Gå til innhold
Arkivverket

[#74448] 'Min Søn David'


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Gjerpen, nr 25 her (9. mars):Har virkelig presten skrevet 'Min Søn David ' her - eller er det jeg som leser feil ? (En av fadderne ser ut til å være fr. Biskop Dorph...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hvis ikke det er en onkel eller fetter. Jeg er ikke spesielt inne i prestehistorien for Gjerpen, men jeg vet at det var flere generasjoner Monrad på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Det var ikke helt uvanlig med slike personlig pregete innførsler i kirkebøkene fra prestenes side. Sognepresten i Enebakk fra 1720-1751, Peder Kinck, skrev konsekvent 'min sønn' eller 'min datter' om alle sine barn i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her (Lenke) er sogneprest i Eidanger, Jørgen Herman Monrad (1714-1763) fra Gjerpen, med hustru Catharine Stranger (1728-1763) (gift 1752). De hadde barna Barbara, Elisabeth, Abigail, Lars og David, sistnevnte altså født i 1753 (eller var 1754 ?).Deres sønnedatter Juliane Cathrine Larsdatter Monrad ble inngiftet i slekta til komponisten Edvard Grieg, som var sønnesønn av henne ektemann Joachim Grieg's eldre halvbror John Grieg (1772-1844).Monrad (Monrath) skal være en opprinnely tysk adelsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet intet (og har heller ikke skrevet noe) om når Barbara og Elisabeth ble født. Abigail og Lars ble som det framgår av linken det vises til født i 1757, hhv. 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Da er vel David nr 1 i søskenflokken, da.Jeg ser for øvrig at det opptrer en Jochum Monrad i 'fødselsspaltene' i Gjerpen i 1760-70 årene. Han får datteren Fredericha Sophia 20. sep. 1768, sønnen Thomas Lange 10. sep. 1773 og sønnen Jochum 5. okt. 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Mer Monradnytt: Jochum Monrad (innlegg 11) hadde enda en datter, Wilhelmine Margarethe, født sept. 1770. I mai 1790 fikk hun et barn utenfor ekteskap, Margarethe. 'Til Barnefader udlagt gift Mand og Underofficer (?) Simon Jonssøn.' Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Stor skandale i Monrad-familien ? Barnet døde for øvrig ett år gammelt. (Nr. 24) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Jochum Monrad døde i 1790, 43 el. 45 år (vanskelig å lese.) Sogneprest Jørgen Herman Monrad og kona Catharine døde begge i 1763, hun i august (34 år), han ca 1 måned etter, 49 år (i Eidanger).Men så ser jeg at det dukker opp nok en Jørgen Herman Monrad, konfirmant i Gjerpen 1786. Hva står det etter navnet hans ? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-243>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han dør/blir begravet 27. aug 1794, 23 1/2 år (Nr 71) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Så da var det altså slik at Johan Fredrik Monrad virket som sogneprest i Gjerpen, mens Jørgen Herman Monrad var sogneprest i Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bl.a. linken innl. #17 framgår at den ovenfor omtalte Jochum (Schweder) Monrad (1745-1790) i Gjerpen (g.m. Hedevig Bang) er sønn av sogneprest i Gjerpen (1746-1790), Johan Frederik (Davidssønn) Monrad (1713-1790) og fogdens datter Christence Sophie Schweder.Man kan vel tippe at Jørgen Herman Monrad (1771-1794) også er sønn av Jochum og Hedevig, likeledes altså datteren Hedvig f. 1779, som fikk farmorens løsøre når denne døde i 1800.Når det gjelder Jørgen Herman (Davidssønn) Monrad's sønn David som iflg. skiftet i innl. #15 i 1786 var 24 år (dvs. f. ca. 1761) og 'student ved Acedemiet' i København, så virker dette nokså forvirrende, siden en sønn David iflg. innl. #1 ble døpt den 9 Mars 1753.Det må vel da være sistnevnte David Monrad som iflg. skiftet i inn. #12 giftet seg den 19 Apr 1782 med Maria Elisabeth Aalborg, og som antakelig er samme mann som i 1801 er g.m. Gurine Knudsdatter.Eller kan det ha vært den David som er f. rundt 1761 som gifter seg allerede som 21-åring ?Men i skiftet i #15 er det kun nevnet én sønn David ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er altså at det i skiftet på Bragernes i Drammen (i 1786) som du gjengir Lenke til i innl. #15 nevner bare én dattersønn David Monrad, 24 år, sønn av avdødes datter Catharine Larsdatter Stranger (1728-1763) og sogneprest i Eidanger, Jørgen Herman Monrad (1714-1763).Flg. barn er nevnt i skiftet etter sin mormor i 1786 :- Barbara (c1755?, død c1790?) (g.m. skipper Christian Monrad i Porsgrunn) (var dette den Christian Monrad som senere (Gjerpen, 1791) ble g.m. Inger Bugge Jochumsdatter Adtzlev ? Denne CM var sønn av Barbara's farbror, s.pr. i Gjerpen, Johan Frederik Monrad og Christence Sophie Schweder)- Abigail (f.1757, død 1812) (g.m. Niels Nielsen (Vogt), senere sorenskriver i Nordfjord) (barn: Johan, Jørgen, Peter, David, Niels)- Elisabeth (c1759?) (g.m. Christian Kølle på Snarøen)- David (c1761?, død 1847?) (24 år, 'student ved Acedemiet' i København) (som altså senere (1791) skal ha g. seg m. Clara Jørgensen)- Lars (1762) (25 år, lisentiatus medicinæ i København) (var det han som g. seg i Nyirken i Bergen i 1790 m. Charlotte Amalia Oppenheim ?)- Catharina (bos. i stervbohuset)- Dorothea ('hos hr: Niels [Nielsen] Vogt paa Bragernæs' [svoger, g.m. søsteren Abigail])... men altså ingen 'Min Søn David' (døpt i Gjerpen 9 Mars 1753, angivelig (ref. innlegg #22) død i 1810) er nevnt i dette skiftet ! Kan han ha en annen mor enn Catharine Larsdatter Stranger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.