Gå til innhold
Arkivverket

[#74442] Andreas Lavik ( 1918), redaktør og sekretær i det vestlandske indremisj.forbund


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Andreas Lavik (f. 1854, d. 1918) redaktør og sekretær i det vestlandske indremisjonsforbund, var gift med Margrethe Lavik, f. Mathisen (f. 1860, d. 1942). Hun var bestyrerinne av Bergens Misjonshotell. Familien som talte tilsammen 8 barn var ved folketellingen i 1900 bosatt i Strandgt. i Bergen. Margrethe Lavik lot adoptere en gutt ved navn Sverre, som var født i 1905. Noen som vet hvor i landet denne Sverre var bosatt som voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flyttet Margrete fra Bergen etter Andreas død, eller giftet hun seg på nytt? Hun står nemlig ikke oppført i adressebøkene for 1920 og 1924. I 1942 er det to Sverre Lavik i Bergen, en styrmann og en torvhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nei, Margrethe Lavik ble ikke gift på nytt etter mannens død. Det står mye om mannen hennes i Norsk biografisk Leksikon siden han var den drivende kraften bak Det Vestlandske Indremisjonsforbund. Der står det at konen døde 6 mars 1942, men ikke hvor. Mannen døde i Bergen 18 desember 1918. Siden Sverre Lavik var adoptert av Margrethe Lavik er det sikkert i skiftet etter henne at han står oppført. Lar det seg finne på nettet? Jeg heller imidlertid til at Sverre er identisk med den 18 år gamle Sverre Lavik som forlot Norge i 1923 og ankom USA (Ellis Island). Det passer godt ut fra det forhold at han var født i Christiania 20 juli 1905. Videre er det blitt meg fortalt at den virkelige barnemoren til Sverre hadde 2 sønner, hvorav visstnok den ene skal ha emigrert til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet etter Margrete er ikke på nettet. Men her er dødsfallet hennes Lenke Det kan etterspørres på Arkivforumet. Som du ser ut av den dødsfallsprotokollen er nær sagt hele familine gravlagt i Kvinnherad, men bostedet til Margrete var Minde, Storetveit, Fana.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sverre Lavik i (3) er sjømann. Han ankommer Ellis Island med samme skip også senere samme år. Jeg antar at han kan være identisk med styrmann Sverre Lavik i Bergen i 1942. Men et skifte etter Margrete vil trolig avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Mange takk så langt for all nyttig informasjon. Bare et spørsmål til deg Arnfrid Mæland: Hva mener du med 'Sverre Lavik i (3)er sjømann'? Er dette en referanse til en lenke du skulle ha sendt meg? Men det synes nokså usikkert om den Sverre Lavik du finner i Bergen i 1942 er identisk med den personen jeg søker. Det finnes nemlig flere ved samme navn. Eksempelvis finner jeg i databasen for gravminner i Norge en Sverre Lavik f.1910,d. 1989, som var bosatt i Bergen. Lett skal det ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om du går inn på Elida Clausen på skipslisten på Ellis Island ser du at Sverre er n 3 gng.Men jeg tror det er lurt å få avklart skiftene etter mor Margrete og hans ugifte 'søsken' før vi forfølger USA-sporet videre.Har du dokumentasjon på f datoen 20.7.1905, - i hvilken kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til Arnfrid - nå fant jeg de 2 som er registrert som Sverre Lavik i skipslistene. Den tredje heter Levik, og har også et mellomnavn (B), så dette må være en annen person. De 2 Sverre Lavik'ene er nok en og samme person. Fødsesdatoen (20 juli 1905) er hentet fra en fødselsprotokoll i Oslo. Barnet fikk ved dåpen 26 juli kun navnet Sverre. Navnene på foreldrene kan jeg dessverre ikke opplyse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var to Sverre Lavik og en Sverre Larvik på samme skip med ankomst Ellis Island i 1923. Han kan så ha mønstret av, men på den annen side hadde ikke skipet anløp på Ellis Island etter 1923.Foreldrenes navn står i lenken i 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

I mellomtiden har du jo allerede klart å finne foreldrene også. Utrolig! Av denne konfirmasjonen fremgår det også at Sverre født 20 juli er den rette personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

før vi roter oss bort bør du be om oppslag i skiftene etter Margrete og hennes ugifte barn. Du finner dem alle i Kvinnherad dødsfallsprotokoll her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.