Gå til innhold
Arkivverket

[#74448] 'Min Søn David'


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Hermand Monrad og Cathrine Larsdatter Stranger døper Barbra i Eidanger 24.01.1753 hvilket etterlater liten plass til David. Neste barn er Cathrine året etter osv.Jeg tror døpte 1760-64 mangler, men du finner Cathrine Stranger introdusert i 11.03.1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen Hermand Monrad og Cathrine Larsdatter Stranger døper Barbra i Eidanger 24.01.1753 hvilket etterlater liten plass til David. Neste barn er Cathrine året etter osv.Jeg tror døpte 1760-64 mangler, men du finner Cathrine Stranger introdusert i 11.03.1761.PS. Enkelte ministerialbøker på denne tiden ble ført i pennen av andre en presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble litt kluss over, i tillegg kan dere se Jørgen Hermand Monrad begravet som sogneprest til Eidanger 23.09.1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av lenken angitt i #17 finner vi at sogneprest i Gjerpen (1746-1790), Johan Frederik Monrad (1713-1790), g.m. Christence Sophie Schweder (1720-1800), hadde 10 barn, hvorav 4 sønner og 6 døtre. Av de 10 barna døde 5 som små.Blant barna var Joachim (Jochum), David (senere bosatt i Drammen), Kristian (i Porsgrunn), Barbra (gift med prokurator Fermann), Kristine, gift 29/8 1770 med klokker i Gjerpen, Gjert Monrad (hun døde i 1796, etter faren, men før moren, og etterlot seg 7 barn).Det er da naturlig å anta at 'Min Søn david', døpt i Gjerpen i 1753 er ovennevnte sønn av Gjerpen-presten Johan Frederik Monrad, og altså ikke sønn av hans bror Jørgen Herman, hvis sønn David er født 8-9 år senere. Jørgen H. var da også prest i Eidanger, ikke i Gjerpen.Dette stemmer jo også med at 'vår' David Monrad i 1801 finnes bosatt på Tangen, Strømsø (Drammen), gift for annen gang.Det samme antar jeg at flere forlengst har konkludert med, uten at det har kommet fram i denne debatten ... derfor altså, herved !En annen ting: Hvem var den (klokker i Gjerpen) Gjert Monrad som som 29/8-1770 ble gift med Kristine (Johan Fredriks datter) Monrad (død 1796) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og 'prokurator Fermann' som ble g.m. Barbara (Johan Fredriks datter) Monrad, er vel da kanskje prokurator Peter Brun Ferman (1738-1774) fra Tinn, sønn av major Søfren/Severin Olsen Fermann (1697-1775) og hans 1. kone Anna Pedersdatter Brun fra Slagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Peter Brun Fermann var gift 1.gang 5-1-1761 i Skien med Anne Margrethe Rose, døpt 7-12-1739 s.steds og begr. der 8-10-1764, datter av resid. kapellan Jørgen Frederik Rose og Anne Dorothea Schram. Gift 2.gang 17-11-1768 i Gjerpen med Barbara Monrad, døpt 26-10-1743 s.steds og begr. 13-2-1809 i Porsgrund, datter av sogneprest Jørgen Frederik Monrad og Christence Sophie Schweder. (Norges prokuratorer 1660-1905)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvilket også er korrekt, Per (og Finne-Grønn skriver feil i Norges Prokuratorer), du finner vielsen 19.10.1741 i Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.