Gå til innhold
Arkivverket

[#74456] Thomas Svendsen Scheen - gift 2 ganger ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har ikke noe nytt å komme med, men ser at ekteviede mellom 1752 og 1754 mangler i Vår Frue, Tønsberg. Hvis Thomas Svendsen Scheen og Johanna Maria Hartvig ble viet her på nyåret i 1752, kan dette være forklaringen på at innførselen ikke lar seg finne.En mulig forklaring på at begravelsesinnførselsen til Edel Maria Wulf ikke lar seg finne kan være at hun tok livet av seg. Da ville hun ikke fått en kirkelig begravelse, og presten skrev ingenting i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Grete og Anne, og tusen takk for svar.Lenken i (3) til skiftet for Thomas Svendsen Scheen var blink. (Jeg hadde glemt å sjekke skifteregisteret). Det er Thomas Svendsen Scheen -1773 som har min interesse og jeg får nok lete videre etter hans opphav. (Han må ikke forveksles med sognepresten Thomas Svendsen Scheen 1656-1724).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sistnevnte, s.pr. i Aurland og senere Stord, Thomas Svendsen Scheen (1660-1724) med noen søsken og etterkommere : Lenke. Han må vel være farfar til den TSS som er nevnt i innlegg #1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Per,Det er nok slik at sognepresten er farfar. Dette indikeres ganske sterkt ved at skiftet nevnt i (3) viser at bror til Thomas Svendsen Scheen -1773 heter Peder Brandahl Scheen. Brandahl må være fra hustru til sognepresten, Elisabeth Pedersdatter Brandal.Da løser det seg og jeg ser at Svend Thomassen Scheen var født i Verdal og død i Stord. Han var trolig gift to ganger hvor første hustru er ukjent. Skipperen og broren Peder Brandahl Scheen er trolig barn av den ukjente hustru. Den andre er (Marie) Elisabeth Klein -1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hvis Thomas Svendsen Scheen er barnebarn av sogneprest TSS, kan du hende du finner han født i Aurland. Svend Thommassen Scheen var prest her 1715-1735, og jeg har funnet to barn døpt så langt: Pernille 1719 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8609&idx_id=8609&uid=ny&idx_side=-16>Lenke og Jørgen Finve 1720 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

I følge nettsiden til Erik Berntsen het Svend Thommassen Scheens første hustru Barbara Johanne Finde, datter til Jørgen Pedersen Finde og Karen Urdahl. http://vestraat.net/iea-o/p2362.htmDet riktige navnet på han som ble døpt 1720 (10) skal selvsagt være Jørgen Finde, så her det vel ingen tvil hvem foreldrene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Supert Grete !Jeg har fulgt Svend Thomassen Scheen til Leikanger og finner et par innføringer i kirkeboken der som jeg ikke helt klarer å tyde. Er det et barn som dør (eller er det første hustru) nederst på høyre side. Se også øverst på neste side. =lenke>LenkeJeg har forsøkt å finne flere notater i Leikanger på Scheen, men foreløpig uten resultat.Elisabeth Klein skal dø i 1763 i Fjaler, men er ikke lett å finne i kb der.Svend Thomassen Scheen dør i Bergen i 1776 og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg tolker innførselen i Leikanger i 1744 som forlovelsen mellom Hr Svend Thomassen Scheen og Elisabeth Klein. Kan det på neste side være ekteskapsinngåelsen?Jeg tror at Ulland udi S er en skrivemåte for Aurland i Sogn.Har funnet enda en datter av Svend Thomassen Scheen og Barbara Johanne Finde, Elisabeth Carina, 1717 - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser nå at Erik Berntsen har 17. august 1744 som ekteskapsdato og det stemmer jo helt med det som står øverst på neste side se (14), så du har nok helt rett Grete.Jeg fant også Maria Elisabeth Scheen (Klein) blandt døde i Bergen - se andre linken i (14). Hun var da 79 år gammel i 1783 og altså født i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Flere barn av Svend Thomasen Scheen og Barbara Johanne Finde:Isabella Margretha født 20. jan. 1725 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8609&idx_id=8609&uid=ny&idx_side=-36>LenkeDenne er vanskelig Lenke - se helt nederst 'min' osv.Sara Finde Lenke den 1. pinsedag 1727. (Her er det en annen håndskrift).Peder Brandahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Grete,Jeg ser nå at jeg har tatt feil i 1725. Jeg tror det skal være en ny Jørgen Finde, noe som betyr at han som ble født i 1720 er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Enig at Thomas trolig er eldst og dermed født ca 1715. Har ikke funnet han som fadder, noe som er litt underlig siden Elizabeth Carina, født 1717 er mye brukt som fadder fra 1732/33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har funnet at Thomas var skipper - mao. reiste han trolig tidlig til sjøs. Hans hustru, Johanna Maria Hartvig ble født i 1731 i Nøtterøy og første barn Barbara Johanna Scheen ble født i Tønsberg i 1752. Trolig ble de gift kort tid før.Hvor Thomas var i mellomtiden har jeg ikke funnet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Thomas Svendsen Scheen og Johanne Marie Hartvig ble gift i Nøtterøy 29. november 1749. På Nøtterøy bodde de forøvrig i perioden ca. 1756-1770.Jeg gjør oppmerksom på at slekten er grundig behandlet av Thomas Berntsen Scheen i hans privat utgitte publikasjon: 'Svend Svendsen Scheen ca. 1630-1693, kommandant, Munkholmen' (1976). Dessuten har Bjørn J. Rosenberger en artikkel 'Om en konjektur vedrørende slekten Scheen' i NST b. 20, s. 62-65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Odd.Jeg var i biblioteket 'mitt' idag og bestilte lån av boken fra 1976. Supert.Jeg har ellers oppdaget at ft1801 og skifte har veldig ulik oppfatning av alder på barna til Thomas. Derfor er jeg i gang med å lete etter dem opp i kb (de to første i Vår Frue og resten i Nøtterøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her er begravelsen til Thomas Svendsen Scheen, 17. apr. 1773 i St. Laurentii i Tønsberg Lenke se nesten nederst til høyre.Det står 54 år gammel, men jeg tror ikke at det stemmer. Da ville han vært født i 1719 og da er hans søster Pernille døpt 19. sep. 1719. En annen søster, Elisabeth Carina ble døpt 14. apr. 1717. En bror Jørgen Finde, ble døpt 26. okt. 1720. Når en ikke finner hans dåp, tror jeg fortsatt at han ble født i 1715 (og altså død 58 år gammel).Den andre Thomas (Absalonsen Scheen) dør i 1789, så det er neppe en forveksling i St. Laurentii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.