Gå til innhold
Arkivverket

[#74437] Treskjærer brødrene Richard og Samuel Jansen fra Kragerø (f.1864/1871)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Treskjærer Georg Jansen (f.1835) i Kragerø hadde 2 sønner som fulgte i farens fotspor hva yrke angår: 1) Richard Lauritz Solan Jansen, f. Kragerø 19 april 1864 og 2) Samuel Gustav Jansen, f. Kragerø 7 september 1871.Eldstemann, Richard Lauritz var bosatt flere steder etter hva jeg kan se: eksempelvis i Fredrikstad i 1888, Larvik i 1892 og 1895, Drammen i 1898. Ved folketellingen i 1900 finnes han og familien bosatt i Christiania (Toftesgt. 28)Barn var: Jony Georg Jansen, f. Fredrikstad 1888. Erling Solan Jansen, f. Larvik 1892. Bjarne Norman Jansen, f. Larvik 1895. Ester Genuveva Jansen, f. Drammen 1898.Den yngste av brødrene, Samuel Gustav Jansen, finner jeg derimot ikke ved folketellingen i 1900 når jeg søker på 'alle baser'. I databasen for 'Gravminner i Norge' finner jeg forøvrig vedkommende som død i Kragerø 8 desember 1944. Og det må være den Samuel Gustav Jansen jeg søker, siden fødselsdagene deres er sammenfallende (7 september 1871).Jeg søker navn på nålevende etterkommere på grunn av søken etter informasjoner om noen av forfedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Disse svarene kom sandelig raskt!! Tusen, tusen takk. Far til disse brødrene var: Georg Jansen, f. Sokndal, Rogaland 4 januar 1835. Gift Kragerø 12 mai 1863 med Aslaug Karine Østensdatter, f. Gjerpen 1836. Georg Jansen var treskjærer i Kragerø. Barna hans er født der og det siste barnet fikk han i 1879 (Sally Bath), men da var det ikke konen som var mor til barnet, men enken Elen Johanne Gunvaldsen, f. Kragerø 5 desember 1836.Denne Sally Bath (med etternavn Gunvaldsen) blir konfirmert i Kragerø 18 april 1894 og da oppgis foreldrene å være tømmermann Georg Jahnsen og hustru Elen Johanne Gunvaldsen. Kan hende var da Georg Jansens kone død, således at han hadde giftet seg med enken Elen Johanne Gunvaldsen? Men så er det bare det at viede for Kragerø glimrer ved sitt fravær for det aktuelle tidsrom når jeg går inn på Digitalarkivet. En annen mulighet er at det feilaktig er skrevet hustru, uten at man hadde hold for det?Dette er også et forhold jeg gjerne skulle ha oppklart, likeledes mysteriet om hvor Georg Jansen og hans kone (hvis hun da levde) oppholdt seg ved folketellingen i 1900? Jeg skulle så gjerne ha kunnskap om når de døde? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Ellers takk, men opplysningene om Sally Baths fødsel (1879)har jeg funnet i kirkeboken for Kragerø. Men hvor det ble av henne vet jeg ikke. Jeg har lett i folketellingen for 1900, men finner hverken Sally eller moren. At denne datteren fikk navnet Sally Bath er litt underlig all den tid Georg Jansen 4 år tidligere (i 1875) fikk en datter i sitt ekteskap som også bar samme navn. Og begge Sally'ene vokste opp siden jeg finner dem som konfirmert i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Richard Lauritz Solland Jansen m b Hf g Overtoldbetjent Toldkontrllør og forrettende Toldkasserer 1827 Fredensborg Danmark. N S 1860 Nilsine Jansen k b Hm g 1842 Fredrikstad SM N S 1861 Sally Jansen k b D ug 1879 Bergen N S 1862 Laura Jansen k b D ug Tellingen er fra Skaare i Rogaland. Vet ikke om det kan være henne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nei dessverre, dette er en annen Sally Jansen. Men det utrolige er at hennes far Richard Lauritz Soland Jansen (som jo var født i Danmark i følge folketellingen i 1900)bærer nøyaktig det samme navn som den eldste halvbroren til den Sally (Bath) som jeg søker. Denne broren het Richard Lauritz Solan Jansen og var født i Kragerø 19 april 1864. Det må tydeligvis være en forbindelse her. Jeg tenkte kan hende 'min' Sally Bath Jansens far Georg Jansen (f.Kragerø 1835) og den Richard Lauritz du har funnet i folketellingen (f.1827)var brødre. Og det kan faktisk stemme, all den tid jeg finner at deres far igjen Jacob Kirsebom Jansen (1785 1846) solgte huset sitt i Eikvåg og reiste til København i 1825. Siden kom han tilbake til Norge og ble tollbetjent i Flekkefjord. Så du skal ha mange takk for dine opplysninger. Men likevel, hvor er det blitt av den Sally Bath jeg etterlyser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Manntallsliste for 1925 i Kragerø viser at Gustav Jansen f.1871 og Andora Jansen f.1885 bor i Thomesheia 44. Det gjør også Anders Johannessen f.1846 og Anna Johannessen f.1847.Elen Gunvaldsen har jeg ikke