanskje et tankekors i seg selv når man som jeg er manisk opptatt med både slektsforskning og «data».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tja. Det er bra at du (31) klarer deg uten DIS. Selv om det ikke var du som startet dette tema, følger du godt opp under innlegg (1) :-)Det jeg jo mest yndres over, er at det er de samme personenne som hver gang setter i gang samme temadiskusjonen. ??Underforliggende og skjult agenda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Tror jeg tar og melder meg ut av debatten. Føler argumentasjonen begynner å bli veldig tynn og debatten begynner å gå over i krangling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tror Otto sikter til meg i innlegg 30, men jeg vet ikke hvem som virker 'surest' her jeg :-)Misunnelig kan jeg være, men ikke på noe eller noen som etter min mening ikke er forbundet med kvalitet.Og det forundrer meg ikke at det ennå finnes noen der ute som er mer opptatt av hva som har vært, og ikke det som kommer.Å tenke nytt er for noen skremmende. For meg er det helt naturlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei alle sammen !Jeg har en god del stoff som jeg har tenkt å publisere på hhvis NSF.s og DIS-Norges websider. Kun for medlemmer !(vi snakker ikke om småplukk her)Hva sier dere til det ? Er det bra eller ikke bra at medlemmene får innhold på foreningens hjemmeside ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Tore (35) Selvfølgelig er det helt OK å publisere alt man vil på sider som kun er for medlemmene. Det er ikke noe forskjell på det og å publisere trykt i tidsskrifter eller bøker. Så kan jo bibliotekene bli medlemmer i foreningene så man får tilgang til stoffet der, om man nå ikke vill betale medlemsavgift;-). Slik fungerer det i Sverige der de fleste bibliotek har tilgang til betalingstjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreEt kort og greit svar:Hvor dette blir liggende er det kun du som bestemmer. Og hvis dette materialet er unikt og et 'must' for mange er det sikkert mange som vil melde seg inn for å få tilgang til dette.Men er det materiale som ikke er bearbeidet og i tillegg lett å få tak i, så regner jeg med at du velger å legge det på medlemsidene allikevel, uansett hva jeg mener om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og NSF vil også motta materiale fra meg som jeg bestemt mener skal ligge på de framtidige (forhåpenligvis) medlemsidene. Dette er unikt materiale som det blir brukt både mye tid og en del penger på for å få publisert.Selvfølgelig kan ikke alt være gratis.Jeg har også på mine sider materiale som er sjeldent og vanskelig tilgjengelig, men inntil videre håper jeg å unngå reklame, men når smertegrensen nærmer seg da må jeg bare gjøre noen grep for at dette ikke skal bli en alt for stor utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har litt problemer med å forstå at det skal være noe galt at en forening gjør noe tilgjengelig bare for sine medlemmer.Jeg har aldri hørt noen klage på at de ikke får være med på håndballtrening eller fotballtrening i en klubb når de ikke er medlemmer.Blir ikke dette litt det samme. Foreningen tar seg ikke betalt for materialet, men gjør det tilgjengelig for sine medlemmer. Burde være helt greit.At det er mange ildsjeler der ute som gjør det samme gratis er selvfølgelig veldig hyggelig, mange hjelper også andre med ressurser de selv har, og til slutt kommer det vel ofte alle tilgode.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars Ove i (28):'Og når det finnes mange gode mate-plasser uten kroker, så er det mange som spiser der'Ja, det er så. Men hva når disse mateplassene forsvinner? Hvor spiser man da?For å opprettholde kontinuitet er det viktig at 'mateplassene' er lette å finne, og at man kan forvente å finne mat der i morgen, om 10 år, 20 år ....For stabile mateplasser holder det ikke med private, flyktige sider - ingen er i lengden tjent med det. Aller minst Lars Ove og Kari Thingvold som gjør en beundringsverdig jobb.Se forøvrig Per-Olavs begrunnelse i (16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AnneJeg mener ikke det er galt å difrensiere tilbudet for medlemmer og ikke-medlemmer.Det jeg allikevel mener er at foreningene snart må forstå at det er tilbudet som bestemmer etterspørselen (les medlemstallet).Det går ikke i 2009 å sove seg til mye betalende medlemmer, og tro at verden er slik den var for 10 år siden med en stabil medlemsmasse som nesten var helt avhengig av foreningens evne og vilje til publiseringer. Man må ikke i dag sitte på melkerampa og vente på postmannen skal levere NST, Genealogen eller Slekt og Data for å tilegne seg slekthistorisk kunnskap.Forskjellen heter internett, og dens unike måte å formidle informasjon på. For bare et år siden fantes for eksempel ikke Store Norske Leksikon på nett, men nå er det bare et par tastetrykk unnå, og til og med gratis!Hvis foreningene må kreve medlemsavgift for å bestå, så må de også levere kvalitetsvarer. Det gjelder også ditt eksempel på et idrettslag. En håndballklubb uten bane og med bare fotballer vil ikke få betalende håndballinteresserte medlemmer.Derfor mener jeg at foreningene må tenke nytt. NSF har innsett det og er i ferd meg å gjøre noe med det, noe formannen skriver i siste nummer av Genealogen.Jeg vil ingen til livs. Jeg ønsker bare en diskusjon om hvordan dere ser på framtiden, og kanskje resultatet av diskusjonen kan tas med på styrerrommet i DIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArildEt kort svar på dine argumenter i forhold til meg og min hjemmeside.Alt jeg produserer og publiserer får NSF av meg den dagen jeg dør eller legger ned. Det finnes det en skriftelig avtale på. Så mitt arbeid blir bevart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

For å dra inn noe positivt (tror jeg). Gravminner er noe nå hvor DIS gjør en kjempeinnsats og hvor mange medlemmer gjør en felles innsats.Den er både gratis og givende går jeg ut fra. Men det er vel også kllart at det det der legges til, krever både maskinvare og systemer og nett og alt dette er kostbarn. Dermed må man skaffe penger og hvor henter man dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Otto:Gravminner er jo noe unikt som jeg mener kunne vært på medlemsiden. Kjempepositivt og mye arbeid, og mye mer ressurskrevende enn å sitte på et arkiv med et kamera eller en skanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (46)Lurer på hvilken reaksjon det hadde vært om Fravminner hadde blitt betaltjeneste.Tror nok den er best som den er. Den har i det minste fanget opp mange mennesker med interesse for slektsgransking, etter mediaoppslagene etc. Tror nok gevinsten å fange folk inn til slektsgranskingen her er betydningfull for både tilhengere og ikke-tilhengere av det arbeidet som NSF og DIS gjør for vår felles hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo, men jeg mener jeg har lest noen argumenter fra deg og andre om at foreningen må ha inntekter?Da må man hente de inntektene fra tjenester kundene er villige til å betale for, og etter min mening er Gravminner en slik tjeneste. Etter min mening er det en av DISs absolutt beste tjeneste, og den har ikke, og vil heller aldri få, konkurranse.Å tro at medlemsmassen vil øke ved at DIS legger ut bilder av noen få primærkilder (ref. innlegg 1) har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For mitt eget vedkommende er det snakk om å flytte mitt innhold på egen webside over til NSF (og DIS), samt å doble eller tredoble mengden av det samme stoffet. Og innholdet består av avskrvne kilder og mye bearbeidelser. Altså unikt innhold, i utstrakt grad.Jeg synes det er mer motiverende å legge det ut på en foreningsside - for medlemmene - enn på egen webside: jeg sparer tid og penger, og foreningene overtar innholdet. Det er en vinn-vinn løsning. Men hvis ikke foreningen kan tilby innholdet som en medlemstjeneste, er det vanskeligere for meg å motivere meg for det store arbeidet dette vil medføre.Og jag har tatt og tar alle kostnadene med å fremskaffe tekstene. Har noen andre lyst til å dekke disse utgiftene, så meld dere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er jo noe som er viktig:Flere mennesker blir interessert i Slektsgransking. Nå er det Slekt og ikke Frimerker som er pop.Og kan det totalt blir flere som fanges av interessen; ja da 'drypper' det vel litt medlemmer på her og der. Dette vil gi tilsig til både DIS og NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.