Gå til innhold
Arkivverket

[#74430] Foreldre til Peder Larsen d.1716 34 år Bakstvål Våle Vestfold


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Jeg har Peder Larsen 1682-d.1716 34 år Bakstvål Våle, skf. 27/9-1717 gm Kristine Olsdatter Hærkjeft d 1745. Hadde 3 barn Niels 7 år, Lars 5, Anders 2. Trenger hjelp til finne Peders foreldre -kan det være Lars Olsen Bakstvål Våle d.1733 68 år. Iflg. Våle bygdebok b1 2d. står det at han hadde åtte barn, men har ikke klart finne noe bekr. på at en av disse er Peder. Kan også være en annen. Takknemlig for hjelp.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lars Olsen (f. ca. 1665) og Marte Jonsdatter (f. ca. 1670) giftet seg i 1695 og kan vel ikke være foreldre til Peder Larsen (f. ca. 1682).Når bygdeboka oppgir at Lars Olsen hadde åtte barn, men bare nevner nr. 1, 3 og 4, betyr det underforstått at de øvrige fem døde små.Det er tydeligvis ikke bevart noe skifte etter Lars Olsen eller Marte Jonsdatter, men det står i bygdeboka at sønnen Ole Larsen i 1734 løste ut sine søsken (han kjøpte altså ut sine søskens farsarv). Av dette skjøtet, som vel finnes i panteboka, bør det framgå tydelig hvilke av Lars Olsens barn som vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Kristian- takker så mye for svar - det hender jo man leser og leser men ikke ser hva som står - ser jo at Lars Olsen giftet seg 1695. Skal se hva jeg kan få ut av disse formyndere etc.. Takknemlig hvis andre også har noe.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Finn H Bakken

Prøver igjen få noe mer respons etter Peders foreldre.I innlegg 2 nevnes at Ole Larsen i 1734 løste ut sine søsken-har ikke klart finne noe i panteboken. I innlegg 3 -i skifte etter Peders barn ,formyndere. Nils finner jeg som Nils Klemetsen, kan ikke se noen relasjon, Anders finner ikke noe om han, og Hans Skotvet er han som var gift med søsteren til Peders kone. Har også sett på fadderene til Peders barn, finner her stort sett hans kones familie og evt.naboer.Takknemlig hvis noen har noe komme med.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Panteboka 1718-1738 for Nordre Jarlsberg sorenskriveri dekker bare Hof og Lardal for perioden 1731-1738. Årene omkring 1730 var en periode med mye uregelmessigheter pga suspenderte sorenskrivere, og Våle synes å ha blitt administrert under Søndre Jarlsberg sorenskriveri en periode. Tinglyste dokumenter ved første alminnelige ting (av tre) i Våle 1734 starter på høyre side her: LenkeNå er jeg uansett overbevist om at Peder Larsen Bakstvål ikke var sønn av Lars Olsen Bakstvål. Jeg har fremdeles tro på at Nils Klemetsen Fjærklep og Anders Fossan (eventuelt deres koner) kan ha slektsrelasjoner til Lars Olsen. Men det kan være såpass fjernt som søskenbarn eller tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Panteboka 1718-1738 for Nordre Jarlsberg sorenskriveri dekker bare Hof og Lardal for perioden 1731-1738. Årene omkring 1730 var en periode med mye uregelmessigheter pga suspenderte sorenskrivere, og Våle synes å ha blitt administrert under Søndre Jarlsberg sorenskriveri en periode. Tinglyste dokumenter ved første alminnelige ting (av tre) i Våle 1734 starter på høyre side her: LenkeNå er jeg uansett overbevist om at Peder Larsen Bakstvål ikke var sønn av Lars Olsen Bakstvål. Jeg har fremdeles tro på at Nils Klemetsen Fjærklep og Anders Fossan (eventuelt deres koner) kan ha slektsrelasjoner til Lars Olsen. Men det kan være såpass fjernt som søskenbarn eller tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Takker så mye til deg Kristian at du vil hjelpe meg videre. Regner med i ditt siste innlegg at du mener at Peder Larsen kan ha noen relasjoner til hans barns formyndere.Her gjelder det bare evt. finne det. (ikke som du skriver til Lars Olsen)mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Prøver igjen - nevnes i skifte etter Peder hans barns formynder Anders Fossan i Fon - kan dette være Anders Stensen f.ca.1662 på Fossan - gm Mari Larsdatter f.ca. 1683 - evt. Peders søster. Denne Anders var på mellom Jerpekjønn Ramnes 1720-55. Har noen noe kjennskap til disse?mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.