Gå til innhold
Arkivverket

[#74428] DIS-Norges nye medlemstilbud. Er dette riktige veien å gå?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Glemte å nevne 'Gravminner' og det går jo ikke, for det er et fantastisk tiltak !Så jeg betaler den kontingenten med glede.Langt mere surt er det å betale så mye som jeg gjør til Ancestry for å få tilgang til amerikanske kilder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Var akkurat innom NSF's hjemmesider og det slo meg som litt pussigt at de ikke vil bruke ressurser til å legge ut linker til kilder, men henviser til DIS-Norges sider !Det var jo lettvint, hehe............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er lett å bli usikker på tonefall og intensitet i innlegg på nettet.Jeg er medlem i DIS (og NSF mm), har vært det en stund, og vil fortsette med det. Regner det som en verdifull forening og fellesskap å delta i. Jeg har intet behov for å kritisere foreningen.På akkurat det temaet som har hatt hovedfokus i denne tråden har jeg tanker som jeg tror ville være fornuftige å ta til følge. Men dette tenkes det (hadde nesten sagt heldigvis....) ulikt om. Så får de som har formelt ansvar pt vurdere ulike sider og gjøre sine valg. Det lever jeg godt med. Jeg tror det er mulig å være uenige om en sak uten at det kan beskrives som irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (102)Jeg synes at det er fornuftig at NSF bruker linkene som DIS. De er jo samlokalisert fysisk, så hvorfor ikke bruke felles ressurser. Heller bidra til at DIS sine linker er topp enn å konkurrere på dette området, når de faktens sitter i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg er jo enig i det, men da bør man kanskje ikke fremheve den ene for den andre som noe bedre.Merkelig at det i et så lite land ikke kan være en samlet forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Otto(103):Dårlig eksempel. Disse ligger ikke på nett men som en CD.Jarl:Ja ueninghet er bare sunt det, og man må for all del ikke bli enige i alt. Men jeg synes det er bra at denne diskusjonen har engasjert så mange, og her har alle de som er FOR den måten DIS arbeider på, og de som er i MOT, fått muligheten til å ytre seg. Så gjenstår å se om det blir noen forandringer, eller det blir som det er. For meg personlig spiller det overhode ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Vi har vel allerede fastslått at det ikke er uvanlig å enten selge eller på annen måte skaffe seg vederlag for slektsopplysninger. Det kan kommes opp med haugevis av eksempler på hvor materiale av slektshistorisk art er for salg. La oss ikke en gang starte den debatten.Jeg har nevnt amtskartene, som forøvrig også er tilgjengelig hos kartverket. Disse kartene er vel kanskje bortimot umulig å få arbeide med i orginalform. Men de er altså tilgjengelige andre steder, men kanskje ikke i nedlastbar form og i hvertfall ikke i så høy kvalitet som hos DIS. (800MB for alle kartene -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg er enig i det meste av det du skriver her (108) Petter. Bare to små punkter:1) Dette er kanskje ikke noe grasrotopprør, men hvor ellers får en forening som DIS hentet inn synspunkter fra mer enn 30 interesserte som ikke samtidig er tilltsmenn og dermed noe uhildet? Jeg synes det har kommet fram så mye interessante synspunkter at samtlige tillitsmenn bør sette seg ned og reflektere over tingenes tilstand med sikte på forbedringer.2) Alt foreningsarbeid er frivillig, men ikke alt foreningsarbeid er ubetalt arbeid, så heller ikke i DIS. Jeg har tro på at en profesjonell (her betalt) innsats innen prioriterte prosjektområder vil kunne bedre koordineringen og heve nivået på det frivillige arbeidet vesentlig. Men dermed er jeg også tilhenger av at foreningene våre kan bestemme seg for å prioritere utvalgte arbeidsområder tilstrekkelig til også å bruke lønnsmidler på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Dere tar feil, Otto og Lars Ove (103 og 107). Kirkebokavskriftene som Otto lenker til i (103) er papirutgaver for folk som ikke har PC. På CD finnes de ikke, men de fire første ligger derimot her på Digitalarkivet - gratis!LenkeOg mer kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg er kllar over at disse bøkene ligger på papir, men for dette har de muligens et digitalformat, Excel, word eller tilsvarende og kunne derfor legg legges ut på nettet. Uansett kan de skannes og legges ut gratis.I prinsippet er dette fullt mulig. Dermed ingen forskjell på dette og det som er lagt ut på DIS.Dataene ligger som skanna filer og i et annet format (tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