funnet.Mvh Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Det ser ut som du har rett. Hun får jo en datter til som heter Oline og hun blir jo også med på reisa.Hun ble kanskje boende i Amerika, for jeg finner henne ikke i Kragerø i 1910 og 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Ved folketellingen i Grimstad år 1900 ser jeg det står anført 's' under sivil status for billedskjærer Georg Jansen. Det må vel bety skilt eller separert? Er det korrekt? Da gjenstår å finne hvor fruen var bosatt og hvor hun døde. Jeg har lett i folketellingen 1900, men forgjeves. Navnet hennes, som var Aslaug Karine Østensdatter (Østensen), gift Jansen, kan jo være skrevet på mange ulike måter. Eller mange takk for all den hjelp som her er ydet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Iflg.listen forkortelser for 1900 telling står S som du sier for separert og F for fraskilt. Finner ingen Aslaug på 1900 tellingen, men la 65 og 75 tellingen som et spor til de som kanskje er flinkere til å lete etter Agnes. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vibeke Lund Åhling

(9) er det ikke, dessverre.Hun er den datter av paret i (7) Sine (Nielsine Erikke) f. Lund og Laurits Richard Solland Jansen (toller)som er f. i Bergen, opkallet efter sin bestemor. Datoen stemmer. Sally Bath er oppkallet flittig i den Jansen-familien under 1800-tallet. Jeg trur at 'originalen' er i 1865-tellingen f. 1792 i Dartmouth. Hun var gift Jansen og bor sammen med datteren Sally og datteren Anne Severine (f. Farsund april 1811) g. Olsen og hennes to barn. Rart nok, i beakting av (4), er det en Sara Bath Gundvaldsen f. sirka 1849 i FT 1900 for Kragerø. I 1875-tellingen og 1865-tellingen ser hun ut til å ha foreldre Claus Olsen og Mary Bat Jansen f. 1819 i Egevaag - sannsynligvis er Sara f 1849 en datterdatter av Sally f. 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Jeg blir ikke helt klok på alle disse Sally'ene innen Jansen familien. Originalen 'Sally Bath' som Vibeke refererer til er stammoren til Jansen familien på en måte. Kaper-skipperen Jacob Kirsebom Jansen (1785-1846) ble tatt av engelskmennene, men giftet seg under fangeskapet i England med Sally Bath (f. Darthmouth ca. 1790, d. Flekkefjord 1874). Siden har det vært mange Sally'er i etterslekten. Irriterende er alle uklarhetene vedr. Georg Jansens (Jahnsens) Sally'er. I sitt ekteskap med Aslaug Karine Østensdatter (f.1837)- se under (4) hadde han følgende barn ved navn Sally: 1. Sally Jansen, død Kragerø 11 mars 1870, 4 1/2 år. Finner ikke fødselen. 2. Sally Bath Jansen, f. Kragerø 5 februar 1875, d. ugift Oslo 29 juli 1907. Hun hadde flere barn. 3. Sally Bath Gunvaldsen, f. Kragerø 27 oktober 1879. Hun var født utenfor ekteskapet, idet moren var enken Elen Johanne Gunvaldsen (som utvandret til Amerika i 1900). Så i Kragerø's gater gikk det på samme tid 2 halvsøstre Sally Bath, som altså hadde felles far, men ulik mor. Hvor ble det så av den yngste av søstrene Sally? Hun ble konfirmert i Kragerø 18.4.1894 og da oppgis foreldrene å være tømmermann Georg Jahnsen og h. Elen Johanne Gunvaldsen. Betegnelsen (h) skulle jo tyde på at disse da var gift, men det kan også være en feilskrift. I tilfelle hvor ble det da av kone nr. 1? Kan hende døde hun, damen finnes iallefall ikke i folketellingen i 1900 så langt jeg kan se. Georg Jansen flyttet siden til Grimstad og der står han oppført ved folketellingen i 1900. Det er ført en 's' i kolonnen for ekteskapelig status. Og hvordan skal vi så tolke det? Alt. 1: Var han separert fra kone nr.1 og ikke gift på nytt? Alt 2: Var han enkemann etter kone nr. 1 og separert fra kone nr. 2? Bevares, for et kaos dette er blitt. Er det noen som kan hjelp meg ut av dette uføret mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.Jeg har funnet fødselen til Sally nr.1 som døde 11.3.1870. Hun ble født på Langtangverven 5.10.1865. og ble døpt 17.6.1867 i Kragerø kirke. se nr.97 nederst på siden.LenkeLitt kommentarer til bokføringen: I 1865 tilhørte Langtangverven Skåtøy kirkekrets,men det var bare 3 år siden Skåtøy fikk egen kirke i(1862), før den tid tilhørte Langtangverven Sannidal. så derfor ble hun nok bokført i Sannidal. Nå står det KK i boka og det betyr at hun ble døpt i Kragerø kirke. Noe som var naturlig da veien dit var mye kortere.Jeg har lest i bygdeboka om Langtangverven, men fant ingenting om familien Jansen der. De var nok bare leietakere.Nå skal jeg feire årets siste kveld. Godt nytt slektsforsker år.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.