Gå til innhold
Arkivverket

[#74434] Tyding. Ministerialbok for Vang (Hedmark) 1784-1809.


Gjest Rolf Erik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Larsen

I Ministerialbok for Vang 1784-1809 er angitt dåp for Kari på side 379.På linjen mellom foreldrene Ola Larsen og Eli Halvorsd. er angitt ???? Sveen.Håper at noen kan være behjelpelig med å tyde ordet foran Sveen.Mvh. Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Rolf Erik Larsen

Jeg er kommet til at det kanskje står Sceisæt Sveen. I Folketellingen 1801 finnes Schiseth og i 1900-tellingen Skjeset, som ligner og kan være den samme gården.Takk for innleggene.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som Hans nevner i innlegg 5 så er dette Sveen under Wang prestegaard. Du finner dem der i ft 1801. Siden det er to husmannsplasser som kalles Sveen under Præstegaarden hadde de sikert et navn til for å skille dem, men akkurat hva som står er jeg ikke sikker på. Det er altså ikke en plass under Skjeseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

Ole Larsen Sveen, som var gift med Elie (Elen) Halvorsdatter, fikk sønnen Lars i 1795 da de var bosatt på Sveen under Prestegården. Her hadde de også bopel under Folketellingen 1801.De to foregående barna Christopher f.1790 og Kari f. 1792 er begge født på Dahlfarmeneie. Jeg synes derfor ikke at det er så opplagt at de også var bosatt på Prestegården da omhandlede Kari ble født i 1789. Det utydelige skrevne bostedet under denne fødselen som er vist i innlegg 3, kan så vidt ses ikke uten videre koples mot Prestegården. Jeg heller fortsatt til at det her kan stå Sceisæt Sveen??? Jeg ser forøvrig nå at en av fadderne til førstefødte Halvor f. 1786 er fra Skeisæt.Håper på flere innspill.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Larsen

I Vangsboka gnr.178-194 side 415 er under Dalfarmenstua angitt:'Ola Larsen g.m. Eli har 2 barn f. her: Kristoffer f.1790 d.1791, og Kari f.1792. Ola ble 1792 nevnt som soldat.'Det er således ingen henvisning til tidligere eller nyere bosteder e.a. Hverken Prestegården eller Skjeset er kommet med i de 3 foreliggende bind av Vangsboka.Rolf Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.