Gå til innhold
Arkivverket

[#74454] Sven Olson og Karen Pedersdatter, Surnadal, rundt 1800.


Gjest Øivind H Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind H Thingvold

I FT 1801 er Sven,33, og Karen,30, i tjeneste på Ranes. De gifter seg i 1804 og bosetter seg på en plass (Teigen ?)under Ellefset. Jeg har ikke funnet dåpen for disse i Surnadal og kirkebøker for naboprestegjeldet Stangvik finnes ikke før 1784. Hyldbakk har dem heller ikke med i noen av sine bøker.Er det noen som har opplysninger om hvor de kom fra og deres aner? Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Om Svein og Karen finn du noko i Heimar 2,s. 49. Det var to 'teigar' på Ellevset.Dei hadde sonen Ola, 1804, og dotter Johanna, f 1808. Men Svein var ei betrudd mann, som reiste både 'til lands og vands' for husbonden, kaptein Arentz.Men hvar dei kom frå visste ikkje H.H. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Sven Olsen og Karen Pedersdatter er mine 3xtippoldeforeldre, så jeg har arbeidet en del med å finne ut hvor de to kom fra.Jeg mener å ha funnet Karen Pedersdatter døpt 16 juni 1771 Kvikne, datter av Peder Jørgensen Jørgensplassen og kona Johanna Knudsdatter Krokbekken.De hadde barna; Jørgen f. 1767, Knud f. 1769, Kari f. 1771, Maria f. 1774 og Andreas f. 1776.Jeg har imidlertid ingen skifteopplysninger som bekrefter dette. Her er en lenke til Slektsforumet. LenkeAud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Takker så mye ! Omtalen i 'Heimar' har gått meg hus forbi.Aud, hyggelig å høre fra slekta også. Sven og Karen er mine 2xtipp, farmors morfars foreldre, etter sønnen Ola Svendsen som han kalte seg etter å ha blitt bymann. Du kan kontakte meg på kthingvo@online.no hvis du er interessert i mer om avkommet. Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Øivind,Jeg vil ta kontakt på mail en av de første dagene. Det er litt travelt akkurat nå :)Endre,Det var nok far til Kristen, Elling Eilertsen Baklie, som døde i 1843. Kristen Ellingsen Baklie døde på Snekvik i 1855. Kristen og Johanne fikk åtte barn, - bl.a. Ole f.1835 som tok Hamnes som slektsnavn. Han ble gift i Aure og døde på Kalland i 1931.Se ev. denne debatten, Lenke, hvor det kommer fram slektsforbindelser som H.H. ikke har fått med i bygdeboka.Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Kan dette være en aktuell kandidat?Døpt 19 nov 1767 Kristiansund, Ole Joensen Kolsets sønn, Svend. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16101&idx_id=16101&uid=ny&idx_side=-182>LenkeOle Kolset finner vi registrert på Leiv Skjerve sine sider: http://leskjerv.seria.no/aner/0016/21690.htmSkifte etter Ole Kolset. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

En historie fra Kallset. Lenke ole kalset&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=noKALLSET VÅREN 1776: «I dette Foraar sidst i April Maaned, da enhver tænkte Biørnen ei endnu efter sin sedvanlige Tid var udgaaet af sin Vinterhule, blev en Husmand tæt ved sit Hus attaqueret (angripen) af en Biørn og maatte baglængs retirere sig i sin Stue. I samme Tid vogtede en Pige i den straks hosliggende Gaard Kaldset i Stangvigs Prestegield, en del Kreature. Biørnen, der hørte Pigens Røst, forlod straks Manden og opsøgte Pigen, greb fat paa hende, slog mange Hul paa hendes Legeme, sled Klæderne bort og opaad hende for det meste fra Hofteme til Fødderne. Dog blev hun afde nær nedpaa Søen liggende Fiskere reddet ved Livet, men efter nogle dage døde i en overmaade Pine». Dette fortel Kaptein Melåus på Kvanne i sitt andre brev til amtmannen i Romsdal den 30. juli 1776. Bjørnen er altså tidleg på ferde denne våren og. Mellom bergeknausane attmed sjøen på Kallset vårast det tidleg, og når forknipa sette inn, måtte dei sleppa dyra på skogen alt i april. Kven denne jenta var, har ingen funne ut. Kanskje var ho frå Kallset - eller ho var leigd annastads ifrå. Men husmannsplassen det er tale om, må vel ha vore Kråkå der straks utafor Kallset. Og han som vart «attaqueret» av bjørnen, kan i så fall ha vore han Ola Jonson som står oppført som husmann i Kråkå i 1769. I bygdeboka for Åsskard har Hans Hyldbakk ein riktig interessant teori om at dette var den berømte treskjeraren og kyrkje-kunstnaren Ole Jonsen Kalset, som var fødd på Kallset i 1722. Denne Ole Jonsen har mellom anna skore ut den fine preikestolen i Halsakyrkja - og muligens altartavla i Mo. Namnelikskapen er i alle fall slåande, og tidspunktet like eins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

De aller fleste kirkebøkene for Møre og Romsdal skal være søkbare på FS, - om jeg husker riktig..Jeg har funnet en Svend Olsen døpt 1767 i Edøy kirke som også kan være aktuell. LenkeSvend Olsen Inderberg kan være nevnt i Smøla bygdebok, men det får jeg ikke sjekket før over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.