(111): Som nevnt i (110) er en del av det allerede gratis tilgjengelig på Digitalarkivet, og mer kommer. Så jeg skjønner ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Problemet ligger i starten på dette (1)Og dette var bare et eksempel på at det er utvikling og det må alle også ta hensyn til.Foresten hvor ligger det skanna kopier eller tilsvarende på DA. Tenker ikke på originalkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Otto Det blir for dumt at DIS sammenligner seg med et lite historielagOm et lokalt historielag velger å ta seg betalt for et stykke arbeid om det er registrering av kirkebøker eller salg av bygdebøker kan ikke sammenlignes med det den landsomfattende medlemsorgaisasjonen DIS gjør.Og problemet ligger ikke i innlegg 1. Det var der jeg påpekte det problemet DIS har eller kan få, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har ikke sett at DIS har sammenlignet seg med Historielag i denne sammenheng.Jeg har ikke noen tillitsverv i DIS og kan derfor ikke snakke på deres vegne. Dermed kan jeg fritt sammenligne uten å binde opp andre enn meg selv.Men i grunnen ser jeg ingen forskjell. Begge parter må ha inntekter og de det er opp til den enkelte organisajon å finne sin måte.Ser at noen av bidragene jeg refererte til tidligere ligger på DA, men andre ligger ikke. Her er det det samme. Det er opp til lagene, brukere å velge sin strategi og hvordan de vil gjøre det. Dette var bvare som eksempel; sansynligvis ikke perfekt, men de med åpent sinn og ikke skylapper, forstår hva som her menes.Sitter en utenfor, kan en skrike hvor mye man orker, men det er kun ved deltagelse i de lokale aktiviuteter en påvirker resultatet. Noen har bevisst stillt seg utenfor, men vil gjerne opptre som dommer for andres virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ottositat 'Sitter en utenfor, kan en skrike hvor mye man orker, men det er kun ved deltagelse i de lokale aktiviuteter en påvirker resultatet. Noen har bevisst stillt seg utenfor, men vil gjerne opptre som dommer for andres virksomhet.'Er det sånn det er ja. I en landsomfattende medlemsorganisajon som DIS så må man være medlem for å kunne si sin mening.Da fikk jeg enda en grunn til ikke å vurdere et medlemsskap. De organisasjoner jeg skal være medlem av skal ikke bestå av et lukket samfunn. De skal være åpne for både kritikk, ros og råd fra alle utenfra. Det er på den måten en organisasjon kan utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Lars (118)Mine meninger er mine meninger og du bør lese alt med andre øye og alle innlegg jeg har hatt om dette tema i flere år.Du leser akkurat det du vil og tolkker alt slik du selv vil, for å få dette tiol å passe inn i din tankebarne.Og som nevnt. Det er de styrende organer i DIS som har avgjørende ordet. Som medlemmer har vi mer innflytelse enn de som sitter utenfor.Men dette var mitt siste innlegg i denne tråden.Det blir ikke noe bedre resultat av å fortsette denne dialogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HenningJa det kan du gjerne gjøre, men hvis du har lest innleggene her så skulle vel det være klart.Jeg har ingen annen agenda enn mitt spørsmål som står helt øverst her, altså tittelen til denne tråden.Mange har svart på dette, enten på vegne av DIS (jeg vet ikke) eller som bruker eller ikke-bruker av DIS sine tjenester. Og da er jeg fornøyd jeg.Mitt spørsmål vil ikke forandre noe som helst innen DIS, men jeg synes jeg har full rett til å stille et spørsmål, og også gi uttrykk for mitt syn. At mange ikke er enige i det respekterer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Takk til Lars Ove og alle andre som bidrar med mye godt stoff til oss 'nettsnokere', og spesielt til Lars Ove som reiser det gode innledningsspørsmålet; Er vi på riktig vei? Helt enig med han i at det er litt bortkastet å legge ut materiale som allerede er der, og på den måten håpe på å skaffe seg penger i kassa. Personlig mener også jeg at det må være noe jeg som medlem virkelig etterspør. DIS bør så absolutt 'snuse' i debatter og innlegg for å fange opp meninger og ønsker. Det er god medlemsverving å ha noe alle vil ha!! Det fører også til økende inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Sitat, men forkortet: Lars Ove Wangensteen, Hamar, 16.12.2009 20:19 (121) Henning Ja det kan du gjerne gjøre, men hvis du har lest innleggene her så skulle vel det være klart. Jeg har ingen annen agenda enn mitt spørsmål som står helt øverst her, altså tittelen til denne tråden.Dette står å lese i trådtittelen: '74428: DIS-Norges nye medlemstilbud. Er dette riktige veien å gå?'Hvis dette var din eneste agenda vil et naturlig oppfølgingsspørsmål fra meg være - for hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Da er jeg redd for at min mangel på intelligens ikke tillater meg å være med mer i denne diskusjonen. For jeg skjønner ennå ikke hva du mener - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.