Gå til innhold
Arkivverket

[#74458] Hans Strømsøe - feldbereder 70 år i 1801 Trondheim


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Det er skifte etter ham 24/7-1810 i Trondheim. side 10 Jeg leser: etter den for circa 8 aar siden ved døden afgangne feldbereder Hans Strømsøe fra .......? enken Randine Johansdatter paa.......?sønner forvalter Johan Strømsøe og feldbereder Kield Strømsøe. : LenkeJeg klarer ikke å tyde det som står foran ? ovenfor. Det kan muligens bringe meg på sporet etter hvor familien kommer fra.Jeg har funnet Johan Strømsøe med familie i Rakkestad, Østfold i 1801, men det ser ikke ut som han ble født der.Noen som kan tyde ovennevnte eller bidra forøvrig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han står også oppført under borgerkompaniet i 1787 og 1788.Er det er noen som kan sjekke borgerbøkene for 19/11 1787. Kanskje det står noen opplysninger der om hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for innleggene.Forøvrig var Johan Strømsøe forvalter ved Brekke saugbrug i Rakkestad, Smaalenene og en aktiv person i sognet.Kanskje dette kan lede videre bakover ?Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk Erik.Dette stemmer perfekt.Jeg er kjent i Lesja, min oldefar kom derfra.Har ikke hørt om Strømsøe i Lesja før.Hvordan fant du det ?Med vennlig hilsen Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Halvorsen

Jeg søkte etter dåp til Kjell Hansen på Familysearh.org ca 1770. Alder fant jeg i folketellingen 1801. Det var noen å bla igjennom, men jeg valgte den som hadde riktig mor. Når navnet Strømsøe også gikk igjen var det jo greit. Da var det bare å få det bekreftet i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fabler litt rundt navnet Strømsøe. Rygh: Jeg finner ingen gård på Dovre som heter Strømsø. Fant Strømsøien(Øien) i Lille Elvedalen HE.Jeg sjekket deretter Ovenstad for navnet Strømsøe. Det finnes en, ob.ltn. Rasmus(Erasmus) Olsen(Olufsen) Strømsøe som døde ca.1722. Jeg vil 'tippe' at han ble født ca.1630-40. Enka Johanne Arctander bodde i Lier.Dåpen til Rasmus [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100444052216&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Datterens fødsel LenkeHer er Rasmus og kona nevnt i skifte fra Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Og så har vi Marie Kielsdatter Strømsøe gravlagt 1/8-1784 87 år gammel i Lesja.Hun er nok Hans Amundsen Strømsøes mor og hans sønn Kiel døpt i Lesja i 1773 er vel oppkalt etter hennes far.Men hvor kommer de fra ?Johan Hansen Strømsøe og Sara Marie Trulsdatter ble viet i Lier 7/11-1798. Dette leder jo hen til Drammensområdet hvor Strømsøe befinner seg.Men jeg finner dem ikke i Lier som døpte. Sara Maria Trulsen er fadder ved en dåp i Lier i 1793.Der har det stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